x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

0
Autor: Iulia Barbu 23 Iun 2011 - 21:00
70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt


Cea mai scumpa portiune de au­tos­tra­da din istoria nescrisa a infrastructurii va fi cea de la Cluj. 70 de mili­oa­ne de euro va inghiti o suprafata de te­ren de numai 9.000 de metri patrati. Banii se vor duce pentru curatarea deseurilor toxice de pe portiunea de pamant aflata sub una dintre bretelele Autostrazii Transilvania. Practic este vorba de o portiune de 300-400 metri patrati de bretea. Pentru ca aceasta sa treaca peste un teren liber de de­po­zi­te­le toxice, statul trebuie sa plateasca zeci de milioane de euro. In baza unui contract din 2009, semnat de CNADNR cu Euroconstruct, depozitul de de­seuri aflat pe traiectoria autostrazii Bechtel trebuia eliminat. Pana in acest moment, deseurile toxice de la Cluj au costat statul 18 milioane de euro. La jumatatea lucrarilor, un act adi­ti­onal a dublat pretul decontami­narii terenului. O alta factura de mili­oa­ne de euro trebuie astfel deconta­ta pentru o suprafata de nici 9.000 de metri patrati. In acest moment, CNADNR va aloca, in urma unei lici­ta­tii, alte 37 de milioane de euro pentru "serviciile de tratare/eliminare fi­na­la a cantitatii de 65,774 tone material contaminat rezultat in urma eli­be­ra­rii amplasamentului Autostrazii Transilvania". Compania va cere astfel Guvernului ca in acest an sa fie alo­cati 10 milioane de euro pentru de­contaminare, iar anul viitor restul de 27 de milioane de euro. Calcul final: 9.000 de metri patrati de teren si 400 de metri de autostrada vor cos­ta in jur de 70 de milioane de euro.

Cea mai grava problema de mediu a judetului Cluj nu a fost vizibila pana cand zecile de tone de deseuri nu au fost evaluate la sume colosale. Au­tos­trada Transilvania a ridicat miza ba­nilor in judetul Cluj. Depozi­tul de HCH (n. r. – hexaclorciclohe­xan) nu a reprezentat o problema nici a­tunci cand ONG-urile de mediu au cerut spri­jin pentru mutarea lor si au sem­na­lat toxicitatea acestor substante. Acum, cand terenul trebuie curatat si pus la dispozitia Bechtel, HCH-ul de la Turda a devenit o problema na­­tio­nala. O problema de zeci de mili­oane de euro.
Conti­nuare in pagina 5

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarare de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele politice, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 miliarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Autostrada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarate de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele poli­ti­ce, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 mi­liarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Au­to­strada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.
Citeşte mai multe despre:   autostrada transilvania,   cnadr,   turda-gilau,   câmpia turzii - gilău

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Zonele de șoc ale alegerilor locale, dar și voturi care se bat cap în cap

Zonele de șoc ale alegerilor locale, dar și voturi care se bat cap în cap
Galerie Foto Alegerile de duminică au însemnat o răsturnare a paradigmei politice în anumite zone ale țării, altele decât Capitala, cu victime importante. Însă, același vot arată discrepanțe majore între preferințele...

România, “pitorească” inclusiv la vreme de alegeri. Un primar decedat a fost ales, alt primar a murit după ce a fost ales

România, “pitorească” inclusiv la vreme de alegeri. Un primar decedat a fost ales, alt primar a murit după ce a fost ales
Galerie Foto Oltenii din două localități s-au confruntat cu situații tragice și inedite la scrutinul de duminică. La Deveselu, a fost reales un primar care decedase, de COVID, cu zece zile înainte de alegeri. În schimb,...

Tusea seacă are origini pulmonare doar în 60% din cazuri

Tusea seacă are origini pulmonare doar în 60% din cazuri
Tusea este mult comentată în populaţie, există şi teoria nespecialiştilor cum că atunci când tusea nu mai este seacă, e semn că ea s-a „copt, cu expectoraţie, şi anunţă sfârşitul acestei suferinţe...

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun
Guvernul Orban plănuiește să tragă de timp până în luna decembrie, pentru a nu aplica legea în cazul majorării pensiilor cu 40 la sută, începând de la 1 septembrie, așa cum prevede legislația adoptată de...

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică
Galerie Foto Ștefan, deținător al portofoliul celui mai bănos minister al Guvernului României – Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și candidat PNL la alegerile locale, pentru Campania Electorală...

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic
În mănunchiul de simptome care însoţesc boala adusă de coronavirus se află şi acea pierdere a gustului şi mirosului. Ne explică mai multe despre aceste simțuri profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al...

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei
Galerie Foto Parchetul General, prin Secția de Urmărire Penală și Criminalistică, a fost sesizat, săptămâna trecută, cu o plângere penală, vizând posibile infracțiuni de spălare a banior și fals în declarații,...

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...
Serviciul de email marketing furnizat de