Au fost adunati cei care isi desfasoara activitatea in Trenul-Rege. Deoarece s-a comis o "crima". In sti-lul scriitoarei Agatha Christie, nascuta acum 116 ani, in septembrie. "Investigatia" s-a produs la Bucuresti, in vagonul Côte DâAzur. Spioni, amor? Misterul unei carti pe sine.
Au fost adunati cei care isi desfasoara activitatea in Trenul-Rege. Deoarece s-a comis o "crima". In stilul scriitoarei Agatha Christie, nascuta acum 116 ani, in septembrie. "Investigatia" s-a produs la Bucuresti, in vagonul Côte DâAzur. Spioni, amor? Misterul unei carti pe sine.
Misterul unei carti pe sine
Tocmai s-au implinit, la 15 septembrie, 116 ani de la nasterea celebrei Agatha Christie. In 1934, prolifica scriitoare de romane politiste arunca pe piata "Crima din Orient Express". Un tren de lux care datoreaza fascinatia si misterul in mare parte Agathei.
Ne-am permis "crima" de a scotoci prin povestile, amintirile, barfele Orient Express-ului. Si cine le poate sti mai bine decat cei care isi desfasoara activitatea in acest tren. Uneori, in cartile Agathei, ei detin cheia misterului, a crimei. Va invitam in Côte DâAzur (unul dintre cele 15 vagoane decorate in stilul anilor 1920), luxosul vagon in care candva actorul Peter Ustinov l-a intruchipat pe Hercule Poirot, detectivul belgian al Agathei Christie, in filmul "Crima in Orient Express", sa dezlegam limbile celor a caror viata se deruleaza la viteza unui tren, dar nu oricare.
ORIENT SI NOSTALGIE. Intai sa facem putina cunostinta cu acest Rege al trenurilor. Ideea "Express dâOrient", e pusa in practica in 1883. De un magnat al cailor ferate, George Nagelmackers, proprietarul Companie Internationale des Vagon Lits. Cu voiaje de doua ori pe saptamana, trenul de lux unea Parisul de Constantinopole prin Nancy - Strasbourg - München - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia - Timisoara - Caransebes - Varciorova - Craiova - Piatra Olt - Pitesti - Bucuresti - Giurgiu pe o distanta de 2.627 km. De aici, calatorii primilor ani ai Express dâOrient-ului trebuia sa traverseze Dunarea si sa-si continue voiajul spre Varna cu o garnitura locala. De la Varna, cu un pachebot austriac ajungeau in sfarsit la Constantinopole.
Pentru a-l identifica si mai bine cu caracterul international al calatoriei, Nagelmackers va schimba, dupa primul razboi mondial, denumirea Express dâOrient in Orient Express. Intr-o Europa saracita de razboaie, trenul isi reduce drastic cursele, devenind cu timpul o banala cursa internationala de la Paris la Budapesta.
|
Orient Express-ul, ireala aparitie ajunsa n Gara de Nord la linia 14, si asteapta oaspetii de vaza sa-si spuna mai departe povestea dinspre Orient spre Venetia |
S-a repus in circulatie la sfarsitul anilor â60 asa-numitul Nostalgie Orient Express. Fara succes. In 1977, un singur vagon de dormit a circulat pana la Istanbul pentru ultima oara. In timpul regimului comunist, Orient Express-ul nu a circulat prin Romania, fiind interzis. Din 1998, faimoasa garnitura si-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Bucuresti si in Sinaia.
POVESTI? Venice Simplon Orient-Express. Asa scrie acum pe tren. La 4 septembrie a facut o scurta oprire in Gara de Nord din Bucuresti - o data pe an se intampla asta. Se spune ca, atunci cand a sosit pentru prima data in Sinaia, in urma cu 122 de ani, Regele Carol I a oprit trenul si a invitat toti calatorii la Castelul Peles. In tren, la loc de cinste se afla "Crima din Orient Express", celebra carte a Agathei Christie. Pret de vreo ora am "investigat". Au fost convocati: Raymond Winieka-Ripotot, reprezentant management Venice Simplon Orient-Express, Michele Zorzi - seful vagonului restaurant si restul personalului. Cum a fost povestea cu frantuzoaica aia, care iesea noaptea dezbracata din cabina si-ncerca sa agate valetii? Sau de chelnerul
sud-african care ajunsese atat de celebru pentru anumite calitati, de luau doamnele Orient Express-ul doar ca sa fie servite personal, ce mai stiti? "Povesti!", apasa sec Zorzi, adaugand mister peste misterul anilor.
