x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Alexandru Athanasiu: "Noi nu spuneam ca vor creste salariile"

Alexandru Athanasiu: "Noi nu spuneam ca vor creste salariile"

28 Iul 2004   •   00:00
Alexandru Athanasiu: "Noi nu spuneam ca vor creste salariile"

INTERVIU

Profesorii au absentat de la examenul de titularizare. Ca si-au gasit slujbe mai bine platite este o ipoteza. Pe de alta parte, negociatele majorari salariale sunt inca sub semnul intrebarii, dupa cum spune chiar ministrul Educatiei, Alexandru Athanasiu.
CATALIN PRUTEANU

  • Jurnalul National: Ati promis ca salariile profesorilor vor creste cu 25%. In urma discutiei cu reprezentantii Ministerului de Finante, liderii sindicali au afirmat ca partea guvernamentala nu a avansat nici o cifra de majorare a salariilor incepand de la 1 septembrie.

    Alexandru Athanasiu: Noi am spus urmatorul lucru: ca, prin contractul colectiv de munca, incheiat la 19 decembrie 2003, Ministerul Educatiei si Cercetarii isi asuma cateva obligatii. Intre acestea figura un proiect de act normativ care sa duca in medie la cresterea cu 5% a salariilor. Lucru care s-a petrecut prin Ordonanta 38. O a doua obligatie, tot in domeniul salarizarii, pe care si-a asumat-o atunci ministerul, a fost ca pana la sfarsitul semetrului I al anului 2004, cu alte cuvinte pana la data de 30 iunie, noi sa elaboram un proiect de act normativ, de lege, prin care sa se reaseze grila de salarizare. Deci noi nu spuneam acolo ca vor creste salariile si asa mai departe. Sigur ca o reasezare de grila putea sa insemne si acest lucru.

  • Salariile personalului nedidactic vor fi majorate?

    Potrivit acestei grile, si acolo ar fi niste cresteri, sigur, ceva mai mici, tot din reasezarea acestei grile, care ar fi in jur de 10%.

    Sunt posibile reduceri de posturi

  • Totusi, ministrul Finantelor sustine ca acordul cu FMI prevede ca nivelul salariilor sa nu depaseasca 5% din PIB. Acesta este nivelul atins in prezent. Pentru a fi majorate salariile ar trebui sa se recurga la diponibilizari. Sunteti dispus sa faceti disponibilizari in cadrul personalului didactic?

    Eu vreau sa va spun ca deja, in timp, deci nu neaparat numai acum, a fost redusa schema de personal sau, mai corect spus, schema de posturi. Pe de alta parte, totusi, in invatamant nu putem opera cu criteriile cu care se opereaza in domeniile economice, unde lipsa resurselor nu mai justifica personal care sa desfasoare acea activitate. Sigur ca rationalizarea retelei scolare poate implica reduceri de posturi, dar cu ratiune si cu utilitate. Numarul elevilor poate sa scada si atunci nu se mai pot alcatui norme didactice la nivelul de acum.

  • Puteti sa dati un minimum si un maximum referitoare la nivelul la care vor ajunge salariile cadrelor didactice?

    Acum depinde, pentru ca noi, potrivit acestui proiect de grila, aveam in vedere introducerea anumitor sporuri, cum ar fi sporul de stabilitate, de stres. Sigur ca depinde de vechimea in invatamant. Eu ce pot sa spun? Ar fi cresteri intre 300.000 si un milion.

    Invatamantul nu mai e atractiv

  • In privinta examenului de titularizare, un sfert din candidatii care s-au inscris la acest examen nu s-au prezentat. Cum explicati?

    24,63%, mai exact. Cred ca exista mai multe explicatii si eu n-as fi atat de transant in a alege doar una dintre ele, cum s-a spus ca e un dezinteres. Nu cred ca e un dezinteres. Anul trecut au fost 45.000 de posturi si 66.000 de candidati. In primul rand, noi, anul acesta, am permis suplinitorilor care au luat note foarte bune anul trecut sa ramana pe post. Asadar, unii s-au gandit ca mai bine raman in postura de suplinitori decat sa participe la concurs. Sigur, mai exista si explicatia pe care o dau si unii jurnalisti, in sensul ca n-ar fi extraodinar de atractiv invatamantul. Mai degraba cred ca tinerii absolventi isi cauta o cariera si in alte domenii care pot fi mai atractive din punct de vedere al salarizarii.

