x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum se risipesc banii de la Metrou

0
Autor: Elena Stan 11 Mar 2010 - 00:00
Cum se risipesc banii de la Metrou Dan Marinescu/Jurnalul Naţional


Metrorex plăteşte zeci de milioane de euro pentru întreţinerea trenurilor de metrou deşi majoritatea sunt noi. Alstom, firma francează care realizează mentenanţa trenurilor de metrou, va încasa de la Metrorex 48 de milioane de euro pentru serviciile realizate anul trecut. Suma a fost majorată succesiv prin acte adiţionale la un contract încheiat în 2004 când valoarea întreţinerii era de doar 22 de milioane de euro.

Compania Metrorex este obligată să plătească sume exorbitante pentru întreţinerea şi mentenanţa trenurilor de metrou, în condiţiile în care 70% din numărul total de trenuri sunt noi. "Nu se justifică milioanele de euro plătite firmei Alstom pentru activitatea de mentenanţă a trenurilor de metrou în condiţiile în care majoritatea trenurilor cu care lucrăm sunt noi. Peste 70% dintre acestea sunt noi, iar cei de la Alstom fac câteva revizii şi vor să primească 48 de milioane de euro pentru serviciile realizate anul trecut", ne-a explicat Ion Rădoi, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM).

Prin cotractul încheiat în 2004 de Guvernul român cu SC Alstom Transport SA, suma ce urma să o primească firma franceză pentru serviciile de reparaţii, întreţinere şi mentenanţă a trenurilor de metrou era de 13 milioane de euro. Potrivit unui act adiţional din 2006, semnat de Radu Berceanu, actualul ministru al Transporturilor, firma Alstom are dreptul de a reactualiza valoarea contractului în fiecare an.

Astfel, pentru serviciile din 2009, Alstom trebuie să primească de la Metrorex 48 de milioane de euro, spune Rădoi. Deoarece contractul de mentenanţă încheiat cu cei de la Alstom este considerat unul păgubos pentru statul român, sindicaliştii de la metrou spun că acesta ar trebui reziliat. "Dacă statul român ar rezilia contractul încheiat cu Alstom ar plăti o despăgubire în valoare de 10 milioane de euro, nu este o sumă foarte mare în comparaţie cu cât trebuie să plătim anual", a spus Ion Rădoi.

ÎNTREŢINEREA ŞI MENTENANŢĂ
Sindicaliştii de la Metrou spun că nu se justifică plata unor sume exorbitante pentru activitatea de mentenanţă. "Înainte de 1 iulie 2004, când activitatea de mentenanţă era realizată de SC RRRMI SA (filială a SC Metrorex SA), societate ce avea 1.200 de angajaţi, absolut toate trenurile erau de construcţie veche ASTRA, iar preţul anual de mentenanţă era de numai 10 milioane de euro.

Acum, când 70% din trenuri sunt noi (Bombar-dier), iar Alstom mai are 520 de salariaţi pe statul de plată, faţă de 1.200 câţi erau în 2004, sumele cresc de la un an la altul", explică liderul sindical. Conform contractului nr. 91 din 20.11.2003, SC Alstom Transport SA prestează servicii de mentenanţă pentru o perioadă de 15 ani, preţul contractului fiind estimat la 239.750.000 de euro, adică 15.983.333 de euro pe an.

PLĂŢI CĂTRE ALSTOM
Actul adiţional aprobat de Berceanu în 2006 a dat posibilitatea celor de la Alstom să reactualizeze anual valoarea contractului de mentenanţă. Potrivit datelor puse la dispoziţie de USLM, Asltom a încasat de la statul român peste 155 de milioane de euro, urmând să mai primească 25 de milioane de euro pentru serviciile prestate anul trecut.

Pentru primul an de contract, respec-tiv 2004, Metrorex a plătit către Alstom 22.407.000 de euro, pentru 2005 suma a ajuns la 26.117.784,56 de euro, pentru 2006 Metrorex a plătit 28.282.022,15 de euro, în 2007 Asltom a încasat 29.888.025,85 de euro, în 2008 suma a ajuns la 32.876.330,52 de euro, iar pentru anul trecut, Metrorex trebuie să plătească 48 de milioane de euro. Pentru 2010 activitatea de mentenanţă va costa 50 de milioane de euro, potrivit estimării USLM.

 

Lucrări pe datorie
"Valoarea contractului a crescut, pentru că şi numărul de călători s-a majorat, dar şi numărul de vagoane. Dacă în 2005, Metrorex avea 300.000 de c-ălători pe zi şi 108 vagoane, în februarie 2010 au 750.000 de călători şi 244 de vagoane. Nu poţi să spui că salariile nu pot fi majorate din cauza datoriilor pe care le ai către o firmă privată, deoarece sunt bugete separate", a declarat Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom. El a adăugat că nu va face nici un demers şi va aştepta până la sfârşitul anului 2010 să le fie achitate datoriile, menţionând că va presta în continuare aceleaşi servicii pentru Metrorex.

