x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Sugestii "verzi" pentru România

Sugestii "verzi" pentru România

de Irina Cristea    |    27 Oct 2010   •   00:00

România nu trebuie să sacrifice investiţiile în infrastructura de transport pentru a promova, alături de celelalte state membre, un sector al transportului mai "verde".



Acesta este mesajul comisarului european pentru Politici climatice, Connie Hedegaard. O bună reţea de cale ferată, interconectivitatea dintre transportul public şi cel privat, mai buna organizare urbană sau programe care să încurajeze folosirea bicicletelor sunt soluţii pe care comisarul le sugerează autorităţilor de la Bucureşti pentru ca şi România să contribuie eficient la atingerea ţintei europene privind reducerea emisiilor de carbon.

Răspunzând unei întrebări adresate de Jurnalul Naţional, în cadrul unei întâlniri avute la Bruxelles cu reprezentanţi ai mass-media din România, Brazilia, Portugalia, Grecia şi Rusia, Connie Hedegaard a spus că, deşi e firesc ca România să aibă drept ţintă principală investiţiile în dezvoltare, această dezvoltare nu presupune excluderea interesului pentru un transport verde. Asta mai ales în condiţiile în care acesta este sectorul unde UE se mişcă cel mai slab - emisiile de carbon sunt foarte mari şi neutralizează, practic, progresele care se fac în alte domenii (în industrie sau în ceea ce priveşte folosirea judicioasă a energiei). Scopul UE este să îşi reducă volumul emisiilor de carbon cu 20% până în 2020. Ţinta stabilită pentru România este de 24%, cea mai ambiţioasă fiind cea stabilită pentru Suedia, de 49%.

"Consider că este foarte important ca agenda europeană privind schimbările climatic să nu le ia oamenilor posibilitatea de a fi mobili, o cerinţă firească a omului modern. Întrebarea este cum să facem în aşa fel încât să se bucure în continuare de acest avantaj şi, în acelaşi timp, să facă şi unele schimbări necesare ce decurg din combaterea încălzirii globale", a declarat comisarul danez. "În Bruxelles a fost de mare succes faptul că fiecare persoană a reuşit să aibă acces la o maşină. Dar iată că acest succes s-a transformat într-un trafic de coşmar. Un trafic în care trebuie, de exemplu, să stau o oră ca să ajung de la Comisie la mine acasă, fiind vorba despre o distanţă de 5 km. Această aglomeraţie, pe care o vedem crescând de la o zi la alta, este o problemă în urma căreia ar trebui să începem să ne planificăm mai bine oraşele. De pildă, companiile mari, unde lucrează multe persoane, ar trebui amplasate în zone unde se poate ajunge uşor cu mijloace de transport în comun. De asemenea, persoanele care fac naveta cu trenul să îşi poată lăsa maşina lângă gară, urmând să o recupereze la întoarcere. Sau să aibă posibilitatea să urce cu bicicleta în tren. Sunt multe lucruri foarte simple care pot fi făcute", a explicat comisarul european.

Hedegaard s-a declarat mulţumită şi de faptul că în Bucureşti se fac paşi către statutul de capitală europeană "prietenoasă" cu bicicliştii. Despre proiectele aflate în derulare pentru stimularea apetitului bucureştenilor pentru transportul pe două roţi fără cai putere, daneza a spus că se bucură să afle că are rezultate, fiind vorba despre un tip de iniţiativă care sporeşte mobilitatea oamenilor. "Transportul este o cheie către transformarea noastră într-o societate fără emisii de carbon. Şi cred că se pot face multe prin achiziţii publice, prin intermediul maşinilor electrice, mai ales în oraşele unde distanţele sunt mici. Pot fi dezvoltate energii curate din alge sau deşeuri... Sunt multe lucruri unde există potenţial. De pildă, în România ar trebui să vă construiţi drumuri, să existe legături bune între oraşe. Nu ne putem concentra însă doar asupra acestui aspect, ci şi asupra vehiculelor care merg sau vor merge pe aceste drumuri, stabilind standarde pentru maşinile personale. Acum o vom face pentru vehicule utilitare şi, următorul pas, pentru camioane. Un alt aspect este îmbunătăţireea calităţii combustibilului. Totul pentru a obţine mai multă eficienţă. Să putem face mai multe cu resurse mai puţine", a concluzionat Connie Hedegaard.

×
Subiecte în articol: externe