x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Război politic crâncen pe acciză. Traian Băsescu, tăticul TVA de 24%, nu vrea mica acciză

Război politic crâncen pe acciză. Traian Băsescu, tăticul TVA de 24%, nu vrea mica acciză

de Vali Blanaru    |    31 Mar 2014   •   20:21
Război politic crâncen pe acciză. Traian Băsescu, tăticul TVA de 24%, nu vrea mica acciză
Sursa foto: Christian Silva/Intact Images

Aflat în campanie electorală, Traian Băsescu continuă să dezvolte tema accizei pe combustibili din care s-a hrănit în războiul cu Victor Ponta în ultimele luni. În decembrie 2013, a refuzat semnarea bugetului şi a aruncat în aer acordul cu Fondul Monetar Internaţional. Motivul a fost suplimentul de acciză inclus în calcularea bugetului pe 2014 din care se acopereau circa 600 de milioane de euro. Băsescu a introdus în conflictul politic un subiect tehnic dar cu rezonanţă în public. Fiecare român este sensibil la costul carburantului în condiţiile în care sunt înmatriculate aproape 6 milioane de autoturisme. Aşadar, cum fiecare român este născut poet, el este şi şofer. Subiectul a fost ţinut cald de Băsescu şi preluat de Elena Udrea pentru lansarea partidului cinetic. Acum Traian Băsescu mai stoarce din acciză ultima picătură de scandal politic înainte de aplicarea de mâine a măsurii fiscale. A ales calea epistolară, printr-o scrisoare adresată primului-ministru dar şi mesajul audio-video printr-o conferinţă de presă. Pentru că discursul este deja tocit pe demersurile anterioare, Băsescu a plâns acum pe umărul populaţiei şi a justificat TVA de 24% introdusă în epoca Boc, prezentând ca o nenorocire de nereparat suplimentarea cu 40 de bani/litru la carburanţi. Ca să fie convingător, el s-a pus în situaţia comică de a da lecţii de evaziune, anticipând metodele de fraudare a Fiscului la returnarea promisă transportatorilor. Altfel spus, Băsescu s-a arătat a fi tatăl hoţilor.

Acciza pe carburanţi este un act de sadism prin care Victor Ponta vrea să îşi arate puterea de prim-ministru, o suferinţă inutilă atât pentru economie, cât şi pentru populaţie, iar în 30 de minute îi pot arăta premierului de unde poate reduce cheltuielile bugetare pentru a renunţa la majorarea accizei. În aceşti termeni populişti şi-a structurat discursul Traian Băsescu despre scumpirea benzinei şi motorinei cu 41 de bani/litru, într-o nouă intervenţie de la Palatul Cotroceni, la finalul căreia a concluzionat că nu are nici o pârghie la dispoziţie pentru a modifica măsura fiscală cuprinsă în bugetul de stat pe 2014.

Băsescu a împins circul la maxim spunând că nu există niciun document semnat de Guvern cu FMI privind obligativitatea introducerii accizei, iar premierul Ponta „minte“ în această privinţă. Băsescu omite faptul că acciza a fost introdusă în buget după discuţiile Guvernului cu FMI, iar în decembrie 2013 a aruncat în aer acordul cu Fondul refuzând să semneze atât bugetul, cât şi memorandumul cu FMI. Tot Băsescu este cel care a promulgat bugetul de stat cu tot cu acciză, forţând totuşi amânarea deciziei până la 1 aprilie. La acel moment, Băsescu spunea, sigur de el, că „sigur e o păcăleală, e o poantă de 1 aprilie, adică data la care ar urma să intre acciza“.

Consultanţă de 1,8 miliarde, în doar 30 de minute
Ieri, cu doar câteva ore înainte de intrarea în vigoare a deciziei fiscale, Băsescu s-a apucat de calcule şi demonstraţii economice. „Dacă premierul nu înţelege de unde poate reduce cheltuielile cu 1,8 miliarde, eu sunt gata să-i arăt în 30 de minute de unde poate să reducă cheltuielile. 1,2-1,5 miliarde pot fi tăiate de la bugetul lui Dragnea de la Ministerul Dezvoltării Regionale, alte 600 de milioane de lei de la excedentul înregistrat de serviciul datoriei externe, alţi bani de la excedentul de la asistenţă socială“, a afirmat şeful statului.

