Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Girafele – patru specii diferite

Girafele – patru specii diferite

22 Sep 2016   •   23:26
Girafele – patru specii diferite
Sursa foto: GlobalP/Getty Images/iStockphoto

O analiză genetică a scos la iveală un secret surprinzător despre unul dintre animalele simbol din Africa – girafele nu formează o singură specie, ci există patru specii diferite. Până în prezent, oamenii de ştiinţă catalogau aceste animale în mai multe sub-specii, în funcţie de tiparul blănii şi locul în care trăiau. Descoperirea este folositoare pentru grădinile zoologice.

Analiza genetică a girafelor a arătat că în Africa există patru specii distincte, care chiar dacă seamănă, nu se reproduc între ele. "A fost o descoperire surprinzătoare", spune Axel Janke, genetician la institutul Goethe din Frankfurt, coordonator al studiului. "Întrebarea cheie este ce le-a împiedicat să se amestece în trecut, dat fiind că girafele sunt animale foarte mobile", spune Janke, care crede că cele patru specii ar fi putut evolua separat datorită unor bariere geografice precum râurile. Janke spune că fiecare dintre cele patru specii diferă una de alta cam în aceeaşi măsură în care ursul brun diferă de un urs polar. Cercetătorii propun ca numele ştiinţific pe care îl are girafa în prezent - Giraffa camelopardalis, să fie înlocuit cu patru nume noi: girafa sudică (G. giraffa), care trăieşte, în special, în Africa de Sud, Namibia şi Botswana; girafa Masai (G. Tippelskirchi), care poate fi găsită în Tanzania, Kenya şi Zambia; girafa reticulată (G. Reticulata), întâlnită în Kenya, Somalia şi sudul Etiopiei şi girafa nordică (G. camelopardalis), care poate fi localizată în centrul şi estul continentului. Singura sub-specie care ar rămâne ar fi girafa nubiană (G. camelopardalis camelopardalis) întâlnită în Etiopia şi Sudanul de Sud. Janke spune că descoperirea va avea un impact important în conservarea speciei. Astfel, toate cele patru specii ar trebui conservate, nu una singură, dat fiind că fiecare dintre cele patru specii are în prezent mai puţin de 10.000 de exemplare. Cercetătorul adaugă că noua descoperire este utilă şi pentru programele de înmulţire a girafelor aflate în captivitate, în grădinile zoologice. Astfel, îngrijitorii ar trebui să împerecheze girafele din aceeaşi specie pentru ca rezulta urmaşi care să nu fie infertili. Janke a adăugat că descoperirea putea veni mult mai devreme, dar din motive de neînţeles, animalul a fost destul de puţin studiat până în prezent.

O descoperire similară a fost făcută recent şi în cazul elefanţilor africani. Astfel, elefanţii nu formează o singură specie ci două – elefanţii africani de stepă şi elefanţii africani de pădure.

Numărul girafelor a scăzut dramatic în ultimii 30 de ani din cauza pierderii habitatului