x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Care sunt cifrele scandalului "Rocada contributiilor"

Care sunt cifrele scandalului "Rocada contributiilor"

de Dan Constantin    |    08 Aug 2017   •   18:56
Care sunt cifrele scandalului "Rocada contributiilor"

Câțiva lideri sindicali foarte vocali și determinați, considera trecerea contributiilor de la angajator la angajat o manevră pentru a micșora salariile. Reprezentantii ai patronatelor nu se arată alarmați de schimbări. Instituții de audit alimentează ,,frontal” sindicatele cu cifre contradictorii. Intrăm și noi în ,,joc” cu o serie de date si aprecieri primate din mediul de afaceri. L-am rugat pe Ion Antonescu, patronul companiei de turism Marshal, să ne ofere propriile calcule privind ,,rocada contribuțiilor”.

 

CALCULUL SALARIULUI IN PREZENT

 

TABEL 1

 

Salariul

Contributii angajat

Contributii societate

Rest

Total

brut

CAS

CASS

Somaj

Impozit

CAS

CASS

Somaj

Fd

FNUASS

Fd

de plata

contrib,

 

10.50%

5.50%

0.50%

16%

15.80%

5.20%

0.50

0.20%

0.85%

garant

 

salariu

2,841

298

156

14

372

449

148

14

6

24

7

2,000

3,489

3,564

374

196

18

476

563

185

18

7

30

9

2,500

4,377

4,276

449

235

21

570

676

222

21

9

36

11

3,000

5,251

4,991

524

275

25

667

789

260

25

10

42

12

3,500

6,129

5,705

599

314

29

764

901

297

29

11

48

14

4,000

7,006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CALCULUL SALARIULUI DUPA MUTAREA CAS SI CASS DE LA ANGAJATOR LA ANGAJAT

 

TABEL 2

 

Salariul

Contributii angajat

Contributii societate

Rest

Total

brut

CAS

CASS

Somaj

Impozit

CAS

CASS

Somaj

Fd

FNUASS

Fd

de plata

contrib,

 

35.00%

 

0.50%

10%

 

 

0.50

0.20%

0.85%

garant

 

salariu

3,446

1,206

 

17

222

 

 

17

7

29

9

2,000

3,508

4,307

1,507

 

22

278

 

 

22

9

37

11

2,500

4,385

5,168

1,809

 

26

333

 

 

26

10

44

13

3,000

5,261

6,030

2,111

 

30

389

 

 

30

12

51

15

3,500

6,139

6,890

2,412

 

34

444

 

 

34

14

59

17

4,000

7,014

 

Sumele din tabele sunt corecte numai in cazul in care Ministerul Finantelor reduce cu 4.5% CAS si scade impozitul de la 16% la 10% (vezi tabelul 2 de mai sus)

 

Toate taxele actuale

 

CONTRIBUTIE ANGAJAT

CONTRIBUTIE SOCIETATE

CAS - 10.5

CAS - 15.8

CASS - 5.5

CASS - 5.20

SOMAJ - 0.5

SOMAJ - 0.5

IMPOZIT - 16

FD - 0.2

 

FNUASS - 0.85

32.5

22.5

 

 

Toate taxele angajat + angajator

      

        32.5% + 22.5% = 55%

 

Manevra Ministerului Finantelor consta in faptul ca taxele de 55% se aplica la brut nu la net si atunci taxele sunt mai mari adica:

 

NET                TAXE                        TOTAL SALARIU

2000                    1489                              3489

 

(vezi table nr. 1)

 

1489 lei taxe in realitate reprezinta 1489 : 2000 = 74.5% nu 55%

 

Daca taxele de 55% s-ar aplica la net atunci cheltuiala cu salariul ar fi de:

 

Salariu net  +  taxe 55% ar fi

                           (2000 x 55%) = 1100 lei

     2000     +  1100 = 3100 lei

 

Or cheltuiala totala la 2000 lei net vezi tabel este de 3489 lei

 

 

Practic CAS nu este de:

 

 10.5% angajat + 15.8% angajator = 26.3%

La un salariu net de 2000 lei (vezi table nr. 1)

      298 lei    +            449 lei    = 747 lei

     CAS                           CAS

 ANGAJAT                ANGAJATOR

 

 

Daca am aplica la 2000 lei net CAS de 26.3% = 526 lei

Dar aplicat la brut 26.3% suma este de 747 lei

 

747 – 526 = 221 lei in plus

 

Asta inseamna ca 26.3% CAS in realitate este 37.35%

 

Regula de trei simpla

 

526    –      26.3%

747    –         x

747 x 26.3%  : 526 = 37.35%

 

In concluzie

 

1. Daca Ministerul Finantelor muta CAS si CASS de la angajator la angajat, angajatorul pierde:

 

(suma finala din table 1 – suma finala din table 2)

 

-  la 2000 lei net  - 3508 – 3489 = 19 lei pierdere

 

- la 3000 lei net - 5261 – 5251 = 10 lei pierdere

 

Ca atare, discuția este o furtună într-un pahar cu apă, stimulată în afara cifrelor reale, cu consecințe economice minime.

 

 

Totuși  DE CE SE SCHIMBĂ SISTEMUL?

 

Ion Antonescu  are următoarea explicație:

 

,,Până în 1989 salariatul semna ștatul de plată pe care lua salariul net.Contribuțiile erau plătite automat de angajator, printr-un mecanism care nu implica angajatul.Fiscul alimenta  conturile CAS,CASS, etc.Neplata contribuțiiilor era considerată fraudă și sancționată aspru de codul penal.

In perioada guvernării Roman SE SCHIMBĂ  SISTEMUL ȘI ÎNCEPE UN PROCES DE SLĂBIRE A COLECTĂRII.

Foarte multe societăți, în special cele de stat, au datorii imense la sanatate ,pensii,șomaj, pentru că directorii au dat alte destinații sumelor reținute la sursă sau, pur și simplu nu le-au reținut, din lipsă de resurse financiare, achitând doar salariile nete angajaților.

 Adăugăm la acestea considerațiile noastre.

 Deși regimul sancționatoriu este în vigoare, sunt circa 200 000 de sesizări ale Fiscului care primesc NUP pentru nevărsarea sumelor reținute la sursă.Angajatul este de multe ori pus în situația să nu poată beneficia de drepturile de pensie sau de asigurarea de sanatate pentru ca patronul, firma nu a vărsat contribuțiile.

Angajatul  nu are cum sa reactioneze la această situație. Prin trecerea contribuției la angajat fiecare poate da în judecată pe cel responsabil de neplata contribuției, reținute din venitul propriu, și netransmise de angajator. Nu mai este o faptă care nu poate fi individualizată.

In plus Ministerul Finanțelor colectează sume mai mari, asa cum rezultă și din calculele oferite de Ion Antonescu.

 Problema Finanțelor este o comunicare precară, confuză și care pare neconvingătoare.

×