x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Udrea, contract vicios la Paris

Udrea, contract vicios la Paris

de Florina Zainescu    |    Elena Stan    |    30 Iul 2009   •   00:00
Udrea, contract vicios la Paris

Contractul pentru publicitate outdoor la Paris încheiat de Ministerul Turismului este viciat în formă şi în fond, având pre­vederi care îl aruncă în fals şi ile­ga­li­ta­te. Şi contractul încheiat cu Le Figaro plătit din bani publici nu stabileşte tirajul publicaţiei, iar cifrele anun­ţate de "beneficiar" se bat cap în cap.



Ministerul Turismului a postat acum două seri pe site-ul instituţiei contractele încheiate cu JC Decaux pentru publicitatea outdoor de la Paris şi contractul încheiat cu publicaţia franceză Le Figaro pentru editarea unui număr special al suplimentului săptă­mâ­nal Figaroscope dedicat României. După modelul cu care ne-a obişnuit deja, func­ţionarii din Turism au postat contractele la date false, ca şi când ar fi zăcut pe site-ul ministerului din 29 mai (cel pentru pu­blicitate outdoor) şi 10 iunie (cel pentru suplimentul Figaroscope). Deşi MT este o instituţie publică românească şi  limba care a guvernat încheierea contrac­telor este limba română, angajaţii ministerului au postat pe site contractele în limba franceză. Poate dacă angajaţii Elenei Udrea ar fi făcut publică varianta în limba română a contractelor nu am fi ajuns să descoperim toate neclarităţile şi viciile de fond care urmează.


VICII DE FOND
Cea mai mare problemă a contractului încheiat cu JC Decaux, care reprezintă un alt viciu de fond, este dată chiar de părţile care au încheiat contractul. Astfel, potri­vit documentului redactat în limba fran­ce­ză, contractul se încheie "între Ministerul Turismului, reprezentat de Oficiul de Turism al României la Paris (...) re­pre­zentat de doamna Mihaela Miheţ, directoare, în calitate de cumpărător, pe de o parte, şi JC Decaux (...) reprezentat de dl Romain Raffard, responsabil comercial al Oficiului de Turism pentru realizarea publicităţii de tip outdoor din 2 până în 9 iunie 2009 în calitate de prestator de servicii". Cum poate un responsabil comercial al Oficiului de Turism să încheie un contract, în numele unei firme private? Şi tocmai cu Oficiul de Turism? "Cred că este o eroare, s-ar putea să fi fost o greşeală de redactare. Romain Raffard este reprezentantul legal al firmei JC Decaux, nu are nici o legătură cu Oficiul de Turism", ne-a declarat Adrian Radu, şef birou la Oficiul de Turism al României la Paris. Radu a precizat că nu el s-a ocupat de acest contract, ci directoarea Ofi­ciului, Mihaela Miheţ, aflată însă în concediu. Contactată telefonic, Mihaela Miheţ ne-a spus că nu a ştiut cum să traducă exact funcţia respectivului domn, care lucrează pentru JC Decaux, şi nu pentru Oficiul de Turism, aşa cum reiese din contract. "JC Decaux are reprezentanţi pentru Asia, pentru Africa etc. Domnul Romain Raffard este responsabil JC Decaux pentru oficiile de turism din Europa de Est. Care este formularea exactă în franceză? Cum să spun?", ne-a explicat şi întrebat în acelaşi timp Miheţ. O astfel de neştiinţă din partea directorului Oficiului de la Paris, care şi-a făcut şi studiile în Franţa, este impardonabilă. Dacă s-ar fi apelat la un translator, poate s-ar fi evitat situaţii penibile în care în contract apar cuvinte româneşti amestecate cu limba franceză.

Alte lucruri inadmisibile din contract: execuţia începe la 26 mai 2009, cu trei zile înainte de semnarea actului din 29 mai!!! Mi­hae­l­a Miheţ ne-a cerut să-i tri­mitem pe mail toate nelămuririle legate de acest contract, dar şi de contractul cu Fi­garo Medias. Cu pro­misiunea că ne va răspunde imediat. Aş­teptăm şi acum răspunsul. O sursă bine informată din interiorul Ministerului Turismului susţine că Mihaela Miheţ a fost adusă val-vârtej de la Paris pentru a pregăti apărarea Elenei Udrea în faţa Comisiei de Anchetă care investighează evenimentele finanţate de la buget derulate la Paris asupra cărora Jurnalul Naţional a atras atenţia în ultimele două săptămâni.


FIGAROSCOPE

Contractul încheiat de MT cu Figaro Media pentru publicarea suplimentului cultural Figaroscope dedicat României ridică şi el multe semne de întrebare. Co­ti­dianul francez Le Figaro a câştigat la 3 noiembrie 2008 30.000 de euro de la Institutul Cultural Român (ICR), prin programul de finanţare Publishing Romania derulat de Centrul Naţional al Cărţii, pentru publicarea, în 2009, a unui supliment cultural Figaroscope dedicat României. Ministerul Turismului a intrat şi el în joc, încheind la 10 iunie un contract de 15.000 de euro cu Figaro Media pentru apariţia aceluiaşi supliment dedicat Ro­mâniei. Supliment care a apărut deja la 17 iunie sub titlul "Bucureşti şi alte minuni româneşti" şi a prezentat principalele atracţii turistice din România. Cele 12 pa­gini color au avut menirea de a orienta vizitatorul spre cele mai frumoase locuri din România, respectiv capitala ţării - Bu­cureşti, Sinaia şi cetăţile din Transilvania. Cea de-a 12 pagină este dedicată unei reclame la o marcă de maşini ce nu are nici în clin, nici în mânecă cu România - alţi bani pentru Le Figaro deci. Bravo lor! Problema este însă alta. În contractul pu­blicat pe site-ul Ministerului Turismului nu se precizează care este tirajul respectivului supliment. Adrian Radu, şef de birou la Oficiul de Turism al României la Paris, ne-a declarat că tirajul a fost de 199.000 de exemplare, "plus câteva zeci de mii de exemplare date oficiului şi Institutului Cultural Român". Oficiul de Turism de la Paris a primit maximum 10.000 de exemplare suplimentare, a spus el. Această declaraţie este în contra­dic­ţie cu cele făcute de re­pre­zentanţii Ins­titutului Cultural Român. ICR a vehiculat un tiraj de 350.000 de exemplare. Mag­da Cârneci, directoarea ICR de la Paris, ne-a declarat că ICR Paris a primit 5.000 de exemplare suplimentare din Figaroscope. "Probabil şi Oficiul de Tu­rism a primit tot 5.000 de exemplare şi cred că tot atâtea au fost trimise în ţară", a declarat Magda Cârneci. Nici de la Centrul Naţional al Cărţii nu am reuşit să pri­mim cifre exacte.

