x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Şantierele navale se scufundă

0
09 Sep 2009 - 00:00
Şantierele navale se scufundă


Şantierele navale din România se zbat să supravieţuiască în faţa crizei economice. Cu datorii totalizând 1,33 miliarde de euro şi creanţe de recuperat de doar 280 de milioane de euro la finele anului 2008, locurile de muncă pentru circa 17.300 de angajaţi şi alte 8.000 din toată industria conexă sunt ameninţate.

Dacă în 2008 o pleiadă de politicieni promitea şantierelor navale sprijin pentru finanţare, garanţii pentru credite şi alte măsuri, după zece luni totul a rămas tot la stadiul de promisiuni.
"Nu prea s-a făcut mare lucru în tot acest timp", a declarat pentru Jurnalul Naţional Gelu Stan, director general executiv al Asociaţiei Naţionale a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV).

"La 11 septembrie are loc la Bremehaven, în Germania, summitul CESA - Community of European Shhipyard Associations (Comunitatea Europeană a Asociaţiilor de Producători de Nave - n.r.) care va analiza situaţia construcţiilor navale în Europa. România nu este prezentă, deşi noi suntem locul trei în Europa în domeniu", exemplifică Stan grija autorităţilor pentru domeniul naval.

În luna noiembrie a anului trecut, preşedintele Traian Băsescu a vizitat şantierele Damen din Galaţi, precum şi pe cele din Constanţa şi Mangalia. La Damen, Băsescu declara că acesta nu este afectat de criză. "Plec liniştit de la şantierul Naval din Galaţi. Este un şantier care are încă comenzi", declara Bă­sescu la 19 noiembrie. Atât de bine i-a fost şantie­ru­lui că, la data de 29 iulie, Damen anunţa că până la finele anului va concedia 547 de salariaţi. De asemenea, şi la Severnav Turnu Severin s-a anunţat dispo­nibilizarea a 302 persoane. Tot în toamna anului trecut, preşedintele a spus despre constructorii de nave la Constanţa că aceştia pot merge înainte "dacă Guvernul va găsi soluţii de finanţare a contractelor în execuţie şi a contractelor pentru anii următori". Iar soluţia nu a venit. Chiar şi Elena Udrea a vizitat anul trecut Şantierul Naval Mangalia la deschiderea sezonului estival la 1 mai 2008.


NEREGULI SEMNALATE DE SINDICALIŞTI
Oficialii şantierului cereau în iunie o majorare de capital de 200 milioane de dolari, din care statul să vină cu circa 100 milioane de dolari. Daewoo Shipbuliding & Marine Engineering Co (DSME) deţine 50,99% din acţiuni, iar şantierului naval 2 Mai Mangalia 48,99% din capital. Acesta se află în curtea lui Adrian Videanu, pentru că este deţinut de Ministerul Economiei. În urmă cu o săptămână, Florian Marin, liderul de sindicat de la Daewoo Mangalia Heavy Industries anunţa că statul român le-a dat un ultimatum coreenilor şi le-a propus să cumpere şi restul acţiunilor, iar aceştia au refuzat. Marin spunea că viitorul companiei este sumbru, şi că în curând se vor disponibiliza cei 3.800 de salariaţi şi cei aproape 3.000 de subcontractori.

În luna aprilie, Florian Marin acuza că firma-ma­mă din Coreea, DSME, este cea care deţine ma­na­ge­mentul şantierului. Aceasta ar percepe de la şantie­rul Mangalia comisioane de management, de pro­iec­tare, iar furniturile pentru construcţia navelor sunt aduse numai din Coreea prin intermediari. Astfel, liderul sindical de la DMHI spunea că 70% din valoa­rea unei nave pleacă în Coreea la compania-mamă.


PROMISIUNI, PROMISIUNI...
La începutul lunii august, preşedintele Băsescu a mai vizitat o dată şantierul Daewoo Heavy Industries Mangalia, unde a declarat că ar trebui găsite soluţii gen "Rabla" ca la Dacia sau garanţii, cum e cazul Oltchim. "Şantierul naval intră în dificultăţi de lichiditate din lipsă de bani de a continua producţia. Are comenzi, n-are lichidităţi pentru a continua producţia, pentru că nici un armator nu plăteşte întâi toată nava, o plăteşte pe etape. Aici trebuie să avem abordări similare ca cea de la Dacia Piteşti sau Oltchim Râmnicu-Vâlcea, unde s-a implicat statul să sprijine societăţile să meargă înainte. La Dacia cu Programul «Rabla», la Oltchim cu garanţii de stat ca să-şi poată să-şi facă achiziţiile şi modernizarea în continuare", declara Traian Băsescu.
PLANUL ANTICRIZĂ AL CONSTRUCTORILOR
Constructorii au trimis în urmă cu o săptămână premierului Emil Boc un set de măsuri anticriză care ar ajuta companiile din sector, printre care se găseşte construirea de platforme pentru ca Romgaz să exploateze hidrocarburile din Marea Neagră şi dotarea Poliţiei de frontieră cu nave performante şi nepoluante.

