Un punct distinct al ritualurilor propagandistce derulate în ianuarie 1989 l-a marcat aniversarea zilelor de naştere ale "Tovarăşei" – 7 ianuarie, şi ale "Tovarăşului" – 26 ianuarie. Aniversări care reprezentau – mai bine zis trebuiau să reprezinte! – "minunate prilejuri de a da glas profundelor sentimente de adâncă dragoste, aleasă preţuire, vie recunoştinţă şi înaltă mândrie patriotică, revoluţionară, faţă de proeminentele personalităţi politice"…
Numai că, în acest început de an, datele problemei erau radical schimbate. În rău! Pe plan intern, cota de încredere a românilor implicit de susţinere pentru autocratul cuplu, atinsese pragul de avarie. Pe plan extern, regimul de la Bucureşti era tot mai izolat, el nu mai reprezenta nici partenerul căutat de dialog şi nici canalul predilect de comunicare, de mediere diplomatică din alte vremuri. În aceste împrejurări, "omagiile vibrante, înflăcărate", gândite de către strategii oficiali de imagine ca dovezi – cu precădere pentru "cercurile duşmănoase din străinătate"! – ale "unităţii de monolit" şi ale "celor mai alese gânduri şi sentimente" nu mai erau decât nişte forme fără fond, în care (culmea!) nu credeau nici măcar cei care trebuiau să le pună în pagină sau în undă.
Paradigmele redactării
În mod obligatoriu, cei care redactau textele omagiale, în primul rând ale celor care urmau să apară în presa centrală şi locală la datele aniversare ale cuplului suprem, ţineau seama de câteva repere tabu: 1. Să sublinieze semnificaţia acestor "alese momente sărbătoreşti" pentru partid şi pentru întregul nostru popor. În cazul tineretului, era necesar să se scoată în evidenţă: a) valoarea de "exemplu luminos" al titularilor respectivelor aniversări (menţiune: în cazul "Tovarăşei", era recomandat să se evite formula "pilda luminoasă", evident din cauza un anumit calambur nepoliticos!); 2. Să dea glas deplinei adeziuni la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, ai cărei străluciţi exponenţi şi neobosiţi promotori sunt "Tovarăşul şi Tovarăşa";
3) Să exemplifice "caracterul profund ştiinţific şi consecvent revoluţionar" al politicii partidului şi statului prin elemente particulare din domeniul de activitate ale celui ce iscălea; 4) Să evidenţieze "înaltul prestigiu şi larga recunoaştere internaţională" a proeminentelor personalităţi politice şi ştiinţifice ale celor doi; 5) Să reînnoiască angajamentul solemn "de a face totul, de a nu precupeţi nici un efort" etc. etc. etc. Fireşte, oficial, un îndrumar metodologic pentru redactarea textelor omagiale nu exista. În schimb, un ghiduş a codificat paradigma propagandistică: "Ura, ura!, trei rachete/ critica şi-angajamente!".
Criterii de selecţie
O altă rescripţie inatacabilă, cu valoare de cutumă, era cea a "caracterului reprezentativ" al iscăliturilor. Trebuia, neapărat, să fie respectate câteva criterii-cheie:
1. Criteriul reprezentării profesionale (muncitori, ţărani, militari, intelectuali) cărora, în cazul presei de tineret, li se adăugau, după nevoile demonstraţiei, elevi, studenţi, pionieri sau şoimi ai patriei;
2. Al reprezentării teritoriale: principalele regiuni istorice (Muntenia/Oltenia, Moldova, Transilvania şi, bineînţeles, municipiul Bucureşti) având cel puţin câte o semnătură în grupajul de opinii;
3. Al reprezentării pe naţionalităţi: români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi (de unde şi acronimul "r-m-g");
4. Al reprezentării celor două sexe – aici trebuind să fie evidenţiat rolul determinant al Tovarăşei în promovarea femeii în viaţa social-politică a ţării, dar, în primul rând, exemplul său luminos de eminent om politic, savant de largă recunoaştere internaţională, soţie şi mamă.
La mare căutare pentru numele de preopinenţi se aflau cei care proveneau din zonele Olteniei, zona natală a "Tovarăşului", sau din Sectorul 3 al Capitalei, unde "cel mai iubit" îşi avea circumscripţia electorală şi, în egală măsură, cei proveniţi din judeţul Argeş, judeţ pe care "Tovarăşa" îl reprezenta în Marea Adunare Naţională şi de care se ocupa direct din partea conducerii superioare de partid.
Tevatura începea din faza selectării opinanţilor. Chipurile, ei trebuiau să glăsuiască din suflet, fără amestecul gazetarilor. Dar, mai presus de orice, aceştia trebuiau să fie persoane care să nu ridice probleme. Cu dosare de cadre-beton! Atunci porneau să zbârnâie telefoanele pe la judeţenele de partid sau, după caz, ale judeţenelor UTC, fiecare culegător de opinii dorind să se asigure că nu va avea surprize. De pildă, că din verificări a rezultat că opinantul a divorţat, a fost sancţionat pe linie de partid sau are nişte rude care "au ales libertatea".
Aparent, ceva mai lejeri, mai ales în perioada cât Nicu Ceauşescu a fost prim-secretar al CC al UTC, noi, cei de la Scînteia Tineretului (zisă Scînteia mică), ne făcusem agende solide, cu nume, date personale (vârstă, profesie, loc de muncă), pe baza cărora îi selectam şi îi puneam în pagină pe respectivii. Care agende, având şi ele o vechime, se cereau verificate cu grijă, nu cumva purtătorii numelor alese pentru "a da glas" să fi păţit ceva "pe linie de organizaţie", să fi murit sau să fi rămas "în mod ilegal" peste hotare. Ceea ce tot un fel de deces era, ştiută fiind zicala "a pleca înseamnă a muri puţin!".
Despre această aventură a culegerii şi scrierii mesajelor omagiale a istorisit Ion Cristoiu, dar traista cu poveşti e plină de multe alte păţanii savuroase. "Tovarăşei" nu avea voie să i se adreseze cu sintagma "mult iubită" decât dacă iscălitoarea mesajului omagial era tot femeie sau "tânără fată". Îmi amintesc replica unui înalt diriguitor, om cu o rară doză de umor amar, care, găsind într-un omagiu al unui înflăcărat utecist formularea "Mult Stimată şi Iubită Tovarăşă Academician Doctor Inginer", ne-a admonestat: "Cum o să-i spună Tovarăşei băieţandrul ăsta «mult iubită»?! Dânsa e femeie măritată, la casa ei şi cu trei copii mari".
Surprize, surprize
În ciuda acestor precauţii, surprizele nu lipseau. În 1989, pe fondul nemulţumirilor crescânde, erau tot mai dese situaţiile în care cei la care apelam "să ne dea o opinie" marşau tot mai greu la solicitările redacţiei. Majoritatea nu refuza pe faţă, dar se codeau şi căutau pretexte, doar-doar te făceau, pe tine, gazetar, să cauţi alt muşteriu. Dar cea mai asiduă muncă de lămurire trebuia să ducem cu personalităţi reprezentative ale mişcării muncitoreşti, revoluţionare. Pentru numărul festiv din 26 ianuarie 1989 al Scînteii Tineretului nu i-am mai solicitat opinia lui Mihail Cruceanu. Murise în 1988. Judecând însă după cele istorisite, nu e greu de bănuit cum ar fi sunat "omagiul" său!
Citește pe Antena3.ro