Gyorgy Frunda s-a pacalit. El a incercat sa strecoare pe masa parlamentarilor europeni pretentiile auto-nomiste ale partidului sau. Numai ca "Raportul Frun-da" a iesit din dezbaterile Comisiei juridice a APCE serios "sifonat". Toate exagera-rile autorului (precum acordarea autonomiei teritoriale minoritatilor nationale sau modificarea Constitutiei) au fost eliminate. Iar Rezolutia APCE, elaborata in baza ra-portului agresiv si obraznic al lui Frunda, a fost votata sub forma unui document civilizat.
Incercarea senatorului UDMR Gyorgy Frunda de a castiga, la Strasbourg, teren fertil pentru schimbarea prevederilor legale si constitutionale interne in materie de minoritati a esuat. ESEC. Gyorgy Frunda si-a vazut raportul modificat la sange de catre membrii Adunarii Parlamentara a Consiliului Europei Un document initiat de senatorul UDMR Gyorgy Frunda si adoptat de Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei a reaprins dezbaterea privind minoritatile nationale, dar nu obliga Romania la masuri imediate si concrete. Mai mult, textul a fost votat intr-o forma foarte indepartata de intentiile initiale ale lui Frunda, din cauza amendamentelor facute de parlamentari. DOCUMENT CONTROVERSAT. La initiativa presedintelui delegatiei romane din Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei (APCE), Gyorgy Frunda, forul european a adoptat un document prin care le recomanda celor 46 de state membre sa se alinieze la standardele europene privind minoritatile. Textul votat saptamana trecuta in plenul APCE nu inseamna nici ca Romania trebuie sa isi modifice, dintr-o clipa in alta, Constitutia, nici ca el va deveni aplicabil ca atare in statele membre. Documentul a intrat in baza de date a APCE drept Recomandarea 1735. In articolul 16.4 din recomandare se arata ca, pentru a respecta standardele europene in materie de minoritati, statele trebuie sa integreze toti cetatenii, indiferent de apartenenta etno-culturala, intr-o entitate civica si multiculturala. Tot astfel, li se recomanda statelor respective sa nu se mai defineasca exclusiv etnic sau exclusiv cultural. "Recomandarea nu are efecte concrete asupra Romaniei. Este o recomandare facuta catre toate tarile membre Consiliului Europei. Nu este destinata Romaniei. Are efecte doar in domeniul legislativ, al procesului de ratificare a conventiilor europene. Nu am facut-o cu dedicatie pentru Romania", a declarat Frunda pentru Mediafax. Senatorul UDMR a mai spus ca partidul pe care il reprezinta a sustinut intotdeauna ca notiunea de stat national este o notiune desueta si nu corespunde realitatii. In cadrul emisiunii "Miezul problemei", difuzata de postul National TV, Frunda a reafirmat ca nu sustine si nu a sustinut niciodata ideea ca Romania trebuie sa ramana stat national si ca, de fapt, el nu reprezinta Romania la APCE, ci este liderul ales al celor 10 membri care reprezinta tara la nivel parlamentar. ROMANI CONTRA ROMANI. Surse din delegatia Romaniei la APCE ne-au declarat ca de fapt senatorul UDMR a suferit o mare infrangere in incercarea de a determina schimbarea prevederilor legale si constitutionale interne in materie de minoritati. Intrat in dezbaterea Comisiei juridice si pentru drepturile omului a APCE, raportul lui Frunda a fost atacat cu un contraraport al deputatului PSD Adrian Severin. In urma dezbaterilor, raportul lui Frunda "a fost imbogatit" cu o serie de amendamente, au fost eliminate foarte multe prevederi, printre care si cea prin care se instituia obligatia Consiliului Europei de a rezolva problema minoritatilor. Ca urmare, forma finala a recomandarii 1735, adoptata de plenul APCE, a iesit exact invers decat si-a dorit Frunda. Sursele citate spun ca totusi Frunda a facut si un lucru bun, realizand o comparatie a definitiilor date "statului" in constitutiile europene. Din aceasta comparatie a reiesit ca definitia cuprinsa in Constitutia Romaniei, de "stat national", este in conformitate cu prevederile europene, respectiv entitate civica si multiculturala, spre deosebire de cea a Ungariei, unde accentul cade pe apartenenta etno-culturala. Avand in vedere modificarile din comisie, sursele citate spun ca este o premiera cand expunerea de motive a unei legi, respectiv raportul lui Frunda, este total diferita de corpul legii - recomandarea 1735. Aceleasi surse mai spun ca la dezbaterea din Comisia juridica a APCE au existat tensiuni in delegatia romana, Frunda refuzand sa preia din contraraportul lui Severin si declansandu-se un mic razboi romano-roman pe care reprezentantii nostri au vrut sa-l tina departe de urechile presei.Citește pe Antena3.ro
|
EXPLICATIE
"Recomandarea nu are efecte concrete asupra Romaniei. Este o recomandare facuta catre toate tarile membre Consiliului Europei. Nu este destinata Romaniei" Gyorgy Frunda, senator UDMR AMENDAMENTE "Va atrag atentia ca recomandarea nu este un produs al domnului Frunda, ea reprezinta mai multe puncte de vedere exprimate prin amendamentele care au fost adoptate" Gheorghe Magheru, seful Misiunii permanente a Romaniei la Consiliul Europei ARGUMENTE "Aceste recomandari pot fi preluate de diferiti actori institutionali sau din societatea civila pentru a-si atinge scopul intr-o maniera democratica realizandu-se in acest fel progresul democratic. " Mariana Nitelea directoarea Biroului de Informare din Bucuresti al Consiliului Europei |
NICI UN MISTER PENTRU DELEGATIA ROMANA
| ||
|