    Grila era de vina

  • Promovabilitatea la Bac a fost anul acesta cu opt procente mai mare ca anul trecut. Sunt elevii mai destepti sau profesorii mai putin exigenti?

    Dat fiind referentialul pe care l-am avut eu in vedere, cred ca explicatia nu sta nici intr-o mai scazuta exigenta a profesorilor si nici intr-o mai buna pregatire a elevilor. Eu cred ceea ce am spus in mod public, ca modul de evaluare a lucrarilor, modul de examinare a fost net in favoarea elevilor, mult mai firesc, si am in vedere in concret faptul ca am abandonat dupa un an sistemul de grila, nu pentru ca a generat disfunctionalitati evidente, cunoscute si relatate in presa vremii, dar conceptual mie mi s-a parut o mare greseala.

  • Mai este si chestiunea cu banii pentru protocol. Au fost cazuri concrete, au fost relatate in presa, cu toate ca elevii n-au avut curajul sa spuna cine, si unde, si cum.

    Informatiile care au fost prezentate in presa au fost luate de pe portalul Ministerului Educatiei. Si au fost foarte multe mesaje pe Internet date de aceste persoane care spuneau "ni s-au cerut niste bani".... Toate erau anonime, vreau sa va spun. Mai exista asemenea obiceiuri si ele sunt blamabile, sunt condamnabile. Pe de alta parte, eu sunt de formatie jurist si cred ca, pana nu exista o proba clara, identificabila, persoana care face o asemenea afirmatie si nu probeaza aceste lucruri, doar pe chestiuni anonime, e complicat sa iei masuri.

    Fara examen intr-a IX-a

  • Din punctul dumnevoastra de vedere, cum ar fi mai bine sa se treaca in clasa a IX-a?

    Cred ca, in timp, trebuie sa nu mai aiba loc asemenea teste. In timp, intr-un ciclu de scolaritate. Eu cred ca, pe de o parte, nu mai trebuie sa modificam de la an la an, pentru ca nu e foarte corect fata de elevi, pentru ca ei trebuie sa stie cand intra in clasa a V-a cum va fi examenul de final de gimnaziu. Tinand seama de generalizarea sistemelor de notare, care au fost experimentate in acest an - ele vor intra obligatoriu acum in clasa a VIII-a - si noi, in anii urmatori, vom avea pentru fiecare clasa de gimnaziu asemenea criterii de notare. In momentul in care vom acoperi toate clasele din ciclul gimnazial cu o evaluare pe baza de criterii de notare, in acel moment consider ca nu va mai fi necesara o modalitate speciala de selectie la finele gimnaziului.

  • Credeti ca va reaparea examenul de treapta?

    Nu. Nu. Eu nu sunt adeptul acestei formule. Orice e posibil sa apara, dar nu in mandatul meu. Eu cred ca vom gasi o formula mult mai acomodabila cu realitatea si mult mai echitabila pentru cei care si-au castigat locul la liceu.

    Manualele se lupta pe piata libera

  • In disputa: "manuale alternative - manuale unice" au parintii vreun cuvant de spus?

    Aceasta este o intrebare care poate genera multe raspunsuri. Manualul alternativ este o formula moderna de educatie. Eu consider ca manualul alternativ este solutia prezentului si a viitorului. Solutia permanenta este insa manualul de calitate din punct de vedere al standardului educational. Indiferent ca vorbim de manuale unice sau de manuale alternative, numitorul comun care trebuie sa lege anumite optiuni, daca avem alte optiuni decat manualul alternativ, este calitatea din punct de vedere educational.

  • Mai e si problema licitatiilor. Unele edituri au castigat contractele pentru editarea manualelor si le scot la un pret prea mic. Nu cumva se produce un dezechilibru al pietei?

    Vedeti, editurile sunt societati comerciale, indubitabil. Deci ele lucreaza pe ideea de profit, pe ideea de a ocupa o piata, de a avea o durabilitate a activitatii si asa mai departe. Noi am considerat cateva principii care sa ordoneze materia licitatiilor pe manuale scolare. Primul principiu: principiul pietei libere. Doi: principiul protectiei sociale a elevilor. Trei: principiul transparentei. Pentru prima data, in acest an, orice manual care corespundea standardului de calitate, la cererea editurii, este acreditat de Ministerul Educatiei. Pe el va scrie "Manual acreditat de Ministerul Educatiei si Cercetarii".
  • ×
    Subiecte în articol: interviu cred vedere salariile