x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Acreditări

Acreditări

de Catalin Pruteanu    |    04 Iul 2008   •   00:00
Acreditări

Alegeţi-vă cu grijă facultatea la care vreţi să vă înscrieţi şi informaţi-vă dacă aceasta este acreditată sau autorizată şi dacă are dreptul să organizeze examen de admitere sau de licenţă.

Alegeţi-vă cu grijă facultatea la care vreţi să vă înscrieţi şi informaţi-vă dacă aceasta este acreditată sau autorizată şi dacă are dreptul să organizeze examen de admitere sau de licenţă.

 
În prezent, în România sînt acreditate 56 de instituţii de învăţămînt superior de stat şi 32 de instituţii de învăţămînt superior particulare. Pe lîngă acestea, mai există, cu autorizaţie de provizorie de funcţionare, încă 24 de instituţii. Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior (ARACIS) este instituţia, care elaborează periodic metodologia şi standardele de acreditare pentru diferitele tipuri de programe şi furnizori de învăţămînt superior. ARACIS evaluează în temeiul standardelor şi al metodologiei aprobate prin hotărîri ale Guvernului, la cerere sau din proprie iniţiativă, şi propune autorizarea, respectiv acreditarea furnizorilor de învăţămînt superior şi a programelor lor de studii. În domeniul asigurării calităţii, ARACIS formulează şi revizuieşte periodic, pe baza bunelor practici, standarde naţionale de referinţă şi indicatorii de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţămîntul superior. Agenţia elaborează la fiecare trei ani analize de sistem asupra calităţii învăţămîntului din România. Pe baza rapoartelor de acreditare, Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului elaborează actele normative pentru înfiinţarea de structuri de învăţămînt superior.
 

ETAPE. Acreditarea presupune parcurgerea a două etape succesive. Prima este autorizarea de funcţionare provizorie, care acordă dreptul de a desfăşura procesul de învăţămînt şi de a organiza, după caz, admiterea la studii. Cea de a doua etapă este acreditarea, care acordă, alături de drepturile prevăzute de prima etapă, şi acela de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului, precum şi de a organiza, după caz, examen.

În acest moment există trei categorii de instituţii de învăţămînt superior. Potrivit lectorului universitar dr. Mihai Floroiu, purtător de cuvînt al ARACIS, instituţia de învăţămînt superior autorizată provizoriu este “cea care poate oferi programe de studii universitare de ciclul I, dar nu poate organiza examenul de licenţă, fie pentru propriii săi absolvenţi, fie pentru absolvenţii altor instituţii de învăţămînt superior”. O instituţie de învăţămînt superior acreditată poate organiza examen de licenţă pentru proprii săi absolvenţi şi pentru absolvenţii altor instituţii de învăţămînt superior autorizate provizoriu. Acreditarea are loc după ce cel puţin trei generaţii de studenţi termină facultatea respectivă.

Spre deosebire de primele două categorii, instituţia de învăţămînt superior, care funcţionează în lichidare nu are nici măcar dreptul de a organiza examen de admitere din cauza fie a retragerii autorizaţiei provizorii de funcţionare, fie a acreditării, în baza unui act normativ. Funcţionarea în lichidare durează pînă în momentul în care studenţii înscrişi în momentul retragerii acreditării sau autorizaţiei provizorii îşi finalizează studiile.

 

Cerinţe

Potrivit lui Mihai Floroiu, purtător de cuvînt al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior, pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie instituţia trebuie să aibă cel puţin 70% din totalul posturilor din statul de funcţii format din cadre didactice titularizate în învăţămîntul superior, iar dintre acestea cel puţin 25% să fie profesori universitari şi conferenţiari universitari. Numărul de cadre didactice cu normă întreagă trebuie să fie mai mare de 40% din numărul total de posturi didactice. Din punct de vedere al dotărilor materiale, instituţia trebuie să probeze că dispune, printre altele, de spaţii adecvate procesului de învăţămînt şi de bibliotecă dotată cu sală de lectură şi fond de carte propriu corespunzător disciplinelor prevăzute în planurile de învăţămînt. De asemenea, e nevoie de minimum un metru pătrat pentru fiecare loc din sălile de curs.

 

Săli: Spaţii minime

Educaţia de calitate nu se poate face anumite dotările materiale impuse de lege. Pentru a primi autorizaţie provizorie de funcţionare, o instituţie de învăţămînt superior are nevoie de spaţii adecvate procesului de învăţămînt, precum şi de laboratoare proprii sau închiriate, cu dotări corespunzătoare pentru toate disciplinele cu caracter obligatoriu din planul de învăţămînt, care au prevăzute prin programa analitică activităţi de acest gen. Instituţia trebuie să deţină softuri corespunzătoare disciplinelor de studiu din planul de învăţămînt, cu licenţa de utilizare aferentă, dar şi o bibliotecă dotată cu sală de lectură şi fond de carte. Pe lîngă spaţiul de minimum un metru pătrat pentru fiecare loc din sălile de curs, sălile de seminar trebuie să aibă cel puţin 1,4 metri pătraţi disponibil pentru fiecare loc, iar sălile de lectură din biblioteci minimum 1,5 metri pătraţi pentru un loc.
 

×