x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Preţurile carburanţilor scad timid la pompă în România

Preţurile carburanţilor scad timid la pompă în România

de Adrian Stoica    |    09 Dec 2015   •   07:46
Preţurile carburanţilor scad timid la pompă în România
Sursa foto: Steve Hix/Somos Images/Corbis/Getty Images/Somos RF

Căderea cotaţiei ţiţeiului pare de neoprit. La începutul acestei săptămâni, preţul ţiţeiului Brent, de referinţă la nivel mondial, a scăzut la 40,73 dolari/baril, apropiindu-se vertiginos de cel mai scăzut preţ de la declanşarea crizei economice în 2008.

În ciuda reculului puternic pe care îl înregistrează preţul ţiţeiului, Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a decis să-şi menţină şi în viitor nivelul actual de producţie. Principalul susţinător al acestei poziţii de a inunda piaţa cu petrol, în ciuda căderii preţului, este Arabia Saudită. În prezent, plafonul oficial de producţie al OPEC, organizaţie care reuneşte 12 mari producători de ţiţei, asigură o treime din producţia mondială de petrol, fiind oficial de 30 de milioane de barili pe zi, însă cifra reală este mai mare cu aproximativ 1,5 milioane de barili pe zi, depăşind cererea cu 0,2-2 milioane de barili, notează analiştii internaţionali. Păstrarea actualului trend ar putea împinge cotaţia ţiţeiului spre 30 de dolari/ baril în cursul anului viitor, mai ales că este aşteptată şi reluarea exporturilor de către Iran, după ridicarea sancţiunilor economice.

La noi rămâne tot scump
Cea mai mare companie petrolieră de pe piaţa românească, OMV Petrom, a scăzut ieri preţurile la carburanţii comercializaţi. Astfel, noile preţuri ale motorinei variază între 4,7-4,92 lei/ litru, iar cele ale benzinei standard între 4,92-5,02 lei/l. De exemplu, la începutul lunii septembrie 2008, când s-a declanşat criza, preţul la pompă al benzinei era de 3,9 lei/litru, iar al motorinei era de 4,23 lei/litru, în condiţiile în care cotaţia ţiţeiului Brent sărise în acel an de 140 dolari/baril. În septembrie 2013, când cotaţia ţiţeiului scăzuse la circa 115 dolari/baril, la noi preţurile la pompă săltaseră la 5,87 lei/litru la benzina de 95 şi la 6,16 lei/litru la motorină. Trebuie subliniat însă că între timp s-au mai majorat şi accizele.
Deşi cotaţia ţiţeiului s-a prăbuşit, în România scăderea la pompă a preţurilor la benzină şi motorină rămâne încă foarte mică.

„Piaţa petrolului şi a produselor derivate nu este afectată de nicio reglementare. Ar trebui totuşi urmărit modul în care evoluţia internaţională se reflectă în evoluţia pieţei interne. Nu se întâmplă asta pentru că la nivelul producătorilor sunt nişte înţelegeri care se fac şi nu există o abordare concurenţială”.
Dumitru Chisăliţă, analist piaţa de energie

Comisia Europeană ne reamintește din când în când că avem cea mai ieftină benzină din Europa. Dacă o raportăm la veniturile românilor, lucrurile se văd cu totul altfel. O avem cam pe cea mai scumpă
 

×