5089-98103-untitled5.jpg
Contractul încheiat  de Oficiul de Tu­rism de la Paris cu reprezentantul comercial al Oficiului de Turism a marcat începutul campaniei Elenei Udrea - "Romania, Land of Choice" (click pentru a m[ri imaginea)

65.000 DE EURO PENTRU O SCENĂ
Documentele Ministerului Turismului demonstrează că şi Elena Udrea are de dat socoteală pentru preţul uriaş plătit pe închirierea scenei la concertele de Paşti de la mare. Din procesul-verbal de recepţie nr. 512/22.04.2009 al contractului dintre Ministerul Turismului şi MediaPro Pictures rezultă că, pentru concertele din zilele de 18 şi 19 aprilie a.c. de la Mamaia, ministerul a plătit suma de 64.468 de euro (inclusiv TVA), potrivit datelor publicate miercuri de un ziar central. Suma este defalcată pe patru capitole de cheltuieli: amenajarea scenei de 12 X 10 X 7 metri - 19.736 de euro, echipament sunet - 15.061 de euro, echipament lumini - 17.636 de euro şi echipament videoproiecţie - 12.035 de euro. Preţurile de la cele patru capitole includ şi transportul plus cazarea tehnicienilor care au lucrat la montarea scenei şi la funcţionarea aparaturii.

Cazul scenei Elenei Udrea pare copie la indigo după cel patentat de fostul ministru al Tineretului, Monica Iacob Ridzi. Deşi a avut o ofertă de 1.400 de euro, ministrul Ridzi a plătit 50.000 de euro pentru scena din Parcul IOR - Bucureşti. Jurnalul Naţional a dezvălut că MTS deţinea deja în patrimoniu o scenă în valoare de 129.000 de euro, luată în leasing acum doi ani pentru Casa de Cultură a Studenţilor din Bucureşti şi pentru care ministerul mai avea încă de plătit rate. Chiar dacă avea o scenă în ograda proprie, ministrul a preferat să dea 75.000 de euro Companiei Mark pentru scena de la Costineşti, cu spectacolul şi mediatizarea aferente.

Astfel, sumele plătite de Ministerul Turismului pentru scena de la Mamaia pentru concertele de la 18 şi 19 aprilie sunt de-a dreptul fabuloase şi se înscriu în modelul patentat de Ridzi pentru tocatul banilor publici. "Costurile sunt supraevaluate cu 60%. Spre exemplu, costurile amenajării scenei de la Cerbul de Aur din 2008 au fost de 30.000 de euro. Dar dimensiuni­le sce­nei de la Braşov nu se compară cu cele ale scenei de la Ma­maia; din câte ţin eu minte, scena avea la Cerb o deschidere de 34-36 de metri, iar scena a stat în piaţă cel puţin trei săptămâni, nu două sau trei zile, cât cea de la Mamaia", spune deputatul PSD Victor Socaciu. Udrea a avut grijă să nu semneze personal contractele sau procesele-verbale de recepţie a serviciilor, de­legând această sarcină subalternilor săi.


COMISIA DE ANCHETĂ SE ÎNTRUNEŞTE MARŢI

Comisia parlamentară de anchetă pentru verificarea sumelor cheltuite de ministrul Turismului pentru promovarea imaginii României se va întruni pentru prima dată săptămâna viitoare. "Comisia parlamentară de anchetă în cazul Elena Udrea va fi convocată marţea viitoare, la ora 11:00", a declarat preşedintele comisiei, deputatul PNL Ludovic Orban. În prima şedinţă se vor stabili re­gulamentul de funcţionare, programul de lucru şi documentele care vor fi solicitate Ministerului Turismului. Comisia va verifica modul de cheltuire a banului public pentru campania "Romania, Land of Choice", legalitatea contractelor cu Eurosport şi CNN, legalitatea finanţării evenimentelor "Paşte în Bucovina", "Lumină la malul mării", concertul susţinut de Bregovic, potrivit hotarârii de constituire a comisiei publicată ieri în Monitorul Oficial. Comisia verifică legalitatea asigurării finanţării unor proiecte turistice din localităţile cu primari PD-L, oportunitatea achiziţiilor făcute în cadrul Planului de achiziţii pe 2009, cheltuirea banului public cu transportul, cazarea şi diurna pentru jurnaliştii care au însoţit-o pe Udrea în deplasările interne şi externe şi modul în care a încheiat parteneriatul cu BRD Société Générale pentru clipurile publicitare "Romania - Land of Choice", după ce Udrea a beneficiat de o reeşalonare a creditului pe care îl are la BRD.

×
Subiecte în articol: special paris contract