Parlamentul European a adoptat, azi, un proiect legislativ care prevede diminuarea limitelor de zgomot acceptate pentru maşini, precum şi introducerea unui sistem de etichetare care să informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de automobilele. Pe de altă parte, în cazul automobilelor hibride sau electrice se solicită creşterea zgomotului, pentru ca acestea să poată fi auzite de pietoni, informează agerpres.ro.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, expunerea prelungită la zgomote al căror nivel depăşeşte 55 de decibeli (db) poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare. Potrivit Agenţiei Europeane de Mediu, jumătate din populaţia urbană a Uniunii Europene este expusă acestui nivel de zgomot.
Proiectul legislativ propune introducerea graduală a unor limite noi, după şase şi respectiv opt ani de la intrarea în vigoare a noii legislaţii. Prima fază va viza noile modele de vehicule, iar în cea de a doua vor fi avute în vedere toate noile vehicule intrate în circulaţie.
Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse la 68 db de la 74 db, cât este limita în prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grele foarte puternice, de peste 12 tone, va fi menţinută la 81 db.
Europarlamentarii vor ca maşinile noi să fie etichetate în funcţie de performanţa lor în privinţa zgomotului, astfel încât să existe o informare a consumatorilor. Scheme similare de etichetare există pentru eficienţa consumului, zgomotul cauciucurilor şi emisiile de CO2.
De asemenea, parlamentarii europeni sunt îngrijoraţi că motoarele silenţioase ale maşinilor electrice şi hibride sunt o ameninţare pentru pietoni şi din acest motiv intenţionează să stabilească cerinţe obligatorii pe viitor, care să crească zgomotul produs de aceste vehicule.
În România se estimează că aproape trei milioane de cetăţeni sunt expuşi zilnic zgomotelor care depăşesc 55 de decibeli, potrivit unui studiu realizat de Enviroconsult.
Topul este condus de Bucureşti, cu 85% din populaţie afectată de zgomot, urmând Constanţa, Cluj-Napoca, Braşov, Ploieşti, Galaţi şi Timişoara. Cel mai liniştit oraş de mari dimensiuni al ţării este Iaşi.
În ceea ce priveşte Capitala, topul celor mai zgomotoase străzi este condus de Bulevardul Aviatorilor (79,96 db), urmând Constantin Prezan (79,91 db) şi Dorobanţi (77,51 db).
Potrivit directivelor UE, începând cu 2012 toate oraşele Uniunii cu mai mult de 100.000 de locuitori au obligaţia de a realiza o hartă a zgomotului şi să ia măsuri ca nivelul poluării fonice să scadă sub limitele admise, riscând altfel să poată fi date în judecată de cetăţenii afectaţi.