x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Văduva veselă

Văduva veselă

de Loreta Popa    |    23 Mai 2010   •   00:00
Văduva veselă

Teatrul Naţional de Operetă a readus-o pe scenă pe Hanna Glawari, celebra "Văduva veselă" a lui Franz Lehar. Compozitorul austriac de origine maghiară este un reformator al operetei şi întemeietorul unui nou curent ce a înviorat acest gen care decăzuse la sfârşitul secolului al XIX-lea.

La vremea premierei operetei "Văduva veselă", care a avut loc în 1905, Pontevedro (Muntenegru) era un mic stat independent din Balcani. Poate că părea mic şi sărac, dar era un stat agresiv şi mândru, despre care era mai bine să te ţii să glumeşti. Totuşi, în opereta lui Lehar, Muntenegru este atât de sărac, încât posibila emigrare a "văduvei", cu milioanele ei cu tot, devine o problemă de stat. Subiectul acestei operete este evident, în ciuda intrigii politice, dragostea.

Fire ţesute de soţia unui ambasador la Paris, care are o aventură cu un locotenent de vânători, o văduvă bogată hotărâtă să se răzbune pe dragostea dintâi, dar care sfârşeşte prin a capitula în faţa acesteia, banii văduvei doriţi de prea multă lume... Ei bine, sunt toate cunoscute de acum. Ştim cu toţii ce şi de ce, dar mai ales cum decurg lucrurile. Doar că admirăm la fiecare reprezentaţie talentul şi bucuria cu care artiştii se dăruiesc scenei.

Formarea unui cântăreţ nu se reduce la cizelarea vocii, nu se bazează numai pe cultivarea volumului, ci urmăreşte crearea unui interpret care să înţeleagă sensul şi nuanţele cele mai fine ale textului muzical. Aceasta explică faima mondială a liricii interpretative româneşti.

După un secol de la premieră, "Văduva veselă" continuă să fie una dintre operetele cele mai iubite de public, cu momente dansate antrenante şi cu arii deja celebre.

Felicia Filip a fost de data aceasta interpreta Hannei Glawari şi fără îndoială nu mai are nevoie de prezentare, este una dintre cele mai strălucitoare prezenţe pe scena lirică românească. A susţinut mii de spectacole şi concerte şi a trăit momente pe care alţii le văd doar în filme. A studiat 12 ani vioara şi nu credea că va renunţa la ea, apoi a făcut o alegere ce a dus-o pe cele mai înalte culmi. Regizorul Cristian Mihăilescu, soţul său şi director al Operei din Braşov, o susţine cu o energie copleşitoare. Este prezent la fiecare spectacol, urmărind cu atenţie ce se întâmplă, nelăsând nimic la voia întâmplării.

Pentru mulţi tineri, Felicia Filip a devenit cunoscută în urma proiectului "IRIS - Athenaeum", de aceea consideraţia marii interprete cum că prin acel concert s-a produs o schimbare majoră în România este perfect adevărată. "Tinerii au început să vină şi la operă să mă vadă, iar vârstnicii au început să meargă la concertele rock. S-a schimbat media de vârstă de ambele părţi", crede Felicia Filip. Şi putem depune mărturie că Opera Naţională era plină cu tineri veniţi să asculte "Văduva veselă", atât de delicat şi energic interpretată de Felicia Filip.

Tânăra generaţie a fost reprezentată de Ioana Mitu, interpreta lui Valencienne. Ea a dat naştere personajului cu multă pasiune şi seriozitate, a căutat să pună în valoare datele naturale ale glasului său. Seriozitatea sa este confirmată de repertoriul abordat, adecvat perioadelor succesive de evoluţie vocală. A absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti în 2008, actualmente fiind studentă la master.

A obţinut nenumărate premii şi repertoriul său cuprinde roluri ca Susanna din "Nunta lui Figaro", Despina din "Cosi fan tutte", dar şi lucrări ale unor compozitori precum Giuseppe Verdi, Johann Strauss, Domenico Cimarosa. Un rol interesant îl face în "Hansel şi Gretel", o impresionantă montare la Opera Naţională Română pentru copii.

×
Subiecte în articol: spectator