x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator La control cu o vedeta si politisti de frontiera

La control cu o vedeta si politisti de frontiera

de Dana Andronie    |    Dana Ciobanu    |    23 Aug 2005   •   00:00
La control cu o vedeta si politisti de frontiera

Cine nu stie macar un banc cu politisti? Sunt "apreciati" datorita realizarilor muncii lor de zi cu zi. Ne amuzam, dar n-am mai rade la fel daca nu si-ar face datoria. Pe uscat, pe mare, la vama exista niste agenti speciali: politistii de frontiera.

Din comunicate si buletinele de stiri stim ca politistul de frontiera prinde braconieri, face capturi de droguri, combate traficul de fiinte umane si limiteaza contrabanda, exporturile ilegale, fraudele vamale. Dupa atributiuni, pare un fel de frate al lui Robocop. Un motiv suficient pentru a ne dori sa-l cunoastem mai indeaproape, in misiunile lui curente pe mare.

ECHIPAJ. Lumea e mica! Nici nu ne gandeam ca mai vechea noastra cunostinta, agent-sef adjunct Florin Atanasoaie, pe care l-am intalnit anul trecut, la Punctul de Trecere Frontiera din Portul Constanta, ar putea fi pe Vedeta Maritima (VM) 39, vasul cu care am mers in control. L-am tot pomenit in drum spre dana de la care urma sa iesim in larg, dar nu ne asteptam sa dam nas in nas chiar cu "lupul"... de mare! Comandantul, timonierul, 7 agenti si 3 sergenti imbracati regulamentar (pana si bucatarul avea sort curat si calcat) asteptau inspectia anuntata cu cateva ore inainte. Nu stiau cine il insoteste pe inspectorul-sef al Politiei de Frontiera Constanta, Adrian Toba. S-au mai relaxat cand au aflat ca "inspectorii" sunt doua ziariste si un fotoreporter de la Bucuresti. La fel cum noi ne-am linistit cand am vazut ca marea este calma.

DOTARI. Ambarcatiunea care a insotit vedeta maritima face parte din lotul de salupe de supraveghere si control portuar primit prin fonduri PHARE

CUNOSTINTE VECHI. Atmosfera a devenit si mai placuta pe masura ce am inceput sa descoperim "imprejurimile". Oameni indatoritori, gata sa ne explice cum functioneaza aparatele din cabina de comanda, mecanismele din salile motoarelor, ce e cu mitraliera care n-a tras niciodata dupa infractori. Si chiar sa ne dea o reteta buna de fasole scazuta la foc leganat! Taman cand ne minunam de cratitele dreptunghiulare, apare agentul nostru. "Te stim!", am sarit pe el. Isi duce brusc mana la frunte, intr-un gest soldatesc: "Si eu va cunosc!" "Din port!", zicem. "Agent-sef adjunct Atanasoaie", ni se prezinta (din nou) si incepem sa depanam amintiri de anul trecut. Ne arata "secretele" VM 39, sub privirea atenta a inspectorului-sef.

NODURI. Vrem neaparat sa vedem salile motoarelor si primim casti care sa ne fereasca timpanele de uruitul infernal din burta vedetei. Mai tarziu aflam, de la comandantul Victor Spilcea, ca fiecare motor al navei consuma 60 de litri de motorina pe ora. Daca merge cu toate cele patru motoare, VM inghite 240 de litri pe ora, de cat ar avea nevoie o Dacie pe motor diesel pentru a parcurge 4.000 de kilometri. La asa consum, vedeta prinde o viteza de maximum 22 de noduri, adica 37 km/h. Vi se pare o viteza mica? Pe o nava de acest tip, toate sunt la dimensiuni reduse. Usile, cabinele, scarile sunt facute in Romania, in 1989, dar proiectate pe calapod chinezesc! Chiar si bucataria peste care l-am gasit stapan pe agentul George Miu, in functia de toate zilele seful echipei de abordaj de pe aceasta nava, este in miniatura. Pentru ca se pricepe la bucatarie, gateste pentru colegii lui. Meniul zilei, in ziua "inspectiei" noastre: ciorba de rasoale de porc si fasole scazuta. "Gatesti ca pe aragazul de acasa, doar ca pentru mult mai multi oameni. E adevarat ca aici plita se leagana, mai ales cand sunt valuri mari. Dar ne descurcam."

PROTECTIE. Vestele de salvare sunt obligatorii la toate manevrele facute in apropierea danei

BILANT. Ne oprim din bagat nasul in toate oalele, pentru ca ne apropiem de un iaht. Un control de rutina. Turisti pasionati de navigare. Ne indreptam spre un petrolier. Nimic in neregula. O zi linistita, se pare. "Azi n-ati avut «noroc». De obicei, avem «realizari» fara sa cautam sa depasim norma. Infractorii nu dorm, nici pe mare, nici pe uscat. Doar in ultimele doua luni, am capturat 15 kilograme de cocaina, am confiscat marfuri in valoare de aproape 3 miliarde de lei, am identificat 17 cazuri de braconaj, 5 cazuri de trafic de persoane si, pentru prima oara, Politia de Frontiera Constanta s-a implicat decisiv in salvarea a 26 de persoane duse in larg de furtuna, printre care si un cetatean elvetian. Acest lucru nu ar fi fost posibil daca nu am fi avut in dotare noile ambarcatiuni primite de la Uniunea Europeana prin fonduri PHARE", ne-a facut un bilant rapid inspectorul-sef Adrian Toba, in timp ce VM 39 acosta. Sarim pe uscat, cand il auzim pe agentul bucatar strigand in urma noastra: "N-ati gustat din ciorba, sa-mi dati o nota!". "Data viitoare", il asiguram. "Misiunea noastra acum s-a incheiat!"

REALIZARI IN CIFRE
Intr-un spatiu de 484 hectare pe uscat si 305 hectare pe apa, unde in permanenta exista o miscare continua de nave, containere, TIR-uri, doar 48 de politisti de frontiera isi desfasoara activitatea in PPF Constanta Port. Avand in vedere metodologia de control al navelor (care dureaza intre 50 de minute si 7 ore), ar mai fi nevoie de inca 35 de agenti. Desi sunt putini politisti, bilantul realizarilor este pozitiv. Pana acum, in acest an, au fost constatate 3.492 de evenimente de frontiera, cu 3.587 de persoane implicate, 127 de infractiuni, 3.346 de contraventii, bunuri de contrabanda cu o valoare totala de ordinul miliardelor de lei, 122 kilograme de droguri, 23 de persoane in tentativa de trecere ilegala a frontierei de stat, 3.489 kg de peste, 69 plase de pescuit, 272 grame de aur.

ACTIVITATE
Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera (IJPF) Constanta este unul dintre cele mai mari din tara, avand 1.343 de angajati. Activitatile pe care le desfasoara sunt complexe, datorita diversitatii formelor de relief pe care se intinde frontiera si a vecinatatii cu Marea Neagra.
Zona de competenta a IJPF Constanta este de 389,95 km, iar lungimea frontierei, de 256,85 km, din care uscat - 139,1 km, litoral - 133,1 km si maritim - 117,75 km (22,22 km cu Republica Bulgaria si 95,52 km cu marea libera). Activitatea IJPF Constanta acopera si doua porturi (Constanta si Mangalia) si un aeroport (Kogalniceanu). Printre alte institutii cu care colaboreaza inspectoratul se numara Directia Regionala Vamala Constanta, Capitania Zonala Constanta, Inspectoratul Judetean de Jandarmi si Inspectoratul de Politie al Judetului Constanta.
×
Subiecte în articol: observator constanta frontieră