Ponta: „Motorina s-a scumpit cu 90% în guvernarea Boc“
Iritarea şefului statului a fost provocată de declaraţia premierului Victor Ponta, care susţine că în perioada guvernării Boc s-a înregistrat o creştere a preţurilor de 70% în cazul benzinei şi de 90% în cazul motorinei, în timp ce în perioada guvernării USL, preţul la motorină a scăzut cu 2%, iar la benzină cu 3%. „După ce pe mandatul domnului Boc şi al domnului Băsescu preţurile au crescut şi ne-au adus în catastrofă bugetară şi economică, cred că preşedintele trebuie să îşi termine mandatul fără a ne mai da de fiecare dată lecţii despre cum să facem cum a făcut el“, a spus Ponta.

Băsescu i-a replicat spunând că îşi asumă parteneriatul pe care l-a avut cu Cabinetul Boc, iar introducerea taxei pe combustibil a fost o obligaţie cuprinsă în Tratatul de aderare la UE. Băsescu a mai spus că ar fi fost „dramatic“ dacă în perioada crizei economice prim-ministru al României ar fi fost Victor Ponta, „susţinut şi de Crinuţ, prin Parlament“, deoarece „demagogia nu i-ar fi lăsat să-şi asume măsurile de trecere rapidă a României prin criză şi prin dezechilibrele macroeconomice“, a adăugat Băsescu.

Lecţia de evaziune
Premierul a anunţat ieri un proiect de act normativ privind returnarea a 4 eurocenţi din acciza pe carburant pentru transportatorii rutieri licenţiaţi care dispun de autovehicule cu masa de 7,5 tone. „Este un sistem european pe care îl aplică şase ţări europene şi pe care l-am solicitat şi noi pentru cei care au licenţă de transport. În acest fel, pe de-o parte îi sprijinim pentru ca 4 cenţi să îi primească înapoi şi, în al doilea rând, pe cei care cumpără carburant fără facturi îi scoatem cât mai mult în afară“, a mai spus Ponta.
Băsescu spune însă că sistemul fiscal va fi perturbat de reglementarea anuntaţă de Ponta. „Victor-Viorel, îţi spun de pe acum, o să primească finanţele camioane de facturi pentru maşini care n-au alimentat niciodată şi vei da înapoi echivalentul a 4 cenţi, ceea ce va fi o lovitură pentru bugetul de stat. Imaginaţia românilor va funcţiona şi, la fel cum au fost perioade, şi mai sunt şi acum, când se făceau restituiri de TVA nejustificate pentru exporturi fictive, la fel va afla domnul Victor-Viorel cum e să consumi mult mai multă motorină decât în mod real s-a consumat. Va fi o competiţie, cine produce bonuri de alimentare şi, sigur, pentru că tot avem instituţiile de control politizate, unii vor fi prinşi, alţii vor fi toleraţi. Se introduce în sistemul fiscal românesc o perturbare care va duce la costuri foarte ridicate“, a spus preşedintele Băsescu la Palatul Cotroceni.

Ponta: Acciza suplimentară merge la autostrăzi
Deşi populaţia va trebui să plătească cu 7 eurocenţi mai mult pe litru de carburant, costul suplimentar va fi reflectat în noi autostrăzi, a explicat ieri premierul Victor Ponta. „Dacă vom avea autostrăzi, în loc să mai faci de la Cluj şapte ore la Bucureşti, faci patru şi atunci consumi mai puţin carburant, te duci mai rar cu maşina la reparat şi cel mai important este că în loc să avem atâtea mii de oameni care mor pe şosele din cauza TIR-urilor, cu siguranţă numărul de accidente va scădea. Asta trebuia să facem demult, de pe vremea cu «aici sunt banii dvs.», când se luau banii dar nu se făcea nimic cu ei. De data asta facem autostrăzi. (...) Toţi banii pe care statul îi încasează din acciză merg în bugetul de stat şi de acolo sunt repartizaţi către ordonatorii principali, secundari şi terţiari de credite. Un coordonator fundamental este CNADNR, care se ocupă de construcţia de autostrăzi“, a explicat Ponta. 

×