Ancheta Jurnalului Naţional care a scos la iveală dispariţia
unor documente din dosarul Baloteşti şi a dus la descoperirea că acest caz
nu a fost închis nici după 13 ani, a stîrnit ieri primele reacţii. Noile
declaraţii ar putea explica de ce această anchetă nu a fost finalizată niciodată.
Ancheta Jurnalului Naţional care a scos la iveală dispariţia unor documente din dosarul Baloteşti şi a dus la descoperirea că acest caz nu a fost închis nici după 13 ani, a stîrnit ieri primele reacţii. Noile declaraţii ar putea explica de ce această anchetă nu a fost finalizată niciodată.
Şeful comisiei de anchetă care s-a ocupat de stabilirea
cauzelor producerii tragediei aviatice de la Baloteşti, Sorin Stoicescu, a susţinut
ieri că nu a trimis personal niciodată raportul final de expertiză către
procurori. Acesta a susţinut în schimb că, în anul 1999, actul final care lămurea
circumstanţele producerii accidentului a ajuns la Ministerul Transporturilor.
Sorin Stoicescu a declarat că această instituţie ar fi trebuit, după avizarea
raportului, să trimită documentul la parchet. Nu de alta, dar fără raportul
final de expertiză, procurorii nu aveau cum să dea o soluţie care să închidă
cazul.
RAPORTUL LIPSĂ. Printre documentele găsite între coperţile dosarului Baloteşti
nu s-a găsit vreo dovadă a primirii actului de către anchetatori. Iar raportul însuşi
lipseşte cu desăvîrşire. De asemenea, în timpul verificărilor efectuate de
procurorul desemnat de Codruţa Kovesi, unul dintre anchetatorii accidentului
aviatic a declarat că, cel puţin pînă în toamna anului 2000, raportul final de
expertiză nu fusese transmis parchetului. Mai departe de acest an nu se ştie încă
absolut nimic despre soarta actului care aducea lumină în cazul accidentului
aviatic.
NOI IPOTEZE.
Declaraţiile lui Sorin Stoicescu, alături de cercetările Parchetului instanţei
supreme, ridică noi întrebări în misterul cazului Baloteşti. Este posibil oare
ca documentul, esenţial pentru finalizarea anchetei, să nu fi fost trimis
niciodată la parchet? Este posibil ca raportul final de expertiză să fi fost
uitat în vreun fişet de la Ministerul Transporturilor? Să fi lăsat procurorii
cazul de izbelişte pentru că au uitat efectiv să mai ceară actul care le lipsea
de la dosar? Trebuie să menţionăm că în urmă cu o lună şi jumătate Ministerul
Transporturilor a dat de înţeles că încă mai deţine raportul final de expertiză
în cazul Baloteşti, dar că nu poate furniza Jurnalului Naţional o copie,
deoarece actul ar fi strict secret. Să fi fost atît de secret documentul încît
nu a fost dat nici măcar anchetatorilor care soluţionau cazul? În încercarea de
a afla ce s-a întîmplat de fapt cu raportul final de expertiză, am solicitat
ieri Ministerului Transporturilor să ne spună dacă a trimis vreodată
documentul către procurori.
La transporturi
“Actul final care lămurea circumstanţele producerii
accidentului a ajuns la Ministerul Transporturilor. Această instituţie ar fi
trebuit, după avizarea raportului, să trimită documentul la parchet”
Sorin Stoicescu, şeful comisiei de anchetă a accidentului
din martie 1995
Numere diferite
“Sper ca lipsa unor
acte din dosarul Baloteşti să fie rezultatul unor erori de natură administrativă.
Este posibil ca unele documente care au fost puse la dosar în momente diferite
să fie înregistrate cu alte numere”
Robert Cazanciuc, purtător de cuvînt al Parchetului Instanţei Supreme
Răspuns întîrziat
“Raportul final de
expertiză este un document confidenţial, motiv pentru care nu vi-l putem
pune la dispoziţie”
Ministerul Transporturilor, 7 aprilie 2008