Pe piaţa românească există o mare parte din producătorii auto, reprezentaţi prin diverşi dealeri. Dar nu toţi. De exemplu, dacă vrei să-ţi cumperi un Chevrolet nu prea o mai poţi face din România, pentru că vânzările au fost sub cifrele aştepate şi GM a retras această divizie.Un Chevy poţi cumpăra, la mâna a doua, din talciocurile româneşti cu pretenţii de târg. Doar că acolo ai toate şansele să fii ţepuit de samsarii de maşini care zbrurdă liberi în lipsa unei legislaţii care să-i pedepsească penal pentru înşelătorie. Sau te poţi îndrepta către piaţa second-hand din Uniunea Europenă, care are o ofertă foarte atrăgătoare, însă cu capcane specifice ţării din care provin maşinile.
Pentru achiziţionarea unei maşini second-hand din spaţiul UE puteţi apela fie la persoane sau firme specializate care au ca obiect de activitate comerţul cu maşini uzate, la comandă sau dintr-un portofoliu pe care-l pune la dispoziţia clientului. O altă soluţie sunt siteurile specializate - auto.de, carsontheweb etc - caz în care puteţi apela la alte personane sau firme care vă pot aduce maşina în ţară. Dar ce faci când vrei să simţi chiar tu maşina, să o evaluezi şi să o negociezi. Atunci nu-ţi rămâne de făcut decât să te sui în avion şi să te opreşti în oraşul europena cu cele mai multe oferte cu speranţa că te vei întoarce în România pe patru roţi. Un pont important este că nu doar maşini second-hand poţi cumpăra din UE, ci şi maşini noi pe care vei avea surpriza să le găseşti la un preţ mai mic decât în România. Poate fi o lovitură sau te poţi înşela, pentru că e vorba şi de TVA care diferă de la o ţară la alta. Oricum, dacă eşti atent poţi câştiga bani buni. De exemplu, un lanţ de supermarketuri a achiziţionat o flotă de maşini electrice nu apelând la dealerului VW din România, Porsche România, ci de la un dealer din Germania şi a câştigat astfel circa 2.000 de euro per maşină, bani care ar fi mers în buzunarele patronului român. În oricare dintre cazuri există o serie de sfaturi importante pe care Centrul European al Consumatorului din România le oferă în baza legislaţiei comunitare şi a cazurilor cu care s-a confruntat de-a lungul timpului.
Automobilul nou
În UE, un automobil este considerat nou dacă este vândut în termen de cel puțin 6 luni de la data la care a fost pus în circulație sau are mai puțin de 6000 km la bord. Operațiunea de vânzare-cumpărare a unei mașini noi se taxează cu TVA în UE o singură dată și întotdeauna în statul membru de destinație. Dacă ai fost taxat cu TVA în statul din care ai cumpărat maşina trebuie să o recuperezi de la vânzător pentru că oricum în România vei plăti TVA de 20%. TVA se poate recupera în termen de şase luni de la înmatricularea maşinii.
Ce documente trebuie să primeşti
Atunci când cumperi un automobil nou, vânzătorul trebuie să livreze mai multe documente odată cu maşina şi cheile. Contractul de vânzare-cumpărare trebuie să cuprindă date despre vânzător, de identificare a maşinii şi a stării ei, data cumpărării şi detalii despre plată. Factura de achiziţie trebuie să cuprindă preţul fără TVA, numărul de şasiu și codul de TVA al dealer-ului auto precum şi faptul că e vorba de o maşină nouă. Apoi trebuie să primeşti Cartea de identitate a maşinii şi Certificatul de Conformitate CE. În cazul achiziţiei unui automobil second-hand trebuie să primeşti factura detaliată care să conţină descrierea completă a maşinii şi, în plus, o confirmare în scris dacă e vorba de vânzător persoană fizică. Pe lângă certificatul de înmatriculare/cartea de identitate a maşinii şi Certificatul de Conformitate European, cumpărătorul trebui să mai intre în posesia atestării că maşina a fost radiată, document care poate fi separat sau sub forma unei ştampile pe carte de identitate, ca în România. Maşinile second-hand pot fi cumpărate nu doar de la târguri, firme specializate în vânzarea second-hand sau de la persoane fizice, ci şi de la dealer. Este cazul automobilelor care au fost înmatriculate de mai mult de 6 luni sau au mai mult de 6.000 de km. În acest caz TVA va fi plătită doar la profitul înregistrat de dealer la vânzare şi nu apare pe factură.
Ce trebuie să verifici
Atunci când cumperi o maşină second-hand din altă ţară, trebuie să ţii cont că nu există samasari doar în România. Doar că acolo activităţile lor sunt reglementate şi astfel de comercianţi răspund penal pentru matrapazlâcuri în anumite state cum ar fi Germania sau Olanda. Întotdeauna este bine să controlezi şi să testezi maşina cu mare atenţie, chiar dacă arată ca nouă şi nu prezintă aparent nicio defecţiune. Ca şi la noi, este indicată să apelezi la serviceuri care testează mecanic şi electronic starea automobilului. De obicei, lista de evaluare cuprinde date despre elemente de tinichigerie pentru fiecare element în parte, starea șasiului şi a caroseriei – dacă a fost sau nu lovit şi cât de grav, emisii, puterea motorului, starea transmisiei, frâne şi suspensii şi citirea instrumentelor de bord, sau dacă maşina a dat coduri de eroare care au aprins martori în bord şi care au fost ştere ulterior. Trebuie să mai ştii că Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică este complementar anexei la certificatul de înmatriculare a mașini, este scris în limba țării unde este înmatriculată mașina și în limba engleză şi permite verificarea valabilității ITP de către autorități prin interogarea bazei de date.
Cum se transportă
Pentru transportul automobilului din altă ţară sunt necesare câteva documente. Certificatul de Conformitate European se eliberază şi atestă faptul că automobilul corespunde cerinţelor tehnice legale. În cazul în care vânzătorul nu-l deţine, poate fi eliberat, contra cost – circa 200 de euro – de către producătorul auto. De asemenea, trebuie să existe o autorizație de circulație în vederea exportului şi o asigurare temporară de răspundere civilă auto. Autorizația de circulație pentru export este valabilă 30 de zile în România şi se obţine de la Serviciul Public Comunitar din cadrul Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.
Caseta
Actele pentru înmatricularea în România
- cererea de înmatriculare
- fișa de înmatriculare
- cartea de identitate, în original și copie
- contract de vânzare-cumpărare, donaţie, act de partaj sau succesiune, în original și copie
- IPT valabil
- Carte Verde, în original și copie
- originalul documentelor de înmatriculare eliberate de autoritățile străine şi plăcile cu numere de înmatriculare străine
- certificatul de autenticitate, dacă nu e vorba de un automobil nou
- formularul “Certificat privind atestarea plății taxei pe valoare adăugată“ pentru o maşină nouă sau fomularul “Certificat” pentru cazul second-hand
- dovezile plății taxei de înmatriculare, timbrului de mediu, contravalorii certificatului de înmatriculare şi a contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare
Pentru cazul în care nu există originalul documentelor de înmatriculare eliberate de autoritățile străine este necesară o confirmare din partea statului din care a fost cumpărată maşina.