x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Anul 2016 ar putea să pună pe harta României 0 km de autostradă

Anul 2016 ar putea să pună pe harta României 0 km de autostradă

de Adrian Stoica    |    04 Apr 2016   •   12:25
Anul 2016 ar putea să pună pe harta României 0 km de autostradă
Sursa foto: bizoo_n/Getty Images

România va rămâne și în acest an repetentă la capitolul autostrăzi. După ce anul 2015 l-am încheiat cu mai puţini kilometri decât l-am început, anul acesta s-ar putea să mai bifăm o contraperformanţă. Să nu dăm în folosinţă niciun kilometru de autostradă. Deși în scripte figurează că în acest an constructorii vor da în folosință sute de kilometri de autostradă, acest lucru are toate şansele să nu se întâmple pentru că termenele de realizare a investițiilor sunt cu mult depășite. Datele CNADNR arată că toate proiectele aflate în lucru sunt mult întârziate, în condiţiile în care pentru unele tronsoane a şi expirat termenul de punere în funcţiune. 

În prezent, România are doar 700 de kilometri de autostradă și are toate șanse să termine acest an cu acelaşi număr de kilometri. În 2016 CNADNR are planificaţi la execuţie 467,27 kilometri de autostradă, mult peste ce ne arată realitatea că se poate face în teren. Cele mai avansate proiecte abia dacă ating un grad de realizare de 70%, în condițiile în care termenele de finalizare au fost depășite deja sau se împlinesc în aprilie şi mai. Pentru acest an CNADNR mai pregăteşte deschiderea unor şantiere, dar termenele de finalizare a lucrărilor sunt la fel de nerealiste. Oricum, deşi este începutul lunii aprilie, compania nu se grăbeşte cu organizarea licitaţiilor, din luna noiembrie şi până la sfârşitul lunii martie a acestui an fiind organizate doar două licitaţii mai importante. Este vorba despre centura ocolitoare a oraşului Buşteni, pentru care s-au primit nouă oferte, şi centura ocolitoare a Comarnicului, unde s-au depus opt oferte. În rest au mai fost atribuite nişte contracte de supervizarea lucrărilor şi cam atât.

Întârzieri pe toate fronturile

-Tronsonul Gilău-Nădășelu de pe Autostrada Brașov-Borș. Are o lungime de 8,7 km și realizarea lui costă 258,2 milioane de lei, fără TVA. Lucrările au început în aprilie 2014 și au termen de finalizare aprilie 2016, dar stadiul de execuție este sub 69%.- bugetul de stat.

-Tronsonul Nădășelu-Mihăilești de pe Autostrada Brașov-Borș. Are o lungime de 16,85 km și o valoare estimată de 687,5 lei, fără TVA, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat. Pentru acest proiect nu a fost semnat încă contractul de proiectare, deși are ca termen de finalizare anul 2017. În ceea ce privește tronsonul Mihăilești-Surplacu de Barcău de pe aceeași autostradă (77,05 km), aici s-a luat decizia de a se revizui studiul de fezabilitate al proiectului, această sarcină revenin firmei Iptana.

-Autostrada Lugoj-Deva, lot 2. Cu o lungime de 28,6 km și o valoare de 562,7 milioane lei, fără TVA, are termen de finalizare mai 2016, dar a fost realizat doar în proporție de 37,6%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport.

-Autostrada Lugoj-Deva, lot 3. Cu o lungime de 21,10 km și o valoare de 579,9 milioane lei, fără TVA, are termen de finalizare mai 2016, dar a fost realizat doar în proporție de 39,12%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

-Autostrada Lugoj-Deva, lot 4. Cu o lungime de 22,10 km și o valoare de 419,4 milioane lei, fără TVA, are termen de finalizare mai 2016, dar a fost realizat doar în proporție de 44,2%. Finanțarea este sigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

-Autostrada Sebeș-Turda, lot 1. Cu o lungime de 17 km și o valoare de 541,73 milioane lei, fără TVA, are termen de finalizare octombrie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 11,74%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

-Autostrada Sebeș-Turda, lot 2. Cu o lungime de 24,25 km și o valoare de 549,33 milioane lei, fără TVA, are termen de finalizare octombrie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 7,26%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

-Autostrada Sebeș-Turda, lot 3. Cu o lungime de 12,45 km și o valoare de 420,5 milioane lei, fără TVA, avea termen de finalizare martie 2016, dar este gata doar în proporție de 45,5%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

-Autostrada Sebeș-Turda, lot 4. Cu o lungime de 16,3 km și o valoare de 470 milioane lei, fără TVA, avea termen de finalizare martie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 43,2%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM).

