TEHNOLOGII ● Se asteapta algoritmi mai eficienti Si cautari personalizate
In domeniul motoarelor de cautare este inca loc pentru debutanti care
isi permit ambitia de a ajunge in top. Dincolo de perfectionarea
algoritmilor folositi, motoarele de cautare se orienteaza catre domenii
mai restrinse.
TEHNOLOGII ● Se aşteaptă algoritmi mai eficienţi Şi căutări personalizate
În domeniul motoarelor de căutare este încă loc pentru debutanţi care îşi permit ambiţia de a ajunge în top. Dincolo de perfecţionarea algoritmilor folosiţi, motoarele de căutare se orientează către domenii mai restrînse.
Au început ca un instrument de ghidare a utilizatorilor în spaţiul virtual, ca o sursă de informaţii facile. Acum, motoarele de căutare definesc o industrie de miliarde de dolari, în care există loc şi pentru nou intraţi curajoşi, care îndrăznesc să îşi propună ameninţarea poziţiilor de lideri deţinute de giganţi ai internetului, precum Google, Yahoo sau Microsoft. Personalizarea căutărilor unui utilizator şi conceperea unor noi algoritmi care să determine cele mai bune rezultate pentru o căutare, eventual bazaţi şi pe voturile utilizatorilor, sînt cîteva din aspectele asupra cărora se lucrează pentru îmbunătăţirea motoarelor de căutare.
Provocări. Cea mai recentă lansare a unui nou motor de căutare aparţine unor foşti ingineri ai Google, care au conceput Cuil (pronunţat “cool”), un motor care are ambiţia de a deveni un concurent serios pentru cel mai folosit motor de căutare din lume. Specialiştii care au lucrat la acest proiect au încredere în noile tehnologii de căutare implementate, bazate în mai mare măsură pe contextul fiecărei pagini şi pe conceptele folosite de utilizatori. De cealaltă parte, Google a lansat de curînd un instrument prin care utilizatorul poate tipări un text şi motorul caută prin clipurile video YouTube în care cineva foloseşte cuvintele respective. Pentru început, această facilitate poate fi utilizată doar în cazul clipurilor candidaţilor la preşedinţia SUA.
Specializare. Se conturează deja şi o tendinţă de specializare a unor motoare de căutare, în sensul în care nu îşi mai propun “răsfoirea‘‘ întregului internet pentru rezultate, ci sînt destinate organizaţiilor de tipul universităţilor, companiilor media sau instituţiilor financiare, bogate în conţinut care poate fi indexat. Este cazul platformei Pingar, care foloseşte o interpretare contextuală a termenilor căutaţi, adică utilizatorul poate pune direct întrebări în limbaj natural în loc să folosească termeni-cheie atunci cînd caută informaţii pe un anumit subiect. Tot în categoria motoarelor de căutare specializate pe un anumit domeniu intră şi www.facesaerch.com, un instrument construit pe baza motorului de căutare de imagini al Google. Facesaerch este util în găsirea imaginilor celebrităţilor căutate după numele acestora.
Noutăţi
Google a anunţat extinderea capacităţii aplicaţiei sale destinate mediului business, Search Appliance. Aceasta poate acum indexa pînă la 10 milioane de documente şi oferă administratorilor mai multe posibilităţi de a customiza rezultatele căutărilor pentru diferite categorii de angajaţi. Cel mai recent produs Google adresat utilizatorilor obişnuiţi este un motor de căutare de muzică lansat în China, acolo unde domeniul căutărilor este dominat de motorul local Baidu. Utilizatorii vor avea astfel acces la descărcări gratuite sau melodii licenţiate.Citește pe Antena3.ro