x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Români escrocaţi şi părăsiţi în Africa

Români escrocaţi şi părăsiţi în Africa

de Cristian Anton    |    27 Apr 2017   •   16:30
Români escrocaţi şi părăsiţi în Africa

Câţiva zeci de marinari români care lucrează pe platforme petroliere din vestul Africii au fost înşelaţi cu peste 400.000 de euro de un armator din Elveţia, după ce nu au mai fost plătiţi de luni de zile. Navigatorii sunt aduşi cu greu acasă, iar lucrurile sunt şi mai complicate în cazul celor care nu fac parte din sindicat. Situaţia e dramatică peste tot în lume, cu mari companii care dau faliment pe capete, din cauza preţului foarte mic al petrolului.

Aproximativ 30 de marinari români aflaţi la mii de kilometri de casă au fost escrocaţi de un armator elveţian, care i-a angajat să lucreze pentru platforme petroliere din vestul Africii, fără să-i plătească. Cea mai mare parte au putut fi aduşi acasă, câţiva se mai află încă acolo sperând în remedierea situaţiei, cert este că meseria de navigator rămâne una din cele mai riscante.

Atraşi de salariile foarte mari, mulţi marinari români preferă să ignore riscurile şi pleacă pe cont propriu în străinătate. Aşa ajung în situaţii limită, în condiţiile în care oricum apele din vestul Africii sunt cele mai periculoase din lume, din cauza piraţilor somalezi.

„Este vorba de circa 30 de navigatori, care au de recuperat peste 400.000 de euro. În urma negocierilor cu armatorul, câţiva au fost parţial plătiţi. Cea mai mare parte din ei sunt deja acasă, unii au rămas acolo, sperăm să-i aducem pe toţi până la sfârşitul lunii”, a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).

Probleme peste tot în lume

„Românii sunt pe nave care servesc platforme offshore din Congo, Nigeria, în vestul Africii. Armatorul este din Elveţia, iar lucrurile sunt puţin mai complicate pentru că vorbim şi despre o agenţie de crewing din Constanţa, care a rămas şi ea neplătită. Am executat deja poliţele de asigurare, trecem la executarea garanţiei navelor... De la sfârşitul anului 2016 şi până în prezent am deschis aproape 20 de poliţe de asigurare pentru navele platforme offshore din Africa de Vest”, a mai spus Mihălcioiu. Liderul SNL susţine că situaţia este foarte grea în toată lumea, iar marinarii români îşi asumă riscuri uriaşe dacă pleacă fără să se asigure. „Trecem printr-o perioadă foarte dificilă, din cauza căderii pieţei petroliere. Hanjin, una din cele mai mari companii de shipping a dat recent faliment, din ce în ce mai multe offshore-uri din Olanda intră în insolvenţă, agenţii din Norvegia îşi închid afacerile.

„Inclusiv GSP-ul nostru (Grup Servicii Petroliere, compania românească deţinută de milionarul Gabriel Comănescu- n.red.) are dificultăţi foarte mari, din lipsa contractelor”, Adrian Mihălcioiu.E o problemă generală în lume. Preţul foarte mic al petrolului nu mai face rentabilă exploatarea pe mare”, a completat Adrian Mihălcioiu.

Liderul SLN susţine că marinarii care se zgârcesc să nu se înscrie în sindicat şi pleacă pe cont propriu, luându-se după tot felul de anunţuri de la mica publicitate, sunt inconştienţi. „SLN are 5.200 de membri. Sunt însă de două ori pe atâta care navighează pe cont propriu. Sincer, eu nu îi înţeleg. Sunt inconştienţi. Cotizaţia este de 70 de dolari pe an, 100 de dolari în cazul ofiţerilor. Este o mentalitate păguboasă, învăţată în alte vremuri, că se descurcă ei, într-un fel sau altul. Ei bine, nu se descurcă, tot la noi ajung. Încercăm să-i ajutăm pe toţi, chiar dacă nu sunt membri de sindicat”, a mai spus Mihălcioiu.

 

 

×
Subiecte în articol: marinari platforma petroliera armator