x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Imobiliare la Spalare

Imobiliare la Spalare

de Violeta Fotache    |    30 Sep 2006   •   00:00
Imobiliare la Spalare

Creste numarul raportori-lor la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Agentiile imobiliare, cazinourile, so-cietatile-dealer de masini sunt doar cateva exemple din sirul noilor "entitati rapor-toare", potrivit cerintelor europene. Legislatia secundara privind combaterea acestui flagel, precum si a finantarii actelor de terorism impune standarde de cunoastere a clientelei.

Creste numarul raportorilor la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Agentiile imobiliare, cazinourile, societatile-dealer de masini sunt doar cateva exemple din sirul noilor "entitati raportoare", potrivit cerintelor europene.

Impatimirea pentru ruleta si black-Jack poate sa atraga asupra pasionatilor acestor "sporturi" atentia Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Noile norme in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism pot face cazinourile romanesti neatractive pentru retelele specializate in aceste tipuri de infractiuni.

ENTITATI RAPORTOARE. Investitiile in case si terenuri facute prin intermediul agentiilor imobiliare ori afacerile derulate de firmele-dealer de masini vor fi si ele prilej de raportare catre Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Acestea sunt numai cateva exemple de noi "entitati raportoare", in afara celor deja cunoscute, cum sunt deja bancile ori notarii publici. Orice tranzactie mai mare de 10.000 de euro, sumele mari in numerar, dar si cele mai mici de 10.000 de euro, dar repetate, trebuie raportate. Tranzactiile suspecte trebuie sesizate Oficiului de-ndata, nu mai tarziu de 24 de ore, pentru a nu zadarnici eforturile de urmarire a beneficiarilor tranzactiei. Totodata, firmele nu au voie sa-si avertizeze clientii ca i-au raportat. Orice "indicii de anomalie pentru activitatea acelui client ori pentru tipul operatiunii in cauza" trebuie, de asemenea, raportate. In plus, entitatile sunt obligate sa pastreze evidentele operatiunilor fiecarui client pe o perioada de cinci ani de la data ultimei inregistrari.

CUNOASTEREA SI EVALUAREA CLIENTELEI. Legislatia secundara privind combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism impune standarde de cunoastere a clientelei. Astfel, entitatile reglementate prin Decizia nr. 496 din 11 iulie 2006 (MO nr. 623 din 19 iulie 2006), la initierea unor relatii de afaceri sau la oferirea unor servicii, au obligatia sa-si identifice clientii, indiferent daca acestia sunt sau nu prezenti la efectuarea operatiunilor, chiar si atunci cand exista suspiciuni ca datele obtinute in procesul de identificare a clientului sau beneficiarului real nu corespund realitatii. Exceptia se face in cazul platii prin debitarea unui cont bancar deschis pe numele clientului in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene. Pentru identificarea clientilor persoane fizice si juridice, trebuie cerute o multime de date care trebuie verificate de entitati. In cazul in care suspiciunea existenta persista chiar si dupa clarificarile suplimentare, entitatea poate refuza sa intre in relatii cu clientul respectiv ori sa efectueze vreo operatiune. Cu alte cuvinte, in cazul agentiilor imobiliare, posibilitatea vanzarii caselor de catre falsi proprietari este mult redusa, ca si cea a spalarii banilor de traficantii de carne vie, droguri, armament, dornici sa "investeasca" in case si terenuri.

Seful OPCSB: "Nu suntem bau-bau!"

PRESEDINTE. Adriana Luminita Popa vorbeste despre raportari
Raportul Comisiei Europene, in concluzii, la capitolul 4 - Libera circulatie a capitalului, mentioneaza eforturile pe care le-a facut Romania in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prin emiterea legislatiei secundare, si arata necesitatea implementarii acesteia.

Explicatii ne-a oferit presedintele ONPCSB, secretarul de stat Adriana Luminita Popa: "Am avut emotii cu raportul, pentru ca stiam cum s-a muncit aici, in echipa, mai mult de 16 ore pe zi. Am reusit, acum este nevoie de aplicarea normelor. Concret, este vorba despre aplicarea Deciziei nr. 496 din 11 iulie 2006, a ONPCSB, publicata in Monitorul Oficial nr. 623, din 19 iulie 2006. Aceste norme secundare se adreseaza entitatilor raportoare prevazute de legea speciala care nu sunt supuse supravegherii prudentiale a unor autoritati. Potrivit articolului 17 din Legea 656/2002 modificata, acolo unde exista entitati fara autoritate de supraveghere controlul revine Oficiului.

MONITORIZARE. Exemple de asemenea entitati pot fi cazinourile, agentiile imobiliare, dealerii de masini etc. Efectiv se creeaza un cadru general de a permite entitatilor raportoare sa-si evalueze singure clientii, sa faca o evaluare a riscului, sa puna la punct mecanisme de control intern si un sistem de monitorizare a clientelei. Se pune accent foarte mult pe partea de preventie a infractiunilor de spalare de bani si finantare a terorismului, iar aceste norme secundare ajuta practic, in final, entitatile sa afle unde au verigile slabe, unde sunt vulnerabilitatile la riscul de spalare de bani". Adriana Popa ne-a explicat ca nu e nimic rau ca se fac aceste raportari: "Nu suntem bau-bau! Faptul ca se fac aici verificari nu inseamna ca exista si vinovatii. Observam anomaliile si unde exista indicii temeinice sesizam organele judiciare, prin votul plenului, care nu poate fi influentat de nici un grup de interese". (Violeta Fotache)
×
Subiecte în articol: observator banilor spalarii