Din sumar: Om mare, tara mica / Sambure de adevar / Marele roman este european / Saracie lucie / Patriot si consecvent / Unde e sufletul Romaniei? / Orient express / Haz de necaz! / Bune si rele / Vorbim in dorul lelii / Las-o ma, ca merge asa! / Avatarurile desteptului / Convietuire sau conflicte? / Chipul de piatra al tarii / Daciada / Radiografie / O Romanie la⦠superlativ / Made in Romania /
Junghi fara leac
Editorial de TEODORA MIGDALOVICI
La intersectia dintre lipsa de identitate si vocatia pentru intriga de rafinament bizantin se afla Romania, asa cum este ea vazuta de Jaques Seguela si Wally Olins. Francezul care il consiliase
in â96 pe Constantinescu la prima sa candidatura
prezidentiala a spus reflexiv, aproape zece ani mai tarziu: "Nu vad sufletul Romaniei". Britanicul, cu ale carui servicii de consultant au cochetat recent diverse structuri guvernamentale romanesti in ideea (re)constructiei brandului de tara, a pus degetul pe aceeasi rana: "Confuzie si intriga" sunt cele doua cuvinte cu care Olins ne diagnostica
realitatea. Asa ne vad strainii, brandologi de profesie. Cum ne vedem noi si care ne sunt valorile? Propaganda ceausista, un sistem fascinant prin rafinamentul cu care a reusit sa spele creierele maselor, ne-a inoculat de cu soimi ideea ca suntem la masa puterii globale, intre rus si american. A venit decembrie â89. Am ras de incultura celor care confundau Bucurestiul cu Moscova. Ce limitati ei, ce destepti noi! Cu timpul, parca n-a mai fost rasul nostru. Am inteles, de-a lungul tranzitiei, ca ne meritam locul in economia ignorantei vestice. Ca nu facem nimic pentru a schimba lucrurile - din nestiinta, din neputinta, din indiferenta. Am asumat, cu greu, ca reprezentarile idilice pe care le avem despre noi sunt contrazise de realitate. Studiul de fata, prin care romanii isi declara reperele si isi declina identitatea, ne indica lucid unde suntem. Nu si incotro vrem s-o apucam. Am facut, oricum, un mare pas inainte.
|
|
Citește pe Antena3.ro