De la 1 ianuarie 2007, Romania se asaza la masa deciziilor europene. Aflat inca in functia de secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene, Leonard Orban a explicat, pentru Jurnalul National, atat cateva dintre atributiile pe care le va avea in calitate de comisar european pentru multilingvism, cat si "atributiile" pe care le va avea Romania de la 1 ianuarie 2007 in calitate de stat membru al Uniunii Europene.
De la 1 ianuarie 2007, Romania se asaza la masa deciziilor europene. Aflat inca in functia de secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene, Leonard Orban a explicat, pentru Jurnalul National, atat cateva dintre atributiile pe care le va avea in calitate de comisar european pentru multilingvism, cat si "atributiile" pe care le va avea Romania de la 1 ianuarie 2007 in calitate de stat membru al Uniunii Europene. Jurnalul National: V-ati referit in repetate randuri la strategia post-aderare. Cum vedeti rolul si locul afacerilor europene dupa
1 ianuarie 2007?
Leonard Orban: Exista cateva variante. Una este ca Ministerul Integrarii Europene sa devina Minister al Dezvoltarii Regionale, dar decizia nu a fost inca luata. Ce e important este mecanismul de gestionare a afacerilor europene. Acest mecanism trebuie sa fie definitivat si o decizie trebuie luata cat mai curand. Pana la sfarsitul lui 2006 am fost pe undeva un actor pasiv. Constatam ca se adoptau decizii comunitare, iar noi le transpuneam in legislatie si le puneam in aplicare. De la 1 ianuarie vom avea alt statut. Vom fi la masa la care se iau deciziile, vom participa la acest proces si trebuie sa avem capacitatea de a ne adapta. Trebuie sa avem o atitudine cat mai activa in procesul luarii deciziilor. Acum exista un mecanism la nivel guvernamental care a functionat bine pe ce s-a numit statutul de observator, cand participam la intruniri, dar nu aveam posibilitatea de a vota. Mecanismul a functionat acceptabil, dar trebuie sa il adaptam la faptul ca vom fi la acea masa si vom vota. Iar acest mecanism trebuie sa fie flexibil, coerent si puternic, sa fie capabil ca in timp foarte scurt sa identifice, dintre sutele de probleme care se discuta simultan la Bruxelles, interesele Romaniei si sa le promoveze, sa le apere in dezbaterile pe diverse niveluri. Saptamana trecuta, Guvernul a luat decizia de a transfera o parte din functionarii Ministerului Integrarii Europene intr-o noua structura, Departamentul Afacerilor Europene, aflata in coordonarea directa a Primului Ministru. Sunt convins ca, prin aceasta decizie, s-a facut un pas important spre crearea unui mecanism eficient la nivel guvernamental.
Interese si aliante
Practic, asa cum au spus-o deja cativa ministri, Romania trebuie sa mute la Bruxelles cateva dintre temele sale de interes, sa le transfere pe agenda europeana.
Trebuie sa ne straduim sa aducem pe agenda de lucru a institutiilor europene problematicile si chestiunile de maxim interes pentru noi. Va fi foarte dificil, exista deja o agenda stabilita, iar inteligenta noastra trebuie sa constea in modul in care sa includem pe agenda deja formata si acele subiecte care ne intereseaza. Sunt doua laturi. Una este sa aducem subiecte importante pentru noi si sa le punem pe agenda diferitelor institutii. A doua tine de faptul ca, din toate deciziile care se iau la Bruxelles, marea majoritate ne influenteaza activitatea in mod direct. Peste 90% sunt foarte importante pentru noi. Intr-un fel sau altul ne influenteaza. De exemplu, in 2007 se discuta noua politica maritima. Noi avem Marea Neagra, care de la 1 ianuarie 2007 devine mare comunitara, deci cum sa nu ne intereseze dezbaterea? Se discuta reforma vinului, cum sa nu ne intereseze cand avem atatia producatori? Nu mai zic de liberalizarea completa a sistemului energetic sau de PAC. Trebuie sa fii activ, sa iti promovezi interesul.
Dar cum va juca Romania cand se discuta, de exemplu, cotele pentru cod?
Atunci cand se fixeaza cote pentru pesti care nu exista in Marea Neagra s-ar putea ca prin corelatie sa ne intereseze ce decizie se ia pe pestii care se pescuiesc din alte mari. Se pleaca de la niste reguli ale jocului, de la niste ipoteze. Cum sa nu ne intereseze ce ipoteze sunt utilizate in chestiuni de genul acesta cand totul se poate aplica si in discutiile privind pestii din Marea Neagra? Greu gasesti un subiect care sa nu ne intereseze. Trebuie sa fii foarte activ, inteligent, flexibil, rapid si bun negociator, pentru ca ce se discuta tine de negociere, doar sunt 27 de state membre. Pana acum cativa ani, inainte de extinderea din 2004, reuniunile se faceau printr-un tur de masa, fiecare isi expunea pozitia. Acum nu mai e asa, ar insemna sa dureze foarte mult. Nu ai timp sa te exprimi. Sunt documente foarte lungi si complicate si se trece cu mare viteza peste ele. De aceea, multe dintre intelegeri se fac pe culoar, iar cand ajungi la reuniunea unde se adopta mergi cu viteza acceleratului. Daca nu stii aceste reguli, poti sa ai argumente si opinii foarte bune, dar, daca nu reusesti sa te adaptezi, e degeaba.
