Creste numarul raportori-lor la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Agentiile imobiliare, cazinourile, so-cietatile-dealer de masini sunt doar cateva exemple din sirul noilor "entitati rapor-toare", potrivit cerintelor europene. Legislatia secundara privind combaterea acestui flagel, precum si a finantarii actelor de terorism impune standarde de cunoastere a clientelei.
Creste numarul raportorilor la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Agentiile imobiliare, cazinourile, societatile-dealer de masini sunt doar cateva exemple din sirul noilor "entitati raportoare", potrivit cerintelor europene. Impatimirea pentru ruleta si black-Jack poate sa atraga asupra pasionatilor acestor "sporturi" atentia Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Noile norme in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism pot face cazinourile romanesti neatractive pentru retelele specializate in aceste tipuri de infractiuni. ENTITATI RAPORTOARE. Investitiile in case si terenuri facute prin intermediul agentiilor imobiliare ori afacerile derulate de firmele-dealer de masini vor fi si ele prilej de raportare catre Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Acestea sunt numai cateva exemple de noi "entitati raportoare", in afara celor deja cunoscute, cum sunt deja bancile ori notarii publici. Orice tranzactie mai mare de 10.000 de euro, sumele mari in numerar, dar si cele mai mici de 10.000 de euro, dar repetate, trebuie raportate. Tranzactiile suspecte trebuie sesizate Oficiului de-ndata, nu mai tarziu de 24 de ore, pentru a nu zadarnici eforturile de urmarire a beneficiarilor tranzactiei. Totodata, firmele nu au voie sa-si avertizeze clientii ca i-au raportat. Orice "indicii de anomalie pentru activitatea acelui client ori pentru tipul operatiunii in cauza" trebuie, de asemenea, raportate. In plus, entitatile sunt obligate sa pastreze evidentele operatiunilor fiecarui client pe o perioada de cinci ani de la data ultimei inregistrari. CUNOASTEREA SI EVALUAREA CLIENTELEI. Legislatia secundara privind combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism impune standarde de cunoastere a clientelei. Astfel, entitatile reglementate prin Decizia nr. 496 din 11 iulie 2006 (MO nr. 623 din 19 iulie 2006), la initierea unor relatii de afaceri sau la oferirea unor servicii, au obligatia sa-si identifice clientii, indiferent daca acestia sunt sau nu prezenti la efectuarea operatiunilor, chiar si atunci cand exista suspiciuni ca datele obtinute in procesul de identificare a clientului sau beneficiarului real nu corespund realitatii. Exceptia se face in cazul platii prin debitarea unui cont bancar deschis pe numele clientului in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene. Pentru identificarea clientilor persoane fizice si juridice, trebuie cerute o multime de date care trebuie verificate de entitati. In cazul in care suspiciunea existenta persista chiar si dupa clarificarile suplimentare, entitatea poate refuza sa intre in relatii cu clientul respectiv ori sa efectueze vreo operatiune. Cu alte cuvinte, in cazul agentiilor imobiliare, posibilitatea vanzarii caselor de catre falsi proprietari este mult redusa, ca si cea a spalarii banilor de traficantii de carne vie, droguri, armament, dornici sa "investeasca" in case si terenuri.Seful OPCSB: "Nu suntem bau-bau!"
PRESEDINTE. Adriana Luminita Popa vorbeste despre raportari |
Citește pe Antena3.ro