x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Cum va arăta maşina de după criză

Cum va arăta maşina de după criză

22 Iun 2009   •   00:00

Fără fiţe, fără lux exacerbat, cu motoare economice, prietenoase cu mediul, mustind de tehnologie şi foarte fiabile. Aşa vor arăta maşinile viitorului, după ce criză financiară, declanşată în 2007 şi-a pus amprenta asupra industriei auto.

Maşinile produse după ce actuala criză economică se va termina vor fi mai compacte, vor consuma mai puţin carburant, din cauza preţurilor mari care se previzionează pentru combustibilil şi a restricţiilor de mediu, vor fi mai fiabile iar criteriul de bază pentru care clienţii le vor cumpăra va fi economia de bani realizată. Autoturismele hibride, cele electrice sau cele pe carburanţi neconvenţionali vor câştiga teren, iar limuzinele şi maşinile de teren vor avea mai puţină căutare.

În acelaşi timp, piaţa auto mondială va fi mai mică, constructorii se vor baza mai puţin pe vânzările din SUA, unde creditele au făcut ravagii şi se vor reorienta spre statele aflate în curs de dezvoltare, cum sunt China şi India, potrivit Bloomberg.

Nevoia de a economisi
Shoichiro Toyoda, fiul întemeitorului Toyota şi preşedinte de onoare al constructorului japonez a acuzat conducerea executivă că a emulat greşelile General Motors şi Chrysler iar compania a devenit dependentă de maşinile mari, scumpe şi de cele de teren şi a uitat de nevoia de bază a clienţilor, aceea de a economisi bani. 


Constructorii americani au eşuat în a prezice scumpirea extraordinară a benzinei pe măsura epuizării resurselor mondiale de petrol şi nu au putut ţine pasul cu obligaţiile sociale impuse de sindicate. Anul trecut, cu ajutorul modelului hibrid prius, Toyota a depăşit General Motors şi a devenit cel mai mare producător mondial. 


Akio Toyoda, fiul lui Shoichiro şi viitor preşedinte vrea acum ca producătorul japonez să se bazeze mai puţin pe piaţa americană, destabilizată de uşurinţa acordării de credite. În cursa de a depăşi GM la vânzări, Toyota a construit noi fabrici cu capacităţi de a produce 2 milioane de maşini pe an în plus.

Hyundai, câştigătorul crizei
Hyundai, în schimb, se bazează pe cumpărătorii de maşini mici din China, India şi alte state în curs de dezvoltare, unde în 2008 şi-a vândut 55% din vehicule. Spre comparaţie, Toyota a vândut în aceste zone 31% din autoturismele produse.
„Toyota a scris partitura şi Hyunday a citit-o: construieşte maşini cu mare valoare şi oamenii vor veni" a declarat Maryann Keller, analist auto la Maryann Keller & Associates din Stamford. Strategia Hyundai şi-a dovedit roadele. 


„Hyundai ar putea fi marele câştigător" spune şi John Shock de la Universitatea Michigan.
După ce a raportat profituri nete de 17,7 miliarde de dolari în anul fiscal ce s-a terminat la 31 martie 2008, Toyota a terminat cu pierderi de 4,5 miliarde de dolari la 31 martie 2009. Iar compania se aşteaptă la pierderi de 5,7 miliarde de dolari şi pe următorul an fiscal. Totuşi compania deţine lichidităţi de 52 de miliarde de dolari iar producătorul şi-ar putea creşte cota de piaţă în SUA cu o treime, până la 21,3%, potrivit lui Kota Yuzawa, analist al Goldman Sachs. Acţiunile sale au urcat cu 29% în acest an, însă acţiunile Hyundai au crescut cu 84%. {i asta pentru că Hyundai a vândut împreună cu Kia, pe care o deţine, 4,2 milioane de vehicule dar a realizat profit de 1,2 miliarde de dolari.

Economic, nepoluant şi ieftin
Provocările luptei împotriva încălzirii globale precum şi creşterea galopantă a preţului barilului de petrol din ultimii ani sunt alţi doi factori ce vor schimba faţa automobilului. În California, din 2012 nu mai pot fi vândute decât maşini cu zero emisii, ceea ce va face constructorii auto să realizeze maşini electrice, pe baterii, mergând pe biocombustibili sau hibrizi, mai spune sursa citată. Deja Toyota a lansat noul Prius, cu 8,6% mai economic decât precedentul model. Acum va consuma doar 4,8 litri la 100 de kilometri. Toyota speră să vândă anual 1 milion de maşini hibride din 2010, de 4 ori mai mult decât acum, în condiţiile în care toată producţia Toyota este estimată la 6,5 milioane de unităţi.

Deja preţurile la acestea au scăzut, Prius fiind comercializat la 21.000 de dolari, modelul Insight de la Honda costă 19.800 dolari, în vreme ce Mitsubishi plănuieşte scăderea la jumătate a modelului electric i MiEV, până la 21.000 de dolari.
Producătorii se vor reorienta şi de la producţia de maşini de lux. Vânzările Lexus în SUA au fost mai mult de jumătate din venituri, faţă de 12% la mijlocul decadei. Când galonul de benzină (3,78 litri) a ajuns 4 dolari în SUA, vânzările au scăzut vertiginos, cu 37%.

×
Subiecte în articol: auto masini dolari toyota