x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Doar 134 de companii autohtone au trecut graniţa

Doar 134 de companii autohtone au trecut graniţa

de Daniela Ivan    |    28 Mar 2017   •   09:07
Doar 134 de companii autohtone au trecut graniţa
Sursa foto: SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO

Mentalitatea managerilor şi puterea economică redusă au făcut ca firmele româneşti să se oprească la granițele țării. Numai 134 de companii autohtone au reuşit să penetreze pieţele externă şi să-şi deschidă punctele de lucru sau filiale în alte ţări.

 

Analiza stocului de investiţii străine directe pe care firmele româneşti le-au făcut în străinătate arată că suntem departe față de valoarea similară ale companiilor din Bulgaria și foarte departe de cele din Republica Cehă, Polonia sau Ungaria. Investiţiile româneşti peste graniţă nu trec de 0,18% din PIB, în timp ce ale bulgarilor sunt de 3% din PIB, iar ale polonezilor reprezintă 4% din PIB-ul lor, iar ale cehilor 8%. Ungurii sunt campionii regionali având investiţii în afara graniţelor care ajung la 130% din PIB.

Un studiul BNR arată că un prim pas pentru remedierea acestei situaţii ar fi ca autoritățile române să monitorizeze la fel de intens volumul investiţiilor directe pe care firmele româneşti le realizează în străinătate precum monitorizează volumul investiţiilor sosite în economia României din străinătate și să promoveze o evoluție mai echilibrată între cele două tipuri de investiţii. Nu în ultimul rând, tot ca o consecință a posibilului protecționism în creștere la nivel mondial, ar fi necesar ca autoritățile să găsească soluții pentru ca echilibrele externe să nu se deterioreze în ipoteza în care firmele cu capital majoritar străin ar decide să iasă din piața românească. La momentul actual, capitalul autohton nu este capabil săcontrabalanseze o asemenea mișcare a capitalului străin, atenţionează BNR.

 

Planuri ca economia României să devină o forță regională sunt nerealiste, în condițiile în care firmele românești nu au reușit să treacă granița în mod direct, spune un studiu BNR

eMag a ajuns la o cotă de piaţă de 50% în Bulgaria, la un an de la lansare, şi vrea să devină lider şi în Ungaria

×