Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Vulcanii activează după un ceas propriu, susţin cercetătorii

Vulcanii activează după un ceas propriu, susţin cercetătorii

11 Sep 2013   •   20:17
Vulcanii activează după un ceas propriu, susţin cercetătorii

O echipă de oameni de ştiinţă de la universităţile din Bergen (Norvegia), Hawaii (SUA) şi Sydney (Australia) a constatat o evoluţie remarcabil de sincronizată a activităţii vulcanice pe glob. În acest sens, cercetătorii au analizat datele referitoare la frecvenţa şi intensitatea erupţiilor vulcanice pe întreaga perioada din era actuală a istoriei geologice a Pământului.

Geografia studiului a inclus toate zonele principale ale planetei cu activitate vulcanică intensă, relatează Meteovesti.ru, preluat de agerpres.ro. Potrivit rezultatelor studiului, la scară globală s-au constatat erupţii simultane cu 10, 22, 30, 40, 49 şi 60 de milioane ani în urmă. În urma cercetărilor a rezultat că vulcanii de pe Terra au “ore de lucru” cu o perioada principală de aproximativ 10 milioane de ani şi una secundară de 5 milioane de ani, conform aceloraşi experţi.

Deoarece zonele examinate se află la o distanţă destul de mare una de alta, simultaneitatea descoperită nu poate fi explicată numai prin tensiunea plăcilor tectonice, apreciază ei. Metronomul vulcanic unic ar trebui căutat ceva mai adânc - la graniţa dintre centrul Pământului şi mantaua sa.

Oamenii de ştiinţă sugerează că fluctuaţiile periodice ale fluxului de căldură dinspre nucleul Pământului se propagă în mantaua sa, provocând deopotrivă o creştere şi o scădere a fluxurilor fierbinţi, iar acestea au deja un impact direct asupra activităţii vulcanice.