x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Adrian Preda, pilot Tarom: Există un oarecare hazard noaptea când operezi fără lumini pe o pistă parțial funcțională de pe Henri Coandă

0
Autor: Gina Vacariu 21 Noi 2016 - 15:10
Adrian Preda, pilot Tarom: Există un oarecare hazard noaptea când operezi fără lumini pe o pistă parțial funcțională de pe Henri Coandă
Vezi galeria foto


Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti a devenit supraaglomerat în ultimii ani. Aeronavele aterizează şi decolează la foc continuu, dar aeroportul nu este pregătit să facă faţă traficului intens. Este practic sufocat. Are doar două piste, din care una este operaţională doar pe jumătate. Mai mult, pistele nu au fost proiectate pentru a face faţă aeronavelor grele. Despre toate provocările pe care le ridică Aeroportul Henri Coandă piloţilor, în interviul de mai jos realizat cu Adrian Preda, comandat de aeronavă în cadrul companiei Tarom.

 

J.N.: Care sunt cele mai grele momente la bordul unui avion?

A.P.:  Fiecare zbor are particularitățile lui: condiţiile meteo, aeroportul, pasagerii, încărcătura cargo, provocările sau limitările operaționale, tehnice, constrângerile operaționale. Personal, am avut parte și de provocări în activitate, de defecțiuni și cedări ale sistemelor sau motoarelor, dar care prin antrenament și experienţă au fost rezolvate corespunzător.

JN: Cum aţi cataloga situația pistelor de pe Aeroportul Heneri Coandă?

A.P: Dacă ne raportăm la aeroporturi civilizate europene, aeroporturi mari, atunci se vede clar că sunt diferențe de abordare, de operaționalitate, de atitudine. Sunt anumite probleme legate de conducerea aeroportului Otopeni care trebuie să fie conştientă că este necesar să îmbunătățească activitatea,  să rezolve problemele ridicate de operatorii aerieni.


 

Aeroportul Henri Coandă are un trafic de 6-7 milioane de pasageri pe an, o dezvoltare exponențială, cu care aeroportul s-a trezit în bătătură și pentru care nu a făcut prea mare lucru - Adrian Preda, pilot Tarom.

 

Pistă reparată și închisă pe Aeroportul Otopeni

JN: Mai exact, cum sunt condițiile de aterizare și decolare?

A.P: La Otopeni avem o pistă operațională doar pe jumatate- pista 08 L- pe care se operează atipic, prima jumătate a pistei fiind închisa de o lungă perioadă, de doi ani, de așa-zise lucrări de reabilitare.

Ar fi interesant de văzut de ce în acești doi ani eram zilnic informați prin NOTAM despre lucrări pe pista 08 L și mai apoi în informarea ATIS pentru piloți, iar pe pistă nu am văzut decât sporadic activitate.

Niciodată nu erau  mai mult de zece muncitori și mai mult de un excavator. Lucrările s-au terminat de şase luni, dar nu se operează pe toată pista.

 

Piloții aterizează fără lumini

JN: Spuneţi că pistele de la Otopeni nu sunt la cele mai înalte standarde de calitate. Este dificilă adaptarea la condițiile de decolare și aterizare în fiecare zi?

A.P:  Pistele de pe Otopeni nu diferă, categoric, față de alte piste europene. Problema este că nu au fost proiectate și construite pentru utilizarea frecventă și continuă a aeronavelor grele de tip B 777, A 380 sau B 747. Există o problemă și la numărul și poziționarea căilor de rulare de ieșire de pe pistă în viteză. Astfel, pista 08 R nu are decât o singură cale de ieșire, numită D, și nu este de ieșire în viteză. Alte aeroporturi europene au piste cu 3, 4, 5 sau 6 astfel de căi de ieșire la fiecare pista.

Pe pista 08 L pentru că este închisă pe prima jumătate și se operează noaptea fără lumini PAPI, deşi astfel de lumini temporare ar trebui montate, consider că există un oarecare hazard în operarea pe ea noaptea. De asemenea,  mai trebuie revizuit și sistemul de balizare pentru operarea în condiții de vizibilitate redusă.

JN: Cum este privit Aeroportul Otopeni de piloții străini?

A.P: Este văzut ca  un aeroport cu limitări și cu proceduri specifice, cu lumini de operare în condiții de operare reduse neinstalate.

 

Airbus-urile 310 nu au fost exploatate corespunzător

JN: Cum vedeți retragerea celor două avioane Airbus 310 din flota Tarom?

A.P:  Cele două A 310 sunt niște avioane vechi. Indiferent de ce zicem, la un moment dat trebuiau schimbate. Problema nu este că au fost scoase din uz, problema este că nu știm ce se va pune în locul acestora. Capacitatea de transport scade, cash-flow-ul scade.  Același număr de curse apasă pe umărul avioanelor rămase în operare. Orice defecțiune, orice întârziere, creează o întârziere în lanț și are efecte asupra întregii operări. Cele două A 310 nu au fost exploatate corespunzător. Adică, au fost proiectate să opereze zboruri lung curier – de 10 ore și noi le operam la Timișoara, Viena, Tel Aviv și pe unde nu aveam avioane să acoperim cursele. Nu poți fi rentabil decât dacă zbori cu ele pline.

 

JN: Ce mesaj aveți pentru pentru actuala conducere a Tarom și pentru ministrul Transporturilor?

A.P: Nu înțeleg de ce ne-au fost aduși manageri slab pregătiți în domeniu și fără experiență.  De ce nu se privatizează compania cu un investitor strategic care să garanteze cu avioane și dezvoltare, dacă vedem că statul este un slab manager? De ce consideră ministrul Transporturilor că un bancher poate conduce activitatea unei companii de aviație?

Adrian Preda zboară de 30 de ani, de când a început ca elev la Aeroclub.  Pentru Tarom zboară din 2005 și are o experiență mare, dobândită de-a lungul celor  14.000 ore de zbor.

Citeşte mai multe despre:   Adrian Preda,   tarom

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Povestea cafelei adevărate

Povestea cafelei adevărate
Galerie Foto Zvonurile se adeveresc. Va urma o criză a cafelei. Producțiile compromise din America de Sud vor duce la o adevărată criză a cafelei și mai ales a cafelei de calitate. Costa Rica este, însă, apărată de acesta...

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%
Rata dobânzii la creditele pe termen lung luate de România a înregistrat un nou maxim în luna septembrie, ajungând la pragul de 4%, după ce în luna august aceasta atinsese 3,24%. Potrivit datelor publicate de...

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19
Unele firme de asigurări au schimbat regulile în privința plății daunelor în pandemie. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) anunță că au fost deja plătite...

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 
Galerie Foto Afacerile din domeniul imobiliar deținute, pe persoană fizică, de partenerul de viață al fostei „blonde de la Cotroceni” par să scârțâie din toate încheieturile. Adrian Alexandrov și-a lichidat, recent,...

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

Paradisul dintre Americi

Paradisul dintre Americi
Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...
Serviciul de email marketing furnizat de