Veste proastă pentru șoferii români! Punctul de amendă s-ar putea dubla în 2024
La 1 octombrie 2023, salariul minim pe economie a fost majorat cu 10%, ajungând la 3.300 de lei. Acest lucru înseamnă că, teoretic, odată cu majorarea salariului minim, amenzile rutiere vor crește.
Valoarea punctului de amendă a rămas plafonat la nivelul anului 2017, când salariul minim era 1.450 de lei, iar punctul de amendă reprezenta 10% din acesta.
Până la finalul acestui an, un punct de amendă rămâne la valoarea de 145 de lei, conform unei OUG din 2002.
Dacă Executivul va renunța însă la plafonarea punctului de amendă, acesta ar putea depăși dublul, ajungând la 330 de lei.
Această modificare ar conduce la o creștere semnificativă a amenzilor rutiere din 2024, având în vedere cele 5 clase de sancțiuni, fiecare având un interval specific de puncte-amendă și o valoare maximă asociată.
Cele 5 clase de sancțiuni:
- clasa I: 2-3 puncte-amendă;
- clasa a II-a: 4-5 puncte-amendă;
- clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a: 9-20 de puncte-amendă;
- clasa a V-a: 21-100 de puncte-amendă.
Valoarea maximă a amenzilor din fiecare clasă de sancțiuni ar putea ajunge la:
- clasa I: 990 de lei;
- clasa a II-a: 1.650 lei;
- clasa a III-a: 2.640 lei;
- clasa a IV-a: 6.600 lei;
- clasa a V-a: 33.000 lei.
Cea mai mare amendă posibilă pentru încălcarea legii rutiere ar fi de 33.000 de lei, echivalentul a circa 6.600 de euro.
Neutilizarea centurii de siguranță ar putea atrage o amendă aproape de 1.000 de lei, în timp ce șoferii care vorbesc la telefon în timpul ce conduc ar putea fi sancționați cu peste 2.600 de lei și li se poate suspenda dreptul de a conduce pentru 60 de zile, potrivit avocatnet.ro.