Citeşte mai multe despre:   economic

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tranzacționarea de acțiuni în 2021: O creștere promițătoare pentru companiile românești

Tranzacționarea de acțiuni în 2021: O creștere promițătoare pentru companiile românești
Anul 2020 a fost probabil cel mai dificil an pentru economia românească după recesiunea 2009-2010. Pe fondul pandemiei provocate de Coronavirus, firmele din industria IT sau unele strat-up-uri românești au cunoscut...

Peste 60% dintre angajații de la nivel global lucrează la distanță

Peste 60% dintre angajații de la nivel global lucrează la distanță
Aproape 60% din forța de muncă, la nivel mondial, lucrează la distanță din cauza pandemiei de coronavirus, însă sub 50% dintre companii au implementat politici de lucru în sistem remote, arată sondajul...

Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare

Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare
Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare, astfel că 67% dintre aceștia dispun de conturi curente, carduri, credite, depozite, arată studiul Digitalizarea sistemului bancar în percepţia...

Piața auto în declin. Producția și vânzările de autovehicule au scăzut semnificativ în 2020

Piața auto în declin. Producția și vânzările de autovehicule au scăzut semnificativ în 2020
Producția auto autohtonă a avut un declin de 10,67% anul trecut, față de perioada anterioară, iar vânzările de mașini noi au scăzut cu 22,6% în 2020, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de...

Ministrul Economiei: Românii fac salariul aproape juma-juma cu statul. Din 2022 începem aplicare măsurii zero taxe pe salariul minim

Ministrul Economiei: Românii fac salariul aproape juma-juma cu statul. Din 2022 începem aplicare măsurii zero taxe pe salariul minim
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Mediului de Afaceri, Claudiu Năsui, a afirmat că că România are cea mai mare povară fiscală pe salariu minim, angajații fiind nevoiți să dea aproape jumătate din...

Digitalizarea încă se luptă cu ghişeele ANAF

Digitalizarea încă se luptă cu ghişeele ANAF
Informatizarea şi digitalizarea au fost laitmotivul multor discursuri venite dinspre zona guvernamentală în ultimul an. Autorităţile statului se îngrămădesc să ne anunţe, pline de emfază, că pandemia a fost...

Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro

Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro
Galerie Foto Operaţiunea de incinerare a oilor de pe nava Queen Hind eşuată în 2019, în Portul Midia, se va lăsa cu noi dosare penale după ce procurorii au descoperit că, în loc să fie tratate, cadavrele au fost îngropate...

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri
În plină pandemie de coronavirus, start-up-urile românești au atras cu 59% mai mult capital autohton în 2020, raportat la anul anterior, potrivit analizei Romanian Venture Report 2020, publicată How...

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021
Unitatea 1 CNE Cernavodă va fi oprită controlat pe 23 ianuarie 2021 pentru lucrări de reparații, provocate de o defecțiune la circuitul tehnologic, transmite Nuclearelectrica (SNN). Manevrele de reducere a...

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă
Peste 65% dintre angajați vor un loc de muncă aproape de locuință. Totodată, 41% vor ca tehnologiile din spațiile de birouri să fie mai sigure pentru sănătate, iar 51% acordă importanță măsurilor sanitare,...

Primul atelier de cold brew și craft soda din România

Primul atelier de cold brew și craft soda din România
Galerie Foto Piața băuturilor artizanale din România s-a extins și îmbunătățit în ultimii ani, tot mai mulți oameni căutând gusturi și arome rafinate pentru o stare de bine. Deși pandemia a afectat numeroase afaceri,...

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE
Sectorul construcțiilor a încheiat luna noiembrie 2020 cu rezultate slabe, dar aceasta după o perioadă destul de îndelungată de creșteri accelerate. Specialiștii din domeniu arată că una dintre cauzele...

Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum

Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum
Criza COVID-19 a făcut ca evoluția afacerilor din comerțul cu ridicata să fie mult mai slabă, după cum arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). În anul pandemiei, aceste afaceri au...

Vești bune pentru șoferi. Polițele RCA vor fi decontate direct

Vești bune pentru șoferi. Polițele RCA vor fi decontate direct
Polițele RCA ar putea fi decontate direct, această clauză devenind obligatorie la cumpărare, ceea ce va duce la creșterea prețului. Această schimbare îi va liniști însă pe șoferi, nemulțumiți de faptul...

Schimbări importante în noile contracte de energie electrică. Clienții vor primi acasă un formular

Schimbări importante în noile contracte de energie electrică. Clienții vor primi acasă un formular
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a anunțat noi schimbări în procesul de contractare şi informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să...
Serviciul de email marketing furnizat de