x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Croaziera Jurnalul "Mogosoaia" - mormantul din Dunare

"Mogosoaia" - mormantul din Dunare

de Carmen Plesa    |    17 Oct 2006   •   00:00
"Mogosoaia"  -  mormantul din Dunare

In dimineata zilei de 10 septembrie 1989, pe Dunare au murit 239 de oameni. Erau pasageri pe "Mogosoa-ia", care facea legatura intre Galati si satul Grindu. Vaporul a fost lovit de un impingator bulgaresc si s-a scufundat in mai putin de 3 minute. La 5 zile de la accident, "Mogosoaia" a fost scoasa si tarata mai la vale pe Dunare. Cititi si: Prosperitate - Inainte de 1990, Braila hranea zece judeteBraila - "Zidurile astea parca plang""Libertatea" nu s-a mai intors Jurnal de Croaziera - Nelu la Modelu’ Blog Croaziera

La 10 septembrie 1989, un vapor de pasageri s-a scufundat la cateva minute dupa ce a parasit portul din Galati. Au murit 239 de persoane. 16 au supravietuit.

Ceea ce veti citi in continuare nu are pretentia sa fie un articol. E amintirea care acopera toate celelalte amintiri din copilaria pe care mi-am petrecut-o la Galati. Pentru partea jurnalistica, o sa va rog sa cititi "casetele" atasate.

Ea era tovarasa mea de sotron. Avea ochi verzi, un breton drept si obraji de fetita sanatoasa. Se pregatea sa intre la scoala. Intr-o duminica a plecat cu tatal ei la serviciu - o mare onoare cand ai sapte ani. Tatal ei era electrician pe vaporul Mogosoaia, care facea legatura intre Galati si Grindu, un sat de pe celalalt mal al Dunarii.
Nu stiu de unde si cand am aflat ca s-a scufundat Mogosoaia. Nu mai stiu nici cum am aflat ca prietena mea era pe vapor.

Nu mai stiu daca au fost intai asteptarile noastre curioase, dar tacute de pe faleza Dunarii cu ochii spre macaralele care incercau sa scoata Mogosoaia din apa. Sau tipetele mamei prietenei mele, care se auzeau in tot blocul.
Am trecut zilele trecute pe la Grindu si am aflat ca vaporul a fost scos din Dunare la cinci zile dupa ce s-a scufundat. M-a surprins. In mintea mea de copil, durase saptamani intregi. Tipetele mamei Ionelei. Zi si noapte. Si un du-te vino al rudelor care alergau sa cumpere lucruri pentru inmormantare.
I-au gasit intr-o seara. Sau in seara aceea a aflat mama Ionelei. Pentru ca s-au intetit plansetele. I-au recunoscut printre cadavrele umflate de apa adunate in portul Bazinul nou. "Sa iei si o caciulita. Pentru Ionela. Sa fie si o caciulita!" - e fraza pe care mi-o amintesc perfect. Era mama Ionelei. Vorbea cu o ruda, pe scari.

INAINTE DE ACCIDENT. Vaporul avea la bord 255 de pasageri cand a parasit portul Galati

SICRIELE. I-au adus intr-o noapte. Doua sicrie. Le-au lasat in fata blocului. Ionela Geanina Hodorogea si Ionita Hodorogea. Era intuneric si toata lumea plangea.
In aceeasi luna, familia mea s-a mutat in alt cartier. Dupa cativa ani, am aflat ca mama Ionelei s-a recasatorit. Mortii cu mortii… Eu n-am mai pus zece ani piciorul pe un vapor si n-am intrat in apa mai adanca de un metru. Acum vreo cinci ani mi-am regasit tovarasa de sotron. Singurul membru al echipajului de pe Mogosoaia care a supravietuit tragediei a povestit, pentru prima oara de la accident, ce s-a intamplat. Printre altele… " electricianul de bord a venit cu o fetita, a lasat-o la noi si a plecat, ca avea treaba. Si, la comanda, eram eu, comandantul, pilotul si ea, care statea acolo, pe un scaunel, si ne spunea poezii"...
Se intampla cu cateva secunde inainte de accident.
Si m-am intalnit din nou cu ea la Grindu, zilele trecute. Era pe prima pagina a listei cu victimele de pe Mogosoaia. Numarul 11: Ionela Genina Hodorogea.

