|
Delta Nilului permitea culturi deosebit de savuroase, astfel incat nu le-au lipsit castravetii, pepenii, prazul, ceapa, usturoiul, dar si peste aveau din abundenta). In alta perioada de timp se vorbeste despre ciorba rosie de linte (Fac. 24:29). Fasolea era si ea folosita.
Laptele, untul si branza au fost cunoscute si la mare pret, mai ales ca erau renumite cirezile de vite din Palestina. Laptele era adesea oferit vizitatorului neasteptat sau musafirilor. Se face aluzie si la oua.
Mielul, iedul si vitelul erau animalele cele mai apreciate si consumate, alaturi de vanat, din care se preparau bucate foarte savuroase. Vitelul (Luca 15:23) era ingrasat in mod special, nu numai la evrei, pentru ocazii festive. In Mesopotamia avem marturia curteanului care era responsabil cu aranjamentele pentru vizitele imparatesti si care a raportat despre un vitel ingrasat ca era atat de gras incat atunci cand sta in picioare, sangele ii fuge in picioare si nu mai poate sta...
Pestele era un aliment de baza. Primii ucenici ai lui Iisus au fost pescari si este binecunoscuta parabola cu inmultirea painilor si a pestilor, precum si mesele pe care le-a avut Iisus dupa ce a inviat cu discipolii Lui (Luca 24:42-43, Ioan 21:9). Popularitatea simbolului pestelui intre primii crestini si folosirea pestelui cu ocazia anumitor serbari ale Eucharistiei in unele cercuri crestine ale Bisericii Primare provin, probabil, din aceste intamplari mentionate in Sfintele Evanghelii.
Citește pe Antena3.ro
Cultivarea vitei-de-vie si, implicit, betia, au aparut pentru prima data dupa potop, in vremea cand Noe si urmasii lui au repopulat pamantul (Fac. 9:20). Vita-de-vie dadea strugurii proaspeti, stafidele, mustul dulce s-au fermentat, vinul cel nou, vinurile complet fermentate, sucurile rosii de struguri, numite si sangele strugurilor. Vinul otetit sau otetul, indoit cu apa, era utilizat de lucratorii campului pentru racorire sau improspatare. Din cereale, curmale sau chiar miere se produceau si bere sau bauturi tari. Berea era o bautura mai populara in Mesopotamia, in Palestina era vinul, iar in Egipt, ambele, dar si vinul de curmale. Vinurile dulci si condimentate (Cant. 8:2), precum si berea sunt cunoscute din textele egiptene sau mesopotamiene, mierea si ierburile fiind folosite drept ingrediente. (L.T.)
DICTIONAR
|
ZILE ALITURGICE
Sunt zile din cursul anului bisericesc in care dupa randuiala veche a Bisericii nu se savarsesc Sfanta Liturghie pentru ca randuiala postului sa nu fie suspendata. Aceasta practica are la baza legislatia canonica a Bisericii exprimata in hotararile canonice ale Sinodului din Laodiceea (364 - 383) care prevede acest fapt in mod expres prin canoanele 49 si 51. Acestea sunt: a. Vinerea Patimilor; b. Luni si marti din prima saptamana a Postului Pastelui; c. Miercuri si Vineri in Saptamana Branzei; d. Vinerea dinaintea Craciunului si Bobotezei cand acestea cad Duminica sau Lunea. SFINTII PARINTI Sintagma prin care e definita toata pleiada de Parinti ai Bisericii incepand cu primul secol crestin si pana in zilele noastre a caror viata si scrieri au fost receptate ca normative pentru credinta si invatatura Bisericii. LEGEA TALIONULUI Pedepsirea corporala cea mai severa a celui vinovat, prin cauzarea acelorasi pagube pe care el le-a produs. Legea Talionului (lat. Talio-onis) isi gaseste echivalentul in marala vechi testamentara a razbunarii: Ochi pentru ochi si dinte pentru dinte (Iesire 21,24; Levitic 24,20; Deuteronom 19,21). Aceasta parea o lege a dreptatii, dar totdeauna cei ce o aplicau depasea masura, facand-o din sentiment de ura si razbunare. Prin ea se extindea ura si vrajmasia, in loc sa inceteze si sa se stinga.
Dar al Sfantului Duh care il opreste pe om de la rele si-l face sa se teama sa nu mai cada cumva din dragostea lui Dumnezeu, facandu-l sa-l slujeasca Domnului cu frica si a se bucura de El cu cutremur (Psalmi 1,11). |