x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

0
Autor: Iulia Barbu 23 Iun 2011 - 21:00
70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt


Cea mai scumpa portiune de au­tos­tra­da din istoria nescrisa a infrastructurii va fi cea de la Cluj. 70 de mili­oa­ne de euro va inghiti o suprafata de te­ren de numai 9.000 de metri patrati. Banii se vor duce pentru curatarea deseurilor toxice de pe portiunea de pamant aflata sub una dintre bretelele Autostrazii Transilvania. Practic este vorba de o portiune de 300-400 metri patrati de bretea. Pentru ca aceasta sa treaca peste un teren liber de de­po­zi­te­le toxice, statul trebuie sa plateasca zeci de milioane de euro. In baza unui contract din 2009, semnat de CNADNR cu Euroconstruct, depozitul de de­seuri aflat pe traiectoria autostrazii Bechtel trebuia eliminat. Pana in acest moment, deseurile toxice de la Cluj au costat statul 18 milioane de euro. La jumatatea lucrarilor, un act adi­ti­onal a dublat pretul decontami­narii terenului. O alta factura de mili­oa­ne de euro trebuie astfel deconta­ta pentru o suprafata de nici 9.000 de metri patrati. In acest moment, CNADNR va aloca, in urma unei lici­ta­tii, alte 37 de milioane de euro pentru "serviciile de tratare/eliminare fi­na­la a cantitatii de 65,774 tone material contaminat rezultat in urma eli­be­ra­rii amplasamentului Autostrazii Transilvania". Compania va cere astfel Guvernului ca in acest an sa fie alo­cati 10 milioane de euro pentru de­contaminare, iar anul viitor restul de 27 de milioane de euro. Calcul final: 9.000 de metri patrati de teren si 400 de metri de autostrada vor cos­ta in jur de 70 de milioane de euro.

Cea mai grava problema de mediu a judetului Cluj nu a fost vizibila pana cand zecile de tone de deseuri nu au fost evaluate la sume colosale. Au­tos­trada Transilvania a ridicat miza ba­nilor in judetul Cluj. Depozi­tul de HCH (n. r. – hexaclorciclohe­xan) nu a reprezentat o problema nici a­tunci cand ONG-urile de mediu au cerut spri­jin pentru mutarea lor si au sem­na­lat toxicitatea acestor substante. Acum, cand terenul trebuie curatat si pus la dispozitia Bechtel, HCH-ul de la Turda a devenit o problema na­­tio­nala. O problema de zeci de mili­oane de euro.
Conti­nuare in pagina 5

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarare de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele politice, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 miliarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Autostrada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarate de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele poli­ti­ce, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 mi­liarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Au­to­strada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.
Citeşte mai multe despre:   autostrada transilvania,   cnadr,   turda-gilau,   câmpia turzii - gilău

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Conspirația pâinii: patru stăpâni hrănesc sau înfometează planeta, după bunul lor plac

Conspirația pâinii: patru stăpâni hrănesc sau înfometează planeta, după bunul lor plac
ADM, Bunge, Carhill și Louis Dreyfus sunt cele mai mari companii din sectorul alimentar de pe mapamond cunoscute după inițialele lor: ABCD. Ele controlează împreună 90% din cantitatea de grâu la nivel mondial....

Vaccinurile ARN mesager au eficiență de 88% în fața tulpinii Delta 

Vaccinurile ARN mesager au eficiență de 88% în fața tulpinii Delta 
Vaccinurile de tipul ARN mesager au o eficacitate crescută în fața infecției simptomatice cu varianta Delta, reușind să ofere o protecție de 88% persoanelor vaccinate cu ambele doze, conform celui mai recent...

Sportivă de succes, prostituată la 18 ani 

Sportivă de succes, prostituată la 18 ani 
Bătută, umilită și ajunsă la prostituție în Elveția, o tânără sportivă a avut puterea să îl denunțe pe cel care i-a distrus viața. Același bărbat pe care îl iubise și pentru care fugea de acasă, iar...

Guvernele pandemiei au distrus transportul de persoane, iar românul de rând suportă consecințele

Guvernele pandemiei au distrus transportul de persoane, iar românul de rând suportă consecințele
Accidentul feroviar de la Fetești, de miercuri, a arătat ce înseamnă pentru călătorii din România falimentarea transportatorilor rutieri autorizați. Călătorii nu au avut prea multe șanse de a se urca într-un...