SUPRAVIETUITORII
Doar 16 persoane s-au salvat de pe Mogosoaia. O parte din ei au reusit sa paseasca, mai mult din reflex, pe vasul bulgaresc, imediat dupa producerea coliziunii. Altii erau pe punte, au sarit in apa si s-au salvat innotand. A mai fost si o a treia categorie de norocosi - cei care se aflau in interiorul vaporului, dar au fost impinsi la suprafata de presiunea creata in momentul in care s-a scufundat vaporul. Presiunea a fost atat de mare, incat nu numai ca toate geamurile s-au spart, dar pana si bancile au fost scoase din suruburile in care erau prinse. Cristian Cristea, unul dintre supravietuitori, avea 12 ani in 1989. Presiunea l-a impins la suprafata. A innotat spre malul tulcean. Parintii si sora au murit.

DESTINUL
Mogosoaia a plecat in cursa la 10 septembrie 1989, aproape de ora 8 dimineata. Plecarea fusese amanata, initial, din cauza cetii de pe Dunare, dar, intr-un final, vaporul a pornit spre Grindu. La bord se aflau nu mai putin de 255 de pasageri - o parte din ei erau muncitori care iesisera din schimb de la Santierul naval si mergeau acasa, la Grindu. Altii - familii intregi - mergeau la rude, ca la sfarsit de saptamana. Majoritatea pasagerilor statea in cabine, pentru ca era frig. La cateva minute dupa ce a parasit portul, Mogosoaia a fost lovit de un impingator bulgaresc. S-a scufundat in mai putin de trei minute. Epava a fost scoasa din Dunare la cinci zile de la accident. Era plina de cadavre. In acest moment, vasul se afla intr-un cimitir de vapoare, undeva intre Galati si Braila. Nu a putut fi taiat si vandut la fier vechi, deoarece e o proba in procesul cu firma bulgareasca ce detine impingatorul. Se pare ca o televiziune a incercat sa inchirieze epava pentru a filma un reality-show, dar conducerea Navrom s-a opus.

VINOVATII
S-a spus ca vaporul romanesc nu avea radar. Ca echipajul nostru chefuise. Ca bulgarii erau si ei beti morti. Rudele victimelor si Navrom, societate care detinea Mogosoaia, au deschis un proces impotriva firmei bulgaresti careia ii apartine impingatorul implicat in accident. Ambele parti au cerut despagubiri materiale.
In 1993, Curtea Suprema a dat castig rudelor victimelor. Insa despagubirile solicitate (intre 30.000 si 80.000 de lei) se devalorizasera. Oricum, familiile victimelor nu au primit nici un ban. Comandantul vasului bulgaresc a fost condamnat la 10 ani de inchisoare, pentru distrugere. A stat doua luni in arest in Romania, dupa care a fost transferat in Bulgaria si achitat. Atat Navrom, cat si rudele victimelor se lupta inca in instanta, pentru ca firma bulgareasca sa plateasca despagubirile la o valoare actualizata. In 2004, rudele victimelor au fost obligate chiar sa plateasca cheltuieli de judecata - 100.000 de lei.

Am pornit la drum sa culegem povestile Dunarii. O echipa de reporteri de la Jurnalul National si Antena 1 se afla incepand de ieri la Sulina, de unde vor naviga in sus, pe fluviu, cautand sa ia pulsul unei vieti ce depinde mai mult de toanele si cotele apelor Dunarii decat de strategii guvernamentale. Asteptati-ne! Sosim si in portul dumneavoastra!

SCRIETI-NE! Despre intamplari minunate sau ingrozitoare, despre viata pe care o traiti acolo, la dumneavoastra acasa, pe malurile Dunarii. Scrieti-ne pe adresa croaziera@jurnalul.ro sau, prin posta, la adresa pe care o gasiti in caseta redactionala.

×
Subiecte în articol: mogosoaia croaziera jurnalul