Textul de lege pentru învățământul preuniversitar care a fost pus în dezbatere publică specifică foarte clar faptul că proba A a examenului de bacalaureat va fi scrisă, reprezentând evaluarea competențelor la disciplinele cuprinse în „trunchiul comun”. Dacă legea va trece de Parlament în forma agreată cu sindicatele din Educație, cu elevii și cu părinții, în urma dezbaterii, va exista această probă comună pentru elevii de la toate profilurile și specializările, constând în evaluarea competențelor generale formate pe parcursul ciclului liceal la Limba și Literatura Română, Matematică, Științe, Istoria și Geografia României și Europei și Științe socio-umane.
Se elimină examenele inutile
La proba B vor fi evaluate competențele lingvistice la două limbi de circulație internațională. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi. Proiectul de lege mai prevede și faptul că elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educației. Așadar, nu se elimină probele, ci pot fi echivalate cu examene deja date de elevii care au obținut acreditări la nivel european.
Va exista și o probă C, de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Și pentru aceasta există posibilitatea ca elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale să-și poată echivala diplomele deja obținute, fără a mai susține o probă suplimentară pentru ceva ce au deja calificare cu recunoaștere internațională. Echivalarea se va face la cererea candidatului și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educației. Aceste modificări au fost făcute pentru a elimina situații absurde în care elevii care deja lucrează în aceste domenii sau sunt olimpici cu recunoaștere internațională să nu mai fie obligați să susțină examene inutile.
Probele facultative nu condiționează promovarea
Proba D va fi tot scrisă, la Limba și Literatura maternă, comună pentru elevii de la toate profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale. În categoria probelor E, scrise, intră materiile facultative, specifice profilului sau specializării, la alegerea candidatului. Astfel, pentru cei de la profilul real, specializarea Matematică-Informatică, din filiera teoretică, va fi o probă scrisă din Matematică și Informatică, având accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări. Pentru profilul real, specializarea Științele-naturii, din filiera teoretică, va fi o probă scrisă la alegere, între Fizică, Chimie și Biologie, punându-se accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări. Pentru cei de la profilul umanist, cu specializarea științe sociale, din filiera teoretică, va fi o probă scrisă din Istorie și Științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări. Pentru cei cu specializarea Filologie, din filiera teoretică va fi o probă scrisă la alegere între Limba și Literatura Română și limba sau literatura într-o limbă de circulație internațională, din materia studiată, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări. Pentru filiera profesională va fi o probă scrisă specifică domeniului de pregătire, iar pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării. Proba scrisă, facultativă, specifică profilului sau specializării, nu condiționează promovarea examenului de bacalaureat.
Statul asigură și finanțare pentru meditații, gratuit, celor care nu iau bacalaureatul sau nu se prezintă la examene, fiind nepregătiți. Se introduce și posibilitatea ca la anumite filiere, profiluri, specializări sau calificări, absolvenţii să poată susţine un examen de certificare a calificării, separat de bacalaureat.