DREPTUL LA REPLICA
Pentru a nu ne acuza ca nu le-am oferit sansa sa se apere, le-am acordat compozitorilor pe care i-am analizat un drept la replica anticipat. Cine a vrut bine, cine nu, nu.
COSTI IONITA: "Lumea nu stie ce este acela un cover si ce este plagiat. Crede ca este acelasi lucru. Am facut la un moment dat un cover dupa «Asereje», intitulat «Fetele se», dar pentru asta am platit peste 1.000 de euro in Spania. Nu cred ca exista in tara asta cineva care sa fi platit drepturi de autor mai mult decat mine. Din cauza unor suspiciuni, nu am fost primit nici la Eurovision. In fiecare zi, pe posturile de radio si de televiziune aud melodii care sunt copiate nota cu nota, dar sunt ale colegilor mei si nu vreau sa vorbesc despre altii. Eu vorbesc doar in numele meu. Cum ar trebui sa sune o lege a plagiatului? Nu stiu, eu nu sunt legist. Dar cred ca ar trebui sa sune ca o lege de-afara. Daca la ei au fost aplicate si au fost bune inseamna ca pot fi bune si la noi. In ceea ce priveste faptul ca unele piese seamana cu altele, normal ca seamana: sunt doar sapte note, nu? Altele nu mai exista. Ce pot sa fac? Sa inventez eu altele?".
SANDEL BALAN: "Am fost acuzat de plagiat, dar pot spune doar ca au fost niste atacuri gratuite din partea unor colegi de breasla. Problemele cele mai mari le-am avut cu piesa «Noapte de vis», cantata de fetele de la Andree, dar eu am mentionat pe CD-ul cu pricina ca refrenul melodiei este un cover dupa hit-ul «Izitas» al lui Kathy Garby. Mai mult, se poate verifica si faptul ca nu am incasat drepturi de autor de la UCMR. Cat priveste piesa «Nopti de vara», despre care iar am auzit vorbe cum ca ar semana cu «Hong on» a lui DJ Freedom, se prea poate ca un anume pasaj sa fie asemanator. O piesa este considerata plagiat doar daca este furata intreaga armonie si linia melodica. N-am nici un interes sa copiez piese, caci mi-as pierde clientii pentru care lucrez".