Cum pregătesc partidele de „dreapta” alegerile interne din toamnă. PNL se bate cu el însuși. USR-PLUS a pus tunurile pe UDMR

Cum pregătesc partidele de „dreapta” alegerile interne din toamnă. PNL se bate cu el însuși. USR-PLUS a pus tunurile pe UDMR
Succesiunea de evenimente care au condus la un conflict deschis între USR și UDMR, practic parteneri de guvernare, a debutat cu Dacian Cioloș și are drept scop final alegerile interne din USR-PLUS, din luna octombrie...

Adevărul gol-goluț despre securitatea sistemelor de plată online

Adevărul gol-goluț despre securitatea sistemelor de plată online
De câțiva ani, efectuăm plăți electronice, fie la supermarket, fie din fața laptopului sau prin intermediul unui telefon inteligent. Puțini dintre noi au însă habar de riscurile pe care le includ aceste...

CHIAJNA, groapa care atrage câștiguri uriașe chiar și închisă

CHIAJNA, groapa care atrage câștiguri uriașe chiar și închisă
Galerie Foto Groapa de gunoi de la Chiajna a fost mult timp subiect de scandal, până anul acesta, când s-a închis. Totuși, războiul declanșat împotriva depozitului operat de firma IRIDEX nu a fost câștigat de cei care s-au ...

Românii au rămas în beznă 300 de minute anul trecut

Românii au rămas în beznă 300 de minute anul trecut
Galerie Foto Românii au rămas fără electricitate, în medie, cinci ore anul trecut. Potrivit datelor Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), valoarea medie agregată la nivel naţional a...

Epopeea alegerilor din PNL continuă. Florin Cîțu a prelungit mandatul „blondei lui Boc” la șefia Ministerului de Interne

Epopeea alegerilor din PNL continuă. Florin Cîțu a prelungit mandatul „blondei lui Boc” la șefia Ministerului de Interne
O nouă zi, o nouă renumire în funcții publice semnată de premierul candidat la șefia PNL, Florin Cîțu. De data aceasta, protagonistă este celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită „blonda lui Boc”,...

Primarul PNL din Spanțov crește nivelul de trai al locuitorilor, construind un parc cu tematică pescărească 

Primarul PNL din Spanțov crește nivelul de trai al locuitorilor, construind un parc cu tematică pescărească 
Galerie Foto În timp ce premierul Cîțu ne vindea zilele trecute, în gura mare, un mic secret despre creșterea cu cel puțin 10% a economiei românești în acest an, primarii PNL sunt dedicați trup și suflet luptei pentru...

Cârnații de Pleșcoi, istoria necosmetizată a unei tradiții

Cârnații de Pleșcoi, istoria necosmetizată a unei tradiții
„Jurnalul” inițiază astăzi o rubrică închinată României întreprinzătoare și dichisite, românilor talentați care prin efortul și abnegația lor ne împing înainte, în rând cu lumea bună. „România...

Vaccinarea la bâlci: cu paharul de vin înainte și sticla „de după”!

Vaccinarea la bâlci: cu paharul de vin înainte și sticla „de după”!
În Argeș, un târg tradițional de Sfântul Ilie a avut în acest an și stand cu Pzfier sau Johnson, la alegere. Doar că sătenii din comuna Brăduleț l-au evitat. Au preferat micii, înghețata și berea. Doar 13...

Decizia care ține turiștii la distanță față de urși

Decizia care ține turiștii la distanță față de urși
De peste zece ori a crescut numărul apelurilor la 112 referitoare la prezența urșilor în județul Argeș, în doar 5 ani. Dacă în 2017 au fost 28 de sesizări tot anul, în 2021 sunt înregistrate deja 197, și...

Lupta din PNL a ajuns la paroxism. Premierul Florin Cîțu „unge” în funcții oameni din tabăra lui Ludovic Orban

Lupta din PNL a ajuns la paroxism. Premierul Florin Cîțu „unge” în funcții oameni din tabăra lui Ludovic Orban
Galerie Foto Fostul consilier parlamentar al senatorului George Stângă, președinte al PNL Galați, un susținător cert al candidaturii lui Ludovic Orban pentru un nou mandat de președinte al partidului, a fost renumit de...

Direcția Anticorupție din MAI se dotează cu tehnică specială de interceptare, de ultimă generație

Direcția Anticorupție din MAI se dotează cu tehnică specială de interceptare, de ultimă generație
„Sora” mai mică și mai vitregă a DNA, Direcția Generală Anticorupție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a contractat, săptămâna trecută, tehnică operativă de supraveghere și interceptare de...
Serviciul de email marketing furnizat de