Avem doar vise frumoase

În acest an, CNADNR mai vrea să înceapă execuţia unor tronsoane de pe autostrada Brașov-Borș, toate lucrările având termen de finalizare anul 2017, în condițiile în care pe nici unul din tronsoane acestea nu au început. Este vorba despre lotul 2 din tronsonul Târgu Mureș-Ogra și tronsonul Ogra-Câmpia Turzii, loturile 1, 2 și 3. Vorbim despre proiecte a căror valoare este de peste 770 milioane lei. De asemenea, Autostrada Brașov-Borș, tronsonul Câmpia Turzii-Gilău, cu o lungime de 0,32 km, se află în faza de pregătire a documentației în vederea organizării licitației pentru atribuirea contractului de execuție, astfel încât lucrările să înceapă în 2016. Finanțarea va fi asigurată din bugetul de stat.

Sibiu - Pitesti, după anul 2023

Autostrada Sibiu - Piteşti ar putea fi gata în ultima parte a anului 2023, iar valoarea investiţiei se estimează că va sări de 1,67 mld. euro, potrivit Ministerului Fondurilor Europene. Ea ar urma să fie finanţată din Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM), iar în trimestrul al treilea din 2017 se preconizează semnarea contractului de finanţare. Data planificată pentru începerea implementării proiectului este ultimul trimestru din 2017, iar in prima parte a anului 2018 este de aşteptat să fie semnate primele contracte de lucrări. Pentru realizarea proiectului se analizează în prezent cinci posibile trasee, urmând ca proiectarea să fie făcută de CNADNR în regie proprie.

Bani pentru studii de fezabilitate

În bugetul de stat pe acest an executivul a alocat fondurile necesare realizării sudiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Craiova-Piteşti, 1,5 milioane de lei, şi autostrăzii Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Este vorba doar de o porțiune de 135 kilometri cuprinsă între Târgu Neamț-Iași-Ungheni pentru care s-au alocat 189.000 lei.

Apare proiectul Via Carpatia

În timp ce noi ne chinuim cu construcţia unor petice de autostradă, statele europene pun la punct noi artere rutiere transnaţionale. Una dintre aceste noi magistrale, care ne includ şi pe noi este autostrada Via Carpatica. Aceasta ar urma să lege Lituania de Bulgaria, iar proiectul este susţinut de Lituania, Ungaria, Slovacia, Polonia, România, Ucraina şi Turcia, aşteptându-se în perioada următoare şi adezaiunea Bulgariei. Autostrada ar urma să pornească din nordul Greciei şi să traverseze estul Europei, până în Lituania, la Marea Baltică. În România există două variante de traseu. Ruta principală vizează construirea unei autostrăzi pe traseul Borş (unde trebuie să ajungă Autostrada Transilvania) -Oradea-Arad-Timişoara-Lugoj-Drobeta Turnu Severin-Vânju Mare-Calafat.

Singura porţiune construită deja este între Arad şi Lugoj. Lungimea totală a autostrazii este de 462 km. O rută alternativă, care însă ar avea o lungime de 936 km, ar urma traseul Borş-Oradea-Arad (nu există autostradă) şi de aici ar urma să se conecteze cu autostrada de pe Coridorul IV, care este construită în mare parte: Arad-Timişoara-Lugoj-Deva-Oraştie-Sibiu-Piteşti-Bucureşti- Constanţa. Deşi din acest traseu există multe porţiuni realizate, dezavantajul este că această variantă nu face conexiunea cu Marea Mediterana, ci doar cu Marea Neagra.

×
Subiecte în articol: autostrazi