x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Cu o „treime” rusească, STRABAG se ocupă de infrastructura Bazei NATO 57 Aviatică de la Mihail Kogălniceanu

Cu o „treime” rusească, STRABAG se ocupă de infrastructura Bazei NATO 57 Aviatică de la Mihail Kogălniceanu

de Ion Alexandru    |    07 Mar 2022   •   07:35
Cu o „treime” rusească, STRABAG se ocupă de infrastructura Bazei NATO 57 Aviatică de la Mihail Kogălniceanu
Sursa foto: Agerpres

STRABAG SA face parte dintr-o asociere care a depus singura ofertă care s-a calificat, pentru o licitație restrânsă organizată anul trecut, de MApN, pentru un contract clasificat, în vederea realizării infrastructurii pe baza aviatică NATO de la Mihail Kogălniceanu. Afacerea este în valoare de 2,5 miliarde de lei, se întinde pe 106 luni și vizează construcția unei piste de aterizare-decolare, a  foișoarelor blindate și a punctelor de control acces.

În urmă cu fix un an, la data de 6 martie 2021, Ministerul Apărării Naționale, prin UM 02523 București, publica pe portalul SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de partocipare la o licitație restrânsă privind achiziția unor servicii de proiectare și lucrări de execuție pentru un contract clasificat drept secret de serviciu, în vederea realizării infrastructurii Bazei 57 Aviatică Mihail Kogălniceanu.

Este vorba despre Etapa I a acestui proiect, a cărui valoare totală estimată, în privința lucrărilor și serviciilor incluse, se ridică, potrivit sursei citate, la 2.148.126,437,14 lei fără TVA. Din această sumă, 49.401.456,94 lei fără TVA reprezintă valoarea serviciilor de proiectare și asistența tehnică, 1.385.012.292 de lei fără TVA reprezintă valoarea lucrărilor de execuție penyru șapte obiective ale proiectului, iar 713.712.698,3 lei fără TVA este valoarea cheltuielor diverse și neprevăzute.

Suma totală cu TVA a acestei Etape I a contractului în cauză se ridică la 2.556.270.460,2 lei, adică la 521.687.849 de euro.

Aviz de securitate de la Direcția de Contrainformații Militare

Pentru aceatsă achiziție, așa cum am arătat mai sus, MAPN a organizat o licitație restrânsă, iar cruteriul de atribuire a fost defalcate. Astfel, 50 la sută cântărește componenta financiară, 11 procente cântăreșe experiența exerților, iar 39 la sută cântărește gradul de adecvare la programul general de ealizare a luvcrărilor.

Dupara acestui contract, potrivit procedurii publicate, este de 106 luni. Fiecate candidat care dorea să se înscrie la aceast ăprocedură trebuia să obțină avizul de securitate pentru acces la informațiile clasificate cu secret de serviciu, eliberat de Direcția de Contrainformații și Securitate Militară. Un alt criteriu de departajare este acea ca cifra de afaceri medie pentru perioada 2018 – 2020 s ăfi fost cel puțin egală cu 2,5 miliarde de lei.

Șapte oferte, doar una acceptată

Conform documentelor anexate acestei proceduri, aflate în baza de date a SEAP, la prcedura de licitație restrânsă s-au înscris șapte consorții internaționale. Primul este cel format din Astaldi SPA și GSP Offshore SRL, al doilea este condus de compania Concelex SRL, urmat de Electrogrup SA – Makyol Insaat Sanayi, apoi s-a înscris asocierea dintre SC Aduro Impex SRL – Bog’Art SRL – STRABAG SRL.

În aceeași cursă au mai depus oferte Kolin Insaat Sanayi VE Ticare AS, FCC Construccion SA și Poor Construct – Rizzani de Eccher SPA – ICM SPA.

Pentru ca, în urma analizării acestor oferte depuse, Ministerul Apărării Naționale, prin UM 02523 București să considere acceptabilă doar oferta Asocierii dintre SC Aduro Impex SRL – Bog’Art SRL și STRABAG SRL.

Obiectivele contractului. Destinația lucrărtilor – intervenții de apărare sau ofensive

Așa cum am arătat deja anterior, 27,8 la sută din acțiunile Strabag S.E., care deține Bau Holding Beteilingugs GMbH, sunt controlate de oligarhul rus Oleg Vladimirovici Deripaska, prin intermediul MKAO Rasperia Trading Limited.

În aceste condiții, este absolut interesant să aflăm cam ce fel de lucrări și mai ales cui sunt ele destinate, conform caietului de sarcini care a stat la baza derulării acestui contract, caiet de sarcini avizat, în data de 16 februarie 2021, de către generalul de brigadă Gheorge Nistor, șeful UM 02523 București. Astfel, Obiectivul 1 al Etapei I vizează zona operațională, zona de staționare aeronave și mentenanța pentrru aviație și constă în construirea pistei pentru decolare-aterizare și calea de ulare, punct control de zbor, la care se adaugă platforma de operare aeronave.

Balizajul șI sistemene de radionavigație

Obiectivul 12 se referă la zona simulatorului de zbor și la clădirea de comunicații. Obiectivul 13 vizează zona de Crash and Fire Station, iar obiectivul 15 se referă la balizaj și sisteme de radionavigație.

Obiectivul 20 are legătură cu rețeaua de drumuri, poduri și puncte de control și constă în drumuri interioare, drum perimetral de incintă, puncte de control acces și foișoare de supraveghere blindate. Obiectivul 21 se referă la împrejmuire, Obiectivul 22 la devierea rețelei de medie tensiune, iar obiectivul 24 la devierea reșelei de gaze naturale.

Escadrilă de avioane multirol

MAPN menționează, în documentul citat, că “se impune realizarea unor facilități minimale operaționale noi, precum și intergrarea și dezvoltarea celor existente la Baza Aeriană 57 Mihail Kogălniceanu, pentru Forțele Navale Române și partenerii strategici, pentru operarea în siguranță și în timpi optimi a unei escadrile de avioane multirol, în intervenții de apărare sau ofensive”.

Astfel, “România își dorește consolidarea statutului de pol de stabilitate pe flancul estic al Uniunii Europene și al NATO, nclusiv pe plan militar”.

În 25 februarie, CNSC a respins contestația depusă de unul dintre competitor

Desemnarea drept eligibilă doar a ofertei asocierii Aduro Impex SRL  Bog’Art SRL- STRABAG SRL a fost contestată de către compania Concelex SRL, la Consiliul Național pentru Soliționarea Contestațiilor (CNSC), în data e 3 ianuarie 2022. În acțiunea depusă, contestatarul a solicutat suspendarea procedurii, precum și anularea comunicării și a raportului intermediar privind evaluarea ofertelor depuse.

Numai că, prin Decizia CNSC nr. 420/C1/13 din data de 25 februarie 2022, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins ca nefondată contestația depusă de SC Concelex SRL, în contradictoriu cu Ministerul Apărării Naționale, prin UM 02523 București și, pe cale de consecință, a admis cererea de intervenție formulată de SC Aduro Impex SRL. Decizia CNSC este obligartorie și ea putea fi atacată în instanță, în teren de zece zile de la comunicare.

 

×