Până acum se discuta despre adolescenţi ispitiţi de fumat. Acum, ţigara prinde în capcană copii între 6 şi 8 ani. Medicul Magdalena Ciobanu, coordonatorul Centrului pentru Renunţarea la Fumat, spune că, la vârsta de 13 ani, mulţi copii sunt pe punctul de a intra în rândul fumătorilor.
Potrivit rezultatelor studiului "Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România", 6% dintre adolescenţii între 14 şi 18 ani au încercat cel puţin o dată să fumeze, iar 24% dintre ei fumează în prezent. Studiul arată, de asemenea, că, în prezent, un adolescent din cinci (19%) fumează zilnic, 17% ocazional şi aproape două treimi (64%) sunt nefumători.
Studiul "Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România" a fost efectuat la nivel naţional pe un eşantion de 1.400 de adolescenţi. El dovedeşte că aproximativ jumătate dintre adolescenţi au atitudini şi comportamente de respingere faţă de ţigări, din cauza imaginilor de pe pachetele de ţigări.
DEZGUST, ÎNGRIJORARE, NELINIŞTE
Potrivit acestui studiu, unul din doi adolescenţi încearcă în mare sau în foarte mare măsură sentimente de dezgust cauzate de imaginile tipărite (50%) pe pachetele de ţigări, iar 45% din aceştia încearcă sentimente de "îngrijorare şi nelinişte". Studiul arată că pictogramele influenţează decizia adolescenţilor de a se apuca sau nu de fumat - 51% din tineri au declarat că sunt influenţaţi în mare măsură de acestea.
Pictogramele pun pe gânduri inclusiv tinerii care deja fumează, jumătate din ei susţinând că au încercat să renunţe la fumat din cauza avertismentelor legate de sănătate. Ca urmare a inscripţionării, tinerii încearcă să evite mesajele: 30% acoperă imaginea când iau ţigări din pachet, 28% nu privesc pachetul când iau o ţigară şi 23% cumpără sau cer vânzătorului un anumit tip de pachet de ţigări cu un anumit text.
Pictogramele au fost introduse în România la 1 iulie 2008 şi sunt obligatorii începând cu 1 iulie 2009. Aceste studii sunt printre primele din Europa care explorează impactul acestei măsuri de sănătate publică.
Studiul privind impactul asupra adolescenţilor a fost efectuat în perioada iulie 2008 - octombrie 2009 de Institutul de Pneumologie "Marius Nasta" şi Totem Communication, fiind finanţat de Development Research Centre Canada. Studiul despre impactul pictogramelor asupra adolescenţilor este o premieră, fiind prima dată când se analizează impactul pictogramelor asupra adolecenţilor.
Citește pe Antena3.ro