E o politica de aliante flexibile care difera de la zona la zona, dar aliantele nu trebuie sa difere in chestiunile mari, fundamentale. Romania va trebui sa fie un stat care sa fie alaturi de cei care sustin o Uniune cat mai puternica din punct de vedere politic. Sustinem foarte puternic adoptarea Constitutiei sau, daca nu e posibil, macar a unei solutii care sa conduca la reforma institutionala, a procesului de luare a deciziilor pentru continuarea extinderii. Este un element fundamental de la care nu trebuie sa facem rabat. Pe alte paliere exista variabile. Asa sunt regulile jocului. Cand sprijini luarea sau blocarea unor decizii, normal ca o faci pe baza unui interes reciproc. Asa functioneaza UE.
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
Citește pe Antena3.ro
Ce state mai sunt in aceasta tabara?
Franta, Germania, Spania, Italia. Lor li se adauga si majoritatea statelor nou-intrate in 2004.
Echipa face jocul
Care este algoritmul pe baza caruia v-ati constituit echipa? Care au fost criteriile?
Exista cateva reguli. Trebuie ca membrii echipei, fie de cel putin trei nationalitati, sa existe o reprezentare echilibrata intre barbati si femei, o reprezentare ce tine atat de chestiunile legate de portofoliu, cat si de alte politici comunitare. Bineinteles, am impus criterii de strict profesionalism. Am luat decizia sa nu am un roman sef sau adjunct de sef de cabinet, tocmai pentru ca am apelat la oameni din interiorul comisiei, care stiu foarte bine regulile jocului, ca sa faca parte din acest cabinet. Eu voi avea un mandat de doi ani si zece luni, nu de cinci ani, eu nu am vreme sa invat regulile jocului, sa ma adaptez. Iar cabinetul e foarte important in desfasurarea intregii activitati. Haideti sa comparam reuniunea comisarilor, asa-numitul colegiu al comisarilor. Se tine in fiecare miercuri la Bruxelles. E ca o sedinta de guvern. Inainte, adica luni, se tine reuniunea sefilor de cabinet. Sa o comparam cu o reuniune pregatitoare a sedintei de guvern, cand se reunesc secretarii de stat. Multe dintre documentele care se discuta la sedinta pregatitoare sunt deja clarificate la nivelul secretarilor de stat. Ramane un numar de documente care se discuta de ministri si premier, pentru a le clarifica la un nivel mai inalt. La fel si in comisie. La nivelul sefilor de cabinet se discuta subiecte de genul acesta, destule sunt clarificate, dar mai raman subiecte care sunt definitivate la nivelul comisarilor. Este esential sa ai oameni foarte profesionisti, care sa cunoasca mecanismul si modul de functionare. Am primit peste 400 de CV-uri, decizia mi-a apartinut in totalitate si a fost luata pe criterii stricte de profesionalism, iar semnalele au fost extrem de bune.
Ce fel de Romanie intra in ce fel de Uniune Europeana?
Intra in UE o Romanie mixta, cu sectoare perfect convergente cu cele din UE si cu altele inca in transformare. O Romanie in curs de dezvoltare, o dezvoltare accentuata. Intram intr-o Uniune confruntata cu problema globalizarii, o Uniune in transformare, in modernizare, in proces de reformare institutionala si in proces profund de reformare pe toate sectoarele pentru a se adapta la provocarile ridicate de globalizare. E o UE actor global, cu sanse mari sa devina un si mai mare actor global.
|
TRANSFER
"Din toate deciziile care se iau la Bruxelles, peste 90% sunt foarte importante pentru noi. Greu gasesti un subiect care sa nu ne intereseze. Trebuie sa fii foarte activ, inteligent, flexibil, rapid si bun negociator" "De la 1 ianuarie vom avea alt statut. Vom fi la masa la care se iau deciziile, vom participa la acest proces si trebuie sa avem capacitatea de a ne adapta, de a identifica, dintre sutele de probleme care se discuta simultan la Bruxelles, interesele Romaniei si a le promova si apara" ECHIPA "Am luat decizia sa nu am un roman sef sau adjunct de sef de cabinet, tocmai pentru ca am apelat la oameni din interiorul comisiei, care stiu foarte bine regulile jocului, ca sa faca parte din acest cabinet. Eu voi avea un mandat de doi ani si zece luni, nu de cinci ani, eu nu am vreme sa invat regulile jocului, sa ma adaptez" |