Seful Camerei Deputatilor, presedintele executiv al PSD, Adrian Nastase, declara pentru Jurnalul National ca starea de urgenta nu se instituie doar atunci cand securitatea nationala este in pericol, ci si atunci cand e nevoie, aratand totodata ca exista cadrul legislativ necesar.
Jurnalul National: Domnule Adrian Nastase, Romania se confrunta cu cele mai grave inundatii din istoria recenta. Si Puterea si Opozitia se intrec in a anunta ajutorarea sinistratilor. Concret, cum ii poate ajuta PSD?
Adrian Nastase: Marti vom depune la Parlament un proiect de lege in procedura de urgenta pentru ajutoarea sinistratilor cu masuri concrete si sugestii de alocari bugetare. La nivelul PSD am constituit cate un comitet de urgenta pentru fiecare judet. Aceste comitete vor centraliza ajutoarele pentru persoanele sinistrate si impreuna cu liderii nostri locali vor asigura distribuirea lor. Este vorba in primul rand de asigurarea apei, a alimentelor de baza, de haine.
Totusi, in astfel de situatii, banii reprezinta o problema. Care ar fi sursele de finantare din punctul dvs. de vedere, ca fost premier?
Doua solutii pot fi gasite imediat. Alocarea celor 900 de miliarde de lei de la Loteria Nationala care erau destinate refacerii stadionului "Lia Manoliu", chiar daca in felul acesta stiu ca voi deranja unele grupuri de interese care stabilisera deja cum sa fie cheltuiti. Ei sunt mai utili sinistratilor. Pe de alta parte, este evident ca imprumuturi internationale necesita luni de zile de pregatire si de aceea consider ca Ministerul de Finante ar putea sa emita titluri de stat de aproximativ un miliard de euro pentru ajutorarea sinistratilor, desigur in consultare cu FMI. Atat timp cat exista resurse financiare in bancile comerciale din Romania, nu inteleg de ce trebuie sa le cautam in alta parte! In loc ca aceasta valuta sa fie cumparata de Banca Nationala, acesti bani pot fi mobilizati pentru rezolvarea unor probleme urgente.
Cererea lui Iliescu
Cum apreciati interventia autoritatilor?
Nu e momentul pentru reprosuri. Situatia aceasta dramatica trebuie sa ne uneasca, nu sa ne dezbine. Clasa politica ar trebui sa fie din acest punct de vedere un model pentru restul societatii. Jandarmeria si ceilalti angajati ai Ministerului de Interne, Armata au facut multe si trebuie sa le multumim pentru efortul pe care l-au depus. Ei ar putea insa sa faca si mai mult, mai mult bine, in perioada urmatoare. Or acest lucru ar fi fost posibil daca ar fi proclamata starea de urgenta.
Si domnul Ion Iliescu a avut saptamana trecuta o solicitare similara...
Da. In cazul starii de urgenta, practic, ar exista un cadru juridic care sa permita o mai mare implicare a Armatei, a Ministerului de Interne. Ar exista o mobilizare mai puternica a tutoror resurselor pentru depasirea ei.
Ucraina a atacat pentru prima oară Rusia cu rachete ATACMS. Reacția Moscovei
Citește pe Antena3.ro
Dar presedintele Basescu nu este de acord cu declansarea starii de urgenta...
Starea de urgenta este una din solutiile care noi consideram ca ar trebui puse in aplicare imediat si atat. Nu noi putem face acest lucru. Noi putem sa semnalam. Este o solutie. Daca suntem ascultati sau nu, e altceva. Dar e pacat pentru ca starea de urgenta nu ar facut nici un bine PSD-ului ca partid, dar ar fi ajutat oamenii.
Exista cadru legislativ pentru declansarea starii de urgenta? La un moment dat presedintele a invocat o problema din acest punct de vedere.
Starea de urgenta este reglementata prin articolul 93 din Constitutia Romaniei, prin Ordonanta de Urgenta 1 din 1999, modificata prin Legea 453 din 2004, dar si prin Ordonanta de Urgenta 21 din 2004 privind sistemul national de management al situatiilor de urgenta. Potrivit acestor acte normative, starea de urgenta este un eveniment exceptional cu caracter non-militar care prin amploare si intensitate ameninta viata si sanatatea populatiei si mediul inconjurator, iar pentru restabilirea starii de normalitate sunt necesare adoptarea de masuri si actiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare, si managementul unitar al fortelor implicate.
Starea de urgenta priveste masuri exceptionale care se instituie in cazuri determinate de aparitia unor pericole grave la adresa democratiei constitutionale, dar si pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor unor dezastre. Presedintele Romaniei poate declansa starea de urgenta la sesizarea oricarei institutii sau persoane daca constata ca sunt intrunite conditiile prevazute de lege pentru instituirea acesteia. Starea de urgenta poate fi instituita fie la nivel national, fie in anumite zone si pentru cel mult 30 de zile.
De aceea consider ca Traian Basescu nu are dreptate refuzand sa instituie starea de urgenta, in primul rand pentru ca starea de urgenta nu se instituie doar atunci cand securitatea nationala este in pericol, ci si atunci cand e nevoie! Dupa cum rezulta din articolele de lege pe care vi le-am citat, starea de urgenta se poate institui numai in anumite zone si acest lucru era evident necesar in judetele Vrancea, Bacau, Galati, ceea ce ar fi condus pe de-o parte la limitarea unor consecinte, iar pe de alta parte ar grabi ajutorarea sinistratilor si refacerea infrastructurilor in zona.
Din pacate, Traian Basescu dovedeste ca nu este presedintele tuturor romanilor, fiind, in continuare, doar copresedintele Aliantei, preocupat sa nu afecteze strategia privind alegerile anticipate...
