Directiva europeană privind reforma drepturilor de autor face în prezent obiectul unui lobby intens atât din partea susţinătorilor ei, respectiv mass-media şi creatorii de conţinuturi, cât şi din cea a adversarilor acesteia, adică societăţile din sectorul tehnologiei informaţiei şi militanţii libertăţii pe internet.
'Este o bătălie foarte intensă şi agresivă, întrucât sunt în joc enorm de mulţi bani', explică Olivier Hoedeman, de la ONG-ul Corporate Europe Observatory, care studiază influenţa activităţilor de lobby în UE. Obiectivul reformei, propusă în anul 2016 de Comisia Europeană, consta in modernizarea sistemului drepturilor de autor pentru a fi adaptate evoluţiilor din era tehnologiei informaţiei.
Principiul de la care pleacă această reformă este să stimuleze platformele de internet, cum ar fi YouTube, să plătească mai bine creatorii de conţinuturi (articolul 13), dar şi să fie creat un nou 'drept conex' pentru editorii de presă (articolul 11), care să permită agenţiilor de presă şi ziarelor să fie de asemenea mai bine plătite pentru retransmiterea pe internet a producţiei lor editoriale.
Aşadar, lupta se dă între două tabere: de o parte avem creatorii de conţinuturi şi presa, care urmăresc să-şi crească veniturile, iar de cealaltă parte regăsim o alianţă surprinzătoare între marile companii din sectorul tehnologiei informaţiei, care se tem că le va fi afectat 'modelul de business', şi militanţii internetului, care văd în presa tradiţională o ameninţare la adresa libertăţii pe internet.
Iar în mijlocul acestei lupte se regăsesc cei 750 de deputaţi europeni, unii dintre ei deconcertaţi de presiunile privind o reformă relativ tehnică şi asupra căreia vor trebui să se pronunţe.
Industria internetului a obţinut o primă victorie la începutul lunii iulie, când Parlamentul European a respins textul propus, care va fi supus din nou la vot pe 12 septembrie. Mai mulţi eurodeputaţi au denunţat deja lobby-ul 'fără precedent' făcut de giganţii internetului reuniţi sub acronimul GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) şi acuzaţi de manipulare.
Eurodeputata Virginie Roziere (grupul S&D) a comparat lobby-ul făcut de aceste companii cu acela la care apelează societăţile din industria de armament, ea vorbind despre 'mijloacele colosale' de finanţare folosite, precum şi despre 'pseudo-campaniile publice' susţinute de respectivele companii. Virginie Roziere mai spune că a primit peste 40.000 de e-mailuri cu mesaje împotriva textului votat în iulie.
În replică, Caroline De Cock, coordonatoarea coaliţiei Copyright For Creativity (C4C), aflată la originea uneia dintre campaniile la care face referire eurodeputata Roziere, afirmă că 'deocamdată acesta este singurul mod de a atrage atenţia eurodeputaţilor'. 'Ce ar fi trebuit făcut? Să le trimitem bileţele? Sau scrisori poştale ?, mai spune Caroline De Cock.
Aceasta din urmă precizează că ea reprezintă muzee, asociaţii ale consumatorilor sau biblioteci, dar admite totuşi că C4C este finanţat în proporţie de 'o treime' de CCIA, adică lobby-ul industriei internet. Ea are de asemenea Google printre clienţii unei agenţii de comunicare pe care o gestionează.
La rândul ei, Siada El Ramly, directoarea generală a EDiMA, un grup de presiune al sectorului înaltelor tehnologii, afirmă că a cheltuit 'mult mai puţin de un milion de euro' în acest demers considerat de altfel 'prioritar', sumă mult mai mică faţă de cele vehiculate de unele surse, cum ar fi un reprezentant al industriei muzicale britanice, UK Music, care susţine că numai Google a investit 31 de milioane de euro în această campanie.
Eurodeputata ecologistă germană Julia Reda, devenită o portavoce a taberei care susţine companiile din sectorul internetului, acuză la rândul ei editorii şi artiştii că recurg la 'lovituri sub centură' şi la un 'lobby intens', făcând aici referire la 'articolele favorabile directivei' publicate înaintea votului din iulie.
Iar odată cu apropierea votului din septembrie campania s-a intensificat din nou. Astfel, C4C a relansat luni operaţiunea de expediere de e-mailuri către eurodeputaţi, în timp ce în presa europeană a apărut un articol al lui Sammy Ketz, un reporter renumit al AFP, semnat de peste o sută de jurnalişti europeni şi în care este denunţat 'lobby-ul mincinos' al Google şi Facebook 'conform căruia directiva asupra drepturilor conexe ameninţă gratuitatea internetului'.AGERPRES