Proiectul de lege pentru Autostrada Moldova (A7), ce va face legătura dintre București și Siret pe traseul Siret - Suceava - Dolhasca - Pașcani - Bacău - Focșani - Buzău - Ploiești - București a trecut de Senat și va ajunge acum la Camera Deputaților, care este for decizional. Deși s-a decis să se treacă prin Parlament proiectul pentru a-i da mai mare greutate, votul este o simplă formalitate, în condițiile în care proiectul de lege nu prevede și un termen ferm pentru finalizarea autostrăzii, proiectul precizând că termenul este de 3 ani de la data intrării în vigoare a legii, iar aceasta ar urma să se aplice de la 1 ianuarie 2022. Deocamdată singurul lucru cert este că termenele pentru realizarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice au fost depășite.
Construcția autostrăzii a fost împărțită în șapte loturi. Pentru a urgenta execuția șoselei de mare viteză, fosta conducere a Ministerului Transportului a decis să scoată la licitație studiile de fezabilitate împreună cu lucrările de proiectare, urmând ca apoi să se organizeze licitațiile pentru desemnarea constructorilor. Deși patru din cele șapte loturi trebuiau să aibă deja gata studiile de fezabilitate și proiectarea, unele chiar de șase luni, termenele au fost decalate. Chiar dacă nu a văzut încă niciunul dintre aceste studii, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, se hazardează să avanseze termene pentru scoaterea la licitație a lucrărilor de construcție.
Termene depășite pe bandă rulantă
-Tronsonul Ploiești-Buzău, contractul pentru SF și proiectare a fost semnat pe data de 24.09.2018 cu firma Consitrans SRL. Valoarea contractului a fost de 12,77 milioane de lei, iar documentația avea termen de finalizare în 12.11.2020. Noul termen estimat pentru predarea studiului de fezabilitate era martie 2021, dar nu a fost respectat nici acest termen. În ceea ce privește proiectul tehnic, termenul nou este luna aprilie.
-Tronsonul Buzău-Focșani, contractul pentru SF și proiectare a fost semnat tot pe 29.09.2018 cu firma Consitrans SRL, având valoarea de 13,93 milioane de lei. El a avea termen de finalizat în 12.11 2020. Noul termen pentru predarea studiului de fezabilitate este luna aprilie 2021, iar pentru proiectul tehnic, luna iunie.
-Tronsonul Focșani-Bacău, contractul pentru SF și proiectare a fost semnat pe 14.11.2018 cu Consitrans SRL. El a avut valoarea de 20,12 milioane de lei și a avut termen de finalizare pe 11.01.2021. Termenul nu a fost respectat, iar acum se estimează că documentația pentru SF va fi predată în luna mai 2021 (de proiectare nu mai pomenește).
-Tronsonul Bacău-Pașcani, contractul pentru SF și proiectare a fost semnat cu compania Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial SA. A avut o valoare de 16,95 milioane de lei și trebuia finalizat pe 1.03.2021. Termenul nu a fost respectat, iar ministrul Transporturilor estimează că documentația pentru SF va fi predată în luna aprilie 2021 (de proiectare nu mai pomenește).
Speranța moare ultima
În ciuda acestor întârzieri, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, se arată foarte optimist că la cele patru loturi vor fi demarate licitațiile pentru desemnarea constructorilor până la sfârșitul anului. Astfel, pentru tronson Ploiești - Buzău lansarea estimativă a licitațiilor de execuție a lucrărilor ar urma să aibă loc în mai - iunie, pentru tronsonul Buzău - Focșani în iulie - august 2021, pentru tronsonul Focșani-Bacău în decembrie, iar pentru tronsonul Bacău - Pașcani, în octombrie.
