"Casa verde" este un program al Ministerului Mediului şi Pădurilor despre care de-a lugul timpului s-au vehiculat mai multe informaţii. La început toată lumea părea încântată de iniţiativa statului de a crea un mediu mai curat, după care au început să circule zvonuri cum că programul nu va mai fi pus în aplicare. Mulţi dintre cei interesaţi s-au speriat că nu îşi vor mai recupera banii şi au renunţat la ideea de a investi în sistemele care folosesc energii regenerabile, iar puţinele persoane care au rămas interesate au început să se întrebe dacă există sau nu acest acest program, care sunt beneficiarii lui şi mai ales care este procedura de aplicare.
CE DĂM NOI, CE PUNE STATUL
Programul privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire, cunoscut sub numele Programul "Casa Verde" este operaţional de la 1 iulie 2010. Prin aplicarea acestui program se doreşte îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului cu ajutorul sistemelor nepoluante care folosesc surse de energie regenerabilă utilizate pentru încălzire, obţinerea apei calde menajere şi a energiei electrice.
Prin acest proiect este finanţată instalarea panourilor solare, a pompelor de căldură şi montarea centralelor termice pe bază de peleţi, brichete, tocătură lemnoasă sau resturi şi deşeuri vegetale, agricole ori forestiere. Cuantumul finanţării pentru instalarea pompelor de căldură se ridică până la 8.000 de lei, iar pentru celelalte variante suma maximă decontată va fi de 6.000 de lei. Pot fi cumulate două tipuri de instalaţii în cadrul aceluiaşi proiect, dar suma oferită nu va depăşi valoarea cea mai mare dintre cele două, astfel că dacă optaţi pentru panouri solare şi pompă de căldură suma decontată nu va fi mai mare de 8.000 de lei. Peste plafonul maxim asigurat de stat, restul sumei pentru finalizarea lucrărilor trebuie suportată de beneficiar indiferent că a ales să instaleze unul sau mai multe sisteme.
Pentru anul în curs a fost alocat un buget de 110 milioane de lei din bugetul anual al Fondului pentru mediu, care au fost distribuiţi pe judeţe proporţional cu numărul de locuitori. Beneficiari vor fi persoanele fizice care depun dosarul de finanţare nerambursabilă la agenţiile judeţene de mediu din localităţile în care locuiesc şi care îndeplinesc toate prevederile impuse de program.
CONDIŢII DE ELIGIBILITATE
Dosarele de finanţare nerambursabilă au putut fi depuse imediat ce pe pagina de internet a Administraţiei Fondului pentru Mediu a fost publicat ghidul şi anunţul de deschidere a sesiunii de finanţare, adică 1 iulie 2010. Cei care doresc să aplice pentu programul "Casa Verde" trebuie să fie persoane fizice, cu domiciliul în România şi să aibă în proprietate sau coproprietate imobilul pe care urmează să fie implementat proiectul. De asemenea, trebuie să facă dovada că a plătit toate taxele şi impozitele conform legislaţiei în vigoare şi că nu a fost angajat în activităţi cu efecte negative asupra mediului.
Imobilul trebuie să nu facă obiectul unui litigiu în curs de soluţionare, al vreunei revendicări sau proceduri de expropriere pentru cauză de utilitate publică. Nu numai persoanele şi imobilele pentru care doreşte montarea sisemelor eco trebuie să îndeplinească anumite condiţii ci şi proiectul în sine. Este necesar ca acesta să vizeze realizarea unei instalaţii conform cu scopul şi prevederile Programului "Casa Verde" şi ale Ghidului de finanţare.
Decontul oferit de stat în cadrul programului se aplică numai cheltuielilor făcute după semnarea contractului de finanţare nerambursabilă care au fost efectuate pentru achizitia instalaţiilor, pentru producerea de energie termică, pentru montajul şi punerea în funcţiune a sistemului şi pentru taxa pe valoarea adugată (TVA).
PAS CU PAS SPRE "CASA VERDE"
Prima etapă care trebuie parcursă pentru obţinerea fondului de la stat este depunerea dosarului care să conţină o cerere de finanţare, o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, copie de pe actul de identitate al acestuia, extras de carte funciară care să ateste dreptul de proprietate sau coproprietate asupra imobilului în care urmează să fie implementat proiectul, certificat de atestare fiscală privind plata obligaţiilor la bugetul local, adeverinţă emisă de o bancă comercială prin care să se demonstreze existenţa unui cont bancar şi un plic A4. În cadrul unei sesiuni de finanţare, o persoană poate aplica o singură dată. Dosarul trebuie depus personal la agenţia judeţeană pentru protecţia mediului unde sunt verificate din punct de vedere al conţinutului şi trimise mai departe la Administraţia Fondului pentru Mediu.
O comisie de analiză verifică documentele şi analizează eligibiliatea solicitantului şi a proiectului. De aici, atât proiectele care au primit aprobarea de finanţare, cât şi cele respinse sunt înaintate către Comitetul director al aceleiaşi instituţii care în anumite cazuri poate solicita documente şi informaţii suplimentare în vederea clarificării dosarului şi propune spre aprobare Comitetului de avizare centralizatorul care cuprinde proiectele selectate.
Deciziile cu privire la aprobarea sau respingerea cererilor de finanţare vor fi publicate pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu. Contestaţiile se pot depune în termen de zece zile de la data comunicării rezultatelor, urmând ca acesta să fie soluţionată în maximum 15 zile de la data înregistării ei.
Drepturi Şi Obligaţii
Beneficiarii cererilor aprobate au la dispoziţie 60 de zile pentru a se prezenta la sediul agenţiei la care au depus dosarul pentru semnarea contractului de finanţare. Acesta intră în vigoare la data semnării şi este valabil până la data de 15 decembrie a fiecărui an, dar pentru a beneficia de suma aprobată este necesar ca dosarul de decontare să fie depus până la cel târziu 31 octombrie. Până la această dată solicitantul este nevoit să achite integral toate serviciile şi produsele necesare proiectului şi să poată face dovada acestui lucru cu facturi fiscale în original şi chitanţe sau extrase de cont vizate de bancă însoţite de ordine de plată. De asemenea, pentru decontare trebuie să prezinte şi procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi certificatul de garanţie emis de producător.
Ulterior decontului, beneficiarul este nevoit să menţină investiţia timp de un an şi să o folosescă conform scopului. În cazul în care condiţiile contractului nu sunt respectate, beneficiarul este nevoit să înapoieze suma primită la care se adaugă o dobândă calculată în funcţie de dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României.