x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Şase motive să nu facem cadouri

Şase motive să nu facem cadouri

de Irina Cristea    |    13 Noi 2009   •   00:00
Şase motive să nu facem cadouri
Sursa foto: NORBERT MILLAUER/AFP/MEDIAFAX

Până la Crăciun e mai bine de-o lună dar, fiind vorba despre un Crăciun de criză, nişte sfaturi timpurii nu pot strica. Mai ales că este vorba despre motive serioase, extrem de serioase, să nu facem cadouri cu ocazia Sărbătorilor din acest an.

Mâine-poimâine vor începe promoţiile de Sărbători, cu toată pompa obosită din fiecare an: beteală, globuri, instalaţii de iluminat, zurgălăi şi Moş Crăciun. Înghesuială în magazine, cozi, nervi, produse luate cu japca de pe rafturi sau chiar din cărucioarele altor cumpărători. Totuşi, anul acesta ar putea fi altfel. Criza i-ar putea face pe oameni să se gândească de două ori înainte să cumpere un cadou doar pentru că "trebuie", nu pentru că vor să facă o bucurie cuiva sau că micul obiect chiar i s-ar potrivi destinatarului, scrie The Times.

Jurnaliştii britanici propun şase motive pentru care în anul de graţie 2009 ar fi mai bine să luăm o pauză de la cadoriseala fără discernământ.

O MORIŞCĂ PLICTISITOARE
Cu toţii ne-am gândit măcar o dată, în încercarea de a "bifa" cumpărarea unui cadou de pe listă, că am pierdut din vedere motivul pentru care dăruim. Că nu mai facem acest gest din suflet. Sau nu de fiecare dată. Unele cadouri au devenit investiţii amortizabile, în timp, în propriul beneficiu: cadourile de nuntă, de botez, de ziua de naştere. Oferim şi avem, teoretic, garanţia (aproape bancară) că vom primi înapoi. Fără plus, fără minus. Eficient şi sigur. Când vine vorba despre cadourile de Crăciun, situaţia este aproape aceeaşi.

Cadoul cumpărat intră într-un "circuit al darurilor" atât de eficient că înghite, în morişca lui, şi plăcerea de a oferi. Mulţi simt în continuare această bucurie de a dărui şi insistă în a şi-o alimenta chiar dacă în acest fel îi pun pe alţii în situaţii stânjenitoare, în care generozitatea mai mult răneşte decât ajută. De exemplu, oferind cuiva un cadou, nu realizează că au pus asupra acelei persoane o presiune nedorită, poate aceea de a întoarce gestul. Chiar dacă îşi doreşte sau nu, chiar dacă îşi permite sau nu. Iar acesta ar fi argumentul cu numărul 2 invocat de jurnaliştii de la The Times.

Cadoriseala de Crăciun mai are un păcat - acela că ne face să ne distribuim finanţele după false priorităţi. "În loc să facem unei cunoştinţe un cadou de o valoare similară cu a celui primit (sau a celui pe care anticipăm că îl vom primi), am putea folosi o parte din acei bani în alt scop: ceva bun pentru copii, factura la cablu sau pe post de mică economie cu ajutorul căreia să ne putem cumpăra un obiect mai scump de care chiar avem nevoie", scriu jurnaliştii britanici la "punctul 3" din lista motivelor pentru care ar trebui spus "pas" darurilor de Crăciun.

Că primim şi dăruim de multe ori cadouri ce rămân nefolosite e aproape un truism. Judecând însă la rece, ar trebui să fie un semnal important că dăruitul de dragul tradiţiei ne subţiază bugetul fără să le provoace vreo emoţie celor care ne primesc atenţiile. Iar când, la rândul nostru, ne trezim "fericiţi" cu câte-o cravată cu peştişori, un şorţ de bucătărie imprimat cu poza unei vedete de revistă sexy sau o pereche de şosete cu vaci, sunt şanse mari ca respectivele obiecte să zacă pentru totdeauna în cine ştie ce dulap. Asta dacă nu le dăruim, la rândul nostru, mai departe. În spiritul - nu-i aşa? - Crăciunului!

ATENŢIE ŞI LA COPII!
Şi cadourile pentru copii ar trebui reevaluate, spun britanicii. Ne simţim obligaţi să cedăm mesajelor publicitare şi să cumpărăm an de an cele mai noi, mai la modă, mai "tari" jucării. Uită însă că, spre deosebire de noi, copiii nu sunt (sau nu sunt încă) snobi şi victime ale publicităţii. Şansele sunt mari ca ei să aprecieze cadouri mult mai ieftine decât ne duce gândul. Pentru că nu îi interesează preţul unui obiect. Şi-atunci, de ce să ne evaluăm generozitatea şi statutul de părinţi tocmai în funcţie de acest detaliu?

Tot de copii se leagă şi ultimul din cele şase motive studiate de britanicii anticadouri. Mai precis, de faptul că, o dată ce depăşesc vârsta naivităţii şi a sincerităţii, încep să concureze între ei, folosind tocmai darurile primite şi costul lor. "Cumpărându-le lucruri scumpe, îi puneţi şi mai mult în dificultate pe părinţii care au posibilităţi mai modeste", scriu cei de la The Times.

×
Subiecte în articol: magazin