ANCONAV a propus zece măsuri, însă nu au primit nici un răspuns până acum de la Guvern, ne-a precizat Gelu Stan. Printre măsuri se cere crearea unui Fond de Garantare a Creditelor pentru şantierele navale, similar celui pentru IMM-uri, noi standarde în materie de poluare pentru vechile nave, precum şi extinderea unor facilităţi fiscale.


INFRASTRUCTURĂ NOUĂ
Constructorii doresc elaborarea unui program naţional, care, împreună cu Romgaz, să permită construcţia de platforme de foraj marin pentru extragerea petrolului şi gazelor naturale de pe platforma continentală a Mării Negre. De asemenea, vor realizarea de infrastructuri portuare pentru punerea în valoare a turismului românesc din Delta Dunării şi de pe Dunăre, utilizând transportul pe apă.


MODERNIZAREA POLIŢIEI DE FRONTIERĂ
Între cereri se regăseşte şi modernizarea Poliţiei de Frontieră prin dotarea cu nave performante şi nepoluante, ceea ce ar aduce comenzi principalelor şantiere din ţară. În plus, se mai doreşte implementarea de noi standarde pentru flotele de orice tip existente, astfel încât mediul să fie protejat şi emisiile de bioxid de carbon reduse. "Stabilirea unei rate anuale de tăiere a navelor vechi într-un ritm accelerat astfel încât să se reducă poluarea mediului ambiant în corelare cu un plan nou de reconstrucţie a navelor", se arată la punctul 5 din documentul trimis redacţiei.


GARANŢII PENTRU CREDITE
Deoarece principala problemă este accesul la credite, o altă doleanţă este crearea unui Fond de Garantare a Creditelor funcţional pentru şantierele navale şi armatorii români, similar celui pentru întreprinderile mici şi mijlocii. Alocarea de bani pentru promovarea exportului, cel puţin la acelaşi nivel cu anul 2008, suplimentarea cu minimum 10% a sumelor de la buget pentru cercetare în domeniul construcţiilor navale, îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor UE pentru pregătirea profesională şi extinderea facilităţilor fiscale pentru companiile cu ciclu lung de fabricaţie, prin majorarea şomajului tehnic de la 3 la 6 luni, completează setul de măsuri propuse. În acest moment, persoanele care se află în şomaj tehnic vor fi scutite de la plata im­po­zitelor şi contribuţiilor de asigurări so­ciale, acestea urmând a fi suportate de stat. ANCONAV reprezintă interesele a nouă şantiere de construcţii şi reparaţii de nave şi 34 de firme de profil. Pe lângă cei 17.300 de muncitori din şantiere, in­dus­tria conexă mai numără alţi 8.000 de salariaţi.


TAXELE PORTUARE MARI VOR FI SCĂZUTE
Preşedintele Băsescu a spus tot în vizita din 10 august că taxele portuare percepute de autorităţile române sunt prea mari faţă de statele vecine. "Spre exemplu, privind taxele portuare, ele sunt mari, probabil acceptabile pentru navele care încarcă-descarcă mărfuri, pentru că se distribuie taxele pe fiecare tonă de marfă, dar când priveşti la taxele portuare, inclusiv remorcaj, pilotaj şi le însumezi constaţi că autorităţile româneşti percep taxe foarte mari, în raport cu porturile în care se află şantiere concurente în zonă. Te uiţi la un port din Grecia, unde taxele portuare pentru navele care se repară aici sunt 30% din taxele percepute de autorităţile româneşti", a declarat preşedintele după o vizită la Şantierul naval Daewoo Mangalia.

Ulterior, Ministerul Transporturilor a anunţat că vrea să să diminueze cu 50% şase tarife încasate de Autoritatea Navală Română la reparaţia vaselor care transportă produse petroliere, gaze naturale sau substanţe lichide nocive.

5200-101265-04.jpg
Citeşte mai multe despre:   special,   santier naval

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net
Galerie Foto S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor...

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips
Recent, fostul preşedinte al României, Emil Constantinescu, a căzut în casă pe o podea spălată şi udă, traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula. A trebuit să fie...

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție
Galerie Foto APADOR-CH, una dintre organizațiile neguvernamentale care activează în domeniul apărării drepturilor omului care a participat la negocierile din Parlament, a identificat cel puțin șapte hibe pe care legea...
Serviciul de email marketing furnizat de