"Cei o suta de calatori pe care in fiecare an ii insotim de la Paris la Venetia, duc povestea mai departe. Cu bune, cu rele. Acum, Orient Express-ul este o versiune distilata a transcontinentalului de odinioara. Daca atunci era doar un mijloc de locomotie, de lux, acum este un eveniment", spune Michele Zorzi.
|
Un mic dejun à la cartein vagonul restaurant te costa mai bine de 300 de euro si esti servit regeste. Mai bine abandonam realitatea in favoarea misterului... |
MOFTURI. "Aici nimic nu sufera amanare", ma surprinde Michele visand cu ochii deschisi. Italianul in redingota de gala nu vrea sa fie deloc romanticul mediteranean pe care m-am bazat. "24 de ore din 24 suntem la dispozitia tuturor calatorilor". Renunt sa ma-ntreb cand doarme, dar nici nu mai e nevoie. "Suntem 120 de angajati", ma lamureste. "Iar ierarhia foarte stricta, de la directorul de tren, la sefii de departamente, responsabilii de vagon si pana la valeti, cate unul pentru fiecare cabina, face ca atunci cand cineva are chef sa manance la 3 dimineata, lucrul asta sa se rezolve in cateva minute. Chiar am avut un calator care pe tot parcursul voiajului se trezea noaptea sa fumeze o tigara si sa bea o cafea. Nu se fumeaza decat intr-o anumita parte a vagonului bar. Ar fi imposibil sa inlocuiesti piese de mobilier sau de tapiterie unicat din cauza fumului impregnat in ele. Asa ca il conduceam in fiecare noapte la bar, i se pregatea pe loc o cafea, iar omul isi facea nestingherit tabietul".
Imi da tarcoale un ras nepoliticos. "Un altul avea un vis. Sa-si petreaca Craciunul in Orient Express. I-am explicat ca din moment ce calatorim in septembrie, nu prea are cum. Pana la urma am rezolvat. Intr-o seara de toamna, spre stupefactia calatorilor, Mos Craciun a urcat in tren cu sacul de daruri si un brad. Am impodobit un compartiment, iar americanul si-a serbat Craciunul cu sotia in drum spre Istanbul si-au fost fericiti. Bine, asta la dus. La intors ea a pretins ca barbat-su vrea s-o omoare si tot restul calatoriei a stat intr-o cabina separata cu un valet postat nonstop la usa ei!", continua Zorzi declaratiile la "locul crimei".
|
SCUMP. Calatoria in sine costa 6.000 de euro. Adica, platesti ca sa urci, ca restul e separat! |
NICIODATA. "Crima din Orient Express? O legenda", ma asigura Zorzi. "Orient Express-ul este si trenul adevarat, dar si ce se crede despre el. Pentru multi povestea e mai adevarata decat realitatea. De-a lungul vremii au tot circulat zvonuri despre rafuieli intre spioni rezolvate la adapostul noptii in cusete incuiate pe dinauntru. Nimic n-a putut fi confirmat, desi cand Europa fierbea inainte de izbucnirea primului razboi mondial si, atat serviciile de spionaj, cat si diplomatiile occidentale si orientale aveau suficient de lucru, presa a facut nenumarate speculatii. Nu vom sti poate niciodata cu adevarat". Asa e, nu vom sti poate niciodata cu adevarat...
|
|
Cazute parca din lumea reala in vis, uniforme albastre privesc vigilent si nauc fracurile de ieri, chiar daca "Crima din Orient Express" e doar un titlu de carte
|
In eleganta vagonului restaurant, la o cafe de Colombie sau la un d...jeuner garnisit, daca asculti bine, mai poti inca auzi, spun unii, glasuri ale calatorilor de demult
|
|
|
Raymond Winieka-Ripotot, Directeur Hotelier Venice Simplon Orient Express, pregatit sane faca un tur al legendarului tren, cu orgoliul unui tata
|
Miguel de la Serda, Michele Rocca, Michele Zorzi si Christian Bodiguel, mesagerii Orient Express-ului in lume, deapana cu fiecare voiaj povesti nespuse
|
|
|
In fiecare zi, flori proaspete impodobesc saloanele Orient Express-ului, reflectand o grija pentru calator pe care degeaba am cauta-o
la CFR |
Cote DâAzur, vagonul in care candva Peter Ustinov l-a intruchipat pe Hercule Poirot, detectivul belgian al Agathei Christie, in filmul "Crima in Orient Express" |