Starea de urgenta priveste masuri exceptionale care se instituie in cazuri determinate de aparitia unor pericole grave la adresa democratiei constitutionale, dar si pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor unor dezastre. Presedintele Romaniei poate declansa starea de urgenta la sesizarea oricarei institutii sau persoane daca constata ca sunt intrunite conditiile prevazute de lege pentru instituirea acesteia. Starea de urgenta poate fi instituita fie la nivel national, fie in anumite zone si pentru cel mult 30 de zile.
De aceea consider ca Traian Basescu nu are dreptate refuzand sa instituie starea de urgenta, in primul rand pentru ca starea de urgenta nu se instituie doar atunci cand securitatea nationala este in pericol, ci si atunci cand e nevoie! Dupa cum rezulta din articolele de lege pe care vi le-am citat, starea de urgenta se poate institui numai in anumite zone si acest lucru era evident necesar in judetele Vrancea, Bacau, Galati, ceea ce ar fi condus pe de-o parte la limitarea unor consecinte, iar pe de alta parte ar grabi ajutorarea sinistratilor si refacerea infrastructurilor in zona.
Din pacate, Traian Basescu dovedeste ca nu este presedintele tuturor romanilor, fiind, in continuare, doar copresedintele Aliantei, preocupat sa nu afecteze strategia privind alegerile anticipate...
Inundatiile, principala problema
Apropo de anticipate. Saptamana trecuta au fost zile extrem de tensionate din punct de vedere politic. Cum comentati aceste evenimente?
Exista un singur eveniment important: inundatiile. Restul evenimentelor, oricat de importante ar parea, trebuie lasate, cel putin pe moment, in plan secundar. Nu vreau sa fiu inteles gresit, trebuie sa existe in continuare dezbatere in jurul lor, dar nu aici trebuie sa ne canalizam cele mai importante energii. Integrarea europeana, spre exemplu, este un subiect extrem de important. In acest sens, trebuie continuate reformele din domenii sensibile cum sunt Justitia, Internele, Agricultura. De aceea am si reactionat rapid la invitatia presedintelui Romaniei si am dezbatut in Parlament cele patru articole-problema. In urma dezbaterilor din comisiile parlamentare si dupa aceea din plen, am ajuns la o forma, care permite continuarea reformei, fara a afecta caracterul constitutional al legii.
Cum va explicati decizia premierului de a nu reveni asupra demisiei?
Vreau sa ma feresc sa intru in supozitii politice. Un lucru este cert: motivele de natura legislativa invocate nu stau in picioare. In momentul in care toate legile, putine cate au fost, pe care le-a propus cabinetul Tariceanu, au trecut fara problema, mi se pare nefiresc sa invoci faptul ca nu te bucuri de o majoritate parlamentara confortabila. Mai mult, in momentul in care parlamentarii partidului din care faci parte au fost de acord cu modificarile aduse la cele patru articole, este cel putin curios sa nu fii de acord cu ele. Repet: motivele invocate sunt fanteziste. In realitate este un simplu pretext.
"Totul este posibil"
Credeti ca pana la urma vor fi anticipate?
Inainte de a va raspunde la aceasta intrebare vreau sa atrag atentia asupra unui pericol, sesizat si de magistratii care au adresat o scrisoare presedintelui Traian Basescu, acela de a ne ascunde in spatele unei false probleme. De a pune toate problemele Romaniei si integrarii pe seama Justitiei. Se va ajunge sa se spuna ca daca la Pascani, de exemplu, nu curge apa, este din cauza ca a fost eliminata prevederea X din legea Justitiei.
Revenind la intrebarea dumneavoastra, raspunsul este: totul este posibil. Repet: noi nu suntem impotriva ideii de anticipate, ci pur si simplu spunem ca in acest moment, marcat de inundatii, de programul extrem de strict de reforme necesare pentru integrarea europeana, organizarea lor ar fi o mare risipa. Acum este nevoie de solidaritate. Este clar ca Romania se confrunta cu doua probleme extrem de grave: o problema externa si una interna.
Ca sa intelegem amploarea acestora ar trebui spus ca nivelul mediu din ultimii 15 ani al investitiilor straine in Romania se ridica la valoarea estimata a pagubelor la nivelul infrastructurii, agriculturii, personale. Amanarea integrarii cu un an ne va costa 2,5 miliarde de euro. Cine raspunde pentru consecintele acestor decizii?
Revenind la intrebarea dumneavoastra, raspunsul este: totul este posibil. Repet: noi nu suntem impotriva ideii de anticipate, ci pur si simplu spunem ca in acest moment, marcat de inundatii, de programul extrem de strict de reforme necesare pentru integrarea europeana, organizarea lor ar fi o mare risipa. Acum este nevoie de solidaritate. Este clar ca Romania se confrunta cu doua probleme extrem de grave: o problema externa si una interna.
Ca sa intelegem amploarea acestora ar trebui spus ca nivelul mediu din ultimii 15 ani al investitiilor straine in Romania se ridica la valoarea estimata a pagubelor la nivelul infrastructurii, agriculturii, personale. Amanarea integrarii cu un an ne va costa 2,5 miliarde de euro. Cine raspunde pentru consecintele acestor decizii?
Daca Alianta isi va continua planurile, ce va face PSD? Va incerca sa blocheze procedurile pentru anticipate?
Daca imi permiteti, intrebarea se pune altfel: vor evita Traian Basescu si premierul Calin Popescu Tariceanu sa declare stare de urgenta doar pentru a nu periclita anticipatele? Vor pune in fata interesele politice proprii ignorand pe cele ale romanilor?