Din sumar: Editorial - Vor fi ceva schimbari... / Radiatoare electro-ceramice cu polarizare / Procedeu eficient de combatere a igrasiei / O cerinta a Uniunii Europene: Cladiri performante la capitolul energetic / Lacasuri de cult din Transilvania / Un zambet pentru Anul aderarii / Amenajarea apartamentelor cu doua camere / Casa de vacanta de 231 mp, amplasata in localitatea Sinaia / Plantele vivace / Gradina, in forma maxima / Citrice la ghiveci /
Notiunea de design nu este prea clara la noi. De regula, este asociata cu amenajarile interioare, dar designul este prezent ca si cuvant in multe denumiri de firme care nu au nimic de a face cu acest domeniu. Si totusi, designul de obiect, de
mobila ce sanse de dezvoltare are la noi?
Cei care creeaza obiecte, de la simple cani, la corpuri de iluminat, haine, masini sau mobila se numesc designeri. Dar nu este suficient ca ceea ce creeaza sa fie original, ci sa aduca mereu imbunatatiri sau inovatii produselor pe care le concep. Una dintre definitiile designului este optimizarea functiei prin forma, adica un aspect sau mecanism ingenios sa usureze manevrarea si folosirea obiectului respectiv.
Marii designeri internationali beneficiaza de o instruire la facultati de profil, ca mai apoi sa lucreze ca liber profesionisti pentru diverse firme. Foarte rar designerii sunt angajati ai unei companii. Si asta pentru ca un singur domeniu i-ar plafona. Ei cauta mereu provocari si se lasa provocati de marile companii.
Asa ca nu intamplator un designer cunoscut ca Phillipe Starck semneaza obiecte produse de companii mari specializate de la fabricarea de mobilier pana la cele ce produc obiecte sanitare si baterii, accesorii pentru bucatarie ori faruri de masina. Practic, in Occident, fiecare firma apeleaza la designeri pentru ca produsele sale sa fie clar diferentiate ca aspect, functionalitate, materiale, calitate in raport cu competitia. Si daca e sa ne referim strict la mobila, competitia este acerba.
APELUL LA DESIGNERI
Dar designerii straini sunt foarte scumpi, iar alternativa ar fi cei romani, foarte putin cunoscuti pana acum. De pe alta parte, apelarea la un designer nu este garantia unei reusite pentru ca obiecte speciale nu se pot produce cu tehnologii second-hand cumparate din vest. Nu se poate vorbi despre design de mobila cand singura materie prima este PAL-ul melaminat si acesta de o calitate indoielnica daca ne gandim ca muchiile, canturile sunt inca aplicate cu fierul de calcat.
Nu putem vorbi despre design de mobila cand in fabricile care au mai supravietuit se reproduc niste piese din lemn masiv ingrozitor de urate, cu sculpturi si ornamente care nu au nimic de a face cu stilurile din secolele trecute si cu atat mai putin nu putem vorbi despre design de mobila contemporana din lemn masiv, cand nu exista tehnologii pentru asa ceva, ci doar ateliere improvizate care lucreaza greu si cu materiale incorect prelucrate si finisate.
ROMANII SE STRADUIESC
Constantin Alupoaei este designer de mobilier. S-a asociat cu un mic producator de mobila din Bucuresti si s-a straduit sa creeze piese interesante din materialele disponibile, respectiv PAL melaminat. A participat la expozitiile de design de la Romexpo organizate la editiile Targului de Mobila din Bucuresti, a publicat o serie de articole in presa de specialitate si a mers chiar mai departe amenajand locuinte si realizand ambientari interioare pentru spatii publice. S-a inscris si in Societatea Designerilor Profesionisti din Romania, unde alaturi de alti designeri incearca sa miste lucrurile. Dar este inca nemultumit de faptul ca nu se intampla concret nimic spectaculos, nimic care sa-l provoace.
Ca sa iasa din tiparele pieselor de mobila din PAL melaminat a creat si fabricat pe cont propriu o masa de living pe roti siliconate si cu insertii de cristale Svarovski. A incercat sa faca el pasul catre clienti, catre piata, catre producatori. Este dezamagit de faptul ca romanii cu dare de mana nu apreciaza un designer roman si obiectele pe care le concepe, dar dau bani grei pe obiecte aduse din import. Si asta doar din snobism.
Are o experienta de ani buni in amenajari interioare si fabricarea de piese adaptate diverselor spatii si cu toate astea nu are sprijinul de a pune in aplicare proiecte foarte frumoase, originale si functionale din lipsa de tehnologie. Producatorii romani de mobila nu pot face fata creatiilor designerilor, pentru ca nu au utilajele si materialele din care sa le fabrice.
PUTEREA CLIENTILOR
Din pacate, nu avem o scoala, de design cu traditie in Romania, care sa garanteze un CV designerilor nostri pentru producatorii straini. Dupa cum se arata lucrurile, singurii care se pot folosi si care indirect ii pot salva pe designerii nostri sunt clientii, proprietarii care vor sa-si amenajeze locuintele. Ei sunt cei care pot apela la designerii nostri, dar trebuie sa aiba mare incredere in ei pentru a-i lasa sa dezvolte proiecte adaptate locuintelor lor si mai departe de a fi de acord pentru a le face cunoscute opiniei publice prin prezentari in presa de specialitate.
FURTUL DIN REVISTE
Acum ca suntem parte a Uniunii Europene, firmele mici de la noi care fac mobila pe comanda nu isi vor mai permite mult timp sa copieze modele de mobilier din revistele sau cataloagele straine, doar pe motiv ca asa doreste clientul. Acest lucru se poate traduce ca furt, pentru ca firmele straine platesc banii grei pentru creatia si semnatura unui designer cunoscut si ca tare au toate drepturile de autor reglementate pentru obiectele pe care le fabrica. Singura solutie de revenire la normal si de estompare a furtului este apelarea la designeri.
LEGISLATIE
SDPR - Societatea Designerilor Profesionisti din Romania a eloborat un
proiect de lege care sa reglementeze problemele legate de design. O economie de piata trebuie sa aiba in vedere designul ca o veriga importanta in etapa de proiectare a oricarei lucrari, fie ca e vorba despre o sigla de firma sau de obiecte ce urmeaza a fi fabricate pe scara larga. Uniunea Europeana chiar a atentionat Guvernul pentru lipsa capitolului design din strategia de export a tarii, deci este un segment ce nu poate fi deloc ignorat. Mai multe despre propunerea legislativa SDPR, pe site-ul www.design-r.ro.
|
|
Proiectele desenate sunt doar o prima etapa in munca unui designer. Acestea sunt necesare pentru ca si clientul nefamiliarizat cu proiectele pe calculator sa poata vizualiza mai bine
propunerea designerului. Designerii
occidentali
si marii producatori cum sunt, spre exemplu, cei
de la Mobileffe dispun
de programe avansate, adaptate tehnologiilor existente
|