Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Gânduri închinate muzicii
Ediţia de Colecţie "Moromeţii" ne-a prilejuit întâlnirea cu o compozitoare cu care muzica de film se mândreşte, Cornelia Tăutu. Pentru acest film a şi obţinut, de altfel, Premiul Uniunii Cineaştilor în 1987.
Cornelia Tăutu are demnitatea lucrului bine făcut. Muzica pe care a revărsat-o peste filmul românesc are efectul pe care îl are ploaia când hrăneşte ţarina. A compus şi muzică simfonică, de cameră, corală, vocală şi multă muzică de teatru. A fost distinsă cu numeroase premii naţionale de film, precum şi cu Premiul Academiei Române pentru o simfonie în 1987. Este suficient să enumerăm filmele cărora le-a compus muzica şi astfel argumentaţia noastră va fi completă şi concisă. "Zidul", "Acţiunea", "Autobuzul", "Din nou împreună", "Imposibila iubire", "Moromeţii", "Buzduganul cu trei peceţi", "Stejar, extremă urgenţă", "Rug şi flacără", "Vacanţă tragică", "Rămânerea", "Fiul munţilor", "Ciocolată cu alune", "Drumeţ în calea lupilor"... În total 25 de filme.
Într-un interviu acordat revistei Actualitatea muzicală din iulie 2007, compozitorul Vasile Şirli, care începuse să scrie muzica la filmul "Moromeţii", dar părăsind ţara a renunţat la această colaborare, spune: "Mie îmi pare rău că nu am putut lucra filmul lui Stere Gulea, însă este absolut formidabil ceea ce a făcut Cornelia Tăutu".
Am încercat să descoperim cum se apropie un compozitor de filmul căruia îi compune muzica vorbind cu Cornelia Tăutu. "Din fericire, lucrând o vreme la Institutul de Etnografie şi Folclor, lumea satului mi-a devenit familiară, petrecând multe zile în culegerile de muzică populară pe care le-am realizat. Fiind realmente fascinată de frumuseţea vechiului folclor muzical românesc, m-am apropiat de pelicula lui Stere Gulea, ca să zic aşa, "în cunoştinţă de cauză"; cu o firească teamă, întrucât realizarea acestei ecranizări mi s-a părut impecabilă; chiar strălucită. Am resimţit acest lucru ca pe o mare răspundere pe care trebuia să o onorez. Nu aveam voie să scriu o muzică folclorizantă, edulcorată; trebuia să fiu concisă, expresivă şi să rămân în acelaşi timp apropiată de realitatea ţărănească. Am apelat aşadar la "arhetipuri" muzicale; minuscule celule melodice folosite de când lumea. Stere Gulea a ştiut foarte bine ce să ceară de la toţi colaboratorii săi. Prin urmare, şi de la mine. De altfel, apropierea de muzica ţărănească veche m-a marcat puternic şi în viaţa de concert".
Cu referire la "Buzduganul cu trei peceţi" de Constantin Vaeni, Ecaterina Oproiu scria în România liberă din septembrie 1977: " ... Această nou-venită plină de har, Cornelia Tăutu, nu arată obişnuita «creativitate feminină»; în locul graţiozităţii am descoperit vigoare, în locul unei emotivităţi extreme am descoperit sobrietate preclasică, în locul afectării specifice reluărilor artizanale de folclor găsim o întoarcere savantă spre izvoarele muzicii medievale şi, în final, în locul unui gângurit etern - ştim cât de greu este pentru unii dintre compozitori să-şi părăsească pianul - am descoperit lungi, solemne tăceri pline de o înţelepciune binevenită".
"Fiind realmente fascinată de frumuseţea vechiului folclor muzical românesc, m-am apropiat de pelicula lui Stere Gulea, ca să zic aşa, «în cunoştinţă de cauză»; cu o firească teamă, întrucât realizarea acestei ecranizări mi s-a părut impecabilă; chiar strălucită"
Cornelia Tăutu
Citeşte mai multe despre:
portret

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”
A trecut un an de când virusul necunoscut descoperit în Wuhan alerta specialiștii din lumea întreagă și 10 luni de când izolarea și restricțiile pandemiei de COVID ne-au dat tuturor viețile peste cap. ...
Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei

VIDEO Alcool, vaccin, sex. Orașul Fierbinți, aruncat în lupta cu virusul și frica

Termoficarea Bucureștiului pierde echivalentul a 7 lacuri Herăstrău. Lacuri de apă caldă!

Atenție! Vom arunca gaz lacrimogen care conține (...) și cauzează efecte precum (...)

“Sugativa” contractelor din nordul Moldovei, trimisă în judecată pentru falsuri legate de fondurile europene

Dezvăluiri din epicentrul puterii comuniste românești

Procurorul general, „complice” cu Tăriceanu. Semnătura Gabrielei Scutea - pe documentul care ar fi generat mita de 800.000 de dolari

„Neuronii nu pot trăi fără a fi irigaţi de sânge decât 3-4 minute”

PNL își bate joc: omul lui „Tablă”, făcut șef la Mediu

De azi, ești suspect că speli bani și că finanțezi teroriști. Băncile toarnă tot