Întâlniri pentru a constata întârzierile
Chiar dacă primele termene din acest proiect de 329 de kilometri au fost ratate cu brio, nici conducerea Companiei de Drumuri și nici ministrul Transporturilor nu au explicat de ce s-a întâmplat acest lucru. În schimb, la începutul lunii februarie secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu declara în cadrul unei conferințe de presă că lucrurile merg bine pe A 7, fără a pomeni nimic despre depășirea termenelor. „Referitor la A7, pentru tronsoanele Ploieşti-Buzău, Buzău-Focşani, Focşani-Bacău şi Bacău-Paşcani, avem săptămânal întâlniri în care verificăm stadiul, iar dacă avem probleme sau sincope stabilim ulterior un calendar şi îl reactualizăm. Anul acesta vom lansa licitaţia de execuţie pentru Ploieşti-Buzău. Spre finalul anului am putea vedea primele utilaje care execută primii kilometri din autostrada de la Ploieşti către Moldova. Spre 2024-2025 sunt şanse bune să avem autostrada gata până la Paşcani”, spune Adrian Covăsnianu.
Tronsoanele Pașcani-Suceava, Suceava-Siret au fost scoase anul trecut la licitație în vederea realizării studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice, iar pentru tronsonul Bacău-Piatra Neamț a fost semnat în ianuarie 2020 contractul pentru reabilitarea studiului de fezabilitate cu Asocierea S.C. Search Corporation SRL - Egis Romania S.Aș durata fiind de 18 luni.
“Din păcate, Moldova a fost uitată din cauza intereselor acestui guvern de a investi în alte zone, iar acum șansele de a avea o infrastructură dezvoltată în această parte a țării au scăzut dramatic. Bâlbele acestui guvern cu Planul Național de Redresare și Reziliență au fost atât de mari, încât Comisia Europeană respinge pe bandă rulantă proiectele de mare infrastructură ale României”.
Răzvan Cuc, deputat PSD, fost ministru al Transporturilor
Pe unde va merge autostrada
Traseul autostrăzii A 7 va începe de la Buzău, din Șoseaua Muntenia Expres, și va continua spre nord la Focșani și Bacău, apoi mai departe în zona Roman-Pașcani (unde urmează să aibă un nod de legătură cu o altă autostradă aflată în plan, Autostrada Târgu Mureș - Iași), iar apoi spre nord, la Suceava, și la granița cu Ucraina. Porțiunea dintre granița cu Ucraina și Pașcani urmează să fie realizată ca drum expres, cea între Pașcani și Bacău, ca autostradă, iar porțiunea de la Bacău la Buzău va fi realizată ca drumul expres Ploiești - Bacău, împreună cu porțiunea Ploiești - Buzău.
329 kilometri va avea Autostrada Moldovei
Moldova: 16 kilometri de autostradă în 30 de ani
Primii kilometri de autostradă din regiunea de nord-est au fost inaugurați pe 20 noiembrie anul trecut, în plină campanie electorală, în prezența premierului de atunci, Ludovic Orban. Era vorba despre 16 kilometri din șoseaua de centură a orașului Bacău, case se suprapune cu traseul A 7, construiți cu profil de autostradă. Primele documentații privind centura Bacăului, care are 31 de kilometri, au fost realizate la începutul anilor 2000, iar între 2007 și 2008 compania Search Corporation realiza studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și detaliile de execuție. Proiectul a rămas în sertare până în 2017, când a fost relansat de ministrul Transporturilor Răzvan Cuc, iar în decembrie 2018 era semnat contractul de execuție cu asocierea Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL.
Finanțarea autostrăzii este incertă
Autoritățile de la București încearcă să obțină finanțarea pentru construcția celor patru tronsoane din din Autostrada Moldovei orin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Comisia Europeană nu agrează însă finanțarea proiectelor de infrastructură rutieră prin acest plan care ar trebui să fie dedicat tranziției către o economie verde și digitalizare. Alături de transoanele din Autostrada Moldovei, prin PNRR Guvernul mai vrea să obțină finanțare pentru secţiunile Târgu Mureş - Miercurea Nirajului respectiv Leghin - Paşcani de pe Autostrada Unirii (A 8), tronsonul de 13 kilometri dintre Holdea şi Margina pe A 1 Sibiu - Nădlac 2, precum şi pentru cei 42 de kilometri de pe tronsonul Nădăşelu - Poarta Sălajului de pe Autostrada Transilvania (A 3).