Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cercetatorii români s-au alăturat Auger, cel mai mare experiment de radiaţie cosmică din lume

14 Feb 2013   •   12:02
Sursa foto: În prim plan, tanc de apă situat la aproximativ 1400m altitudine. În fundal, în partea dreaptă, telescop optic. Sursă: Pierre Auger Observatory/Karlsruhe Institute of Technology (KIT)

Cercetători ai Institutului de Științe Spațiale (ISS) de pe Platforma de Fizică Măgurele s-au alăturat colaborării Observatorul Pierre Auger (Auger) la finalul anului 2012. Colaborarea permite cercetătorilor români să contribuie la deslușirea misterelor razelor cosmice de energii ultra-înalte care vin din spațiul cosmic și pătrund scoarța terestră. Experimentul Auger se întinde pe o suprafață din pampasul argentinian de 10 ori mai mare decât Bucureștiul.

Grupul de cercetători din cadrul ISS angrenat în experimentul Auger este reprezentat de fizician Dr. Paula Gina Isar, potrivit unui comunicat al ISS.

"În fiecare secundă suntem bombardați de particule cosmice. La 100 de ani de la descoperirea lor nu știm cu exactitate încă de unde vin, cum sunt produse și accelerate la energii enorme: poate fi vorba de o gaură neagră activă în galaxia noastră sau într-o altă galaxie", spune Gina Isar.

Auger, cel mai mare experiment de radiație cosmică din lume, detectează acești mesageri ai universului („cosmic messengers”) cu 1660 de tancuri cu apă, în paralel și complementar cu patru telescoape optice și 24 de antene radio. Experimentul se întinde pe o arie din regiunea argentiniană Mendoza de 3000 km2 — de 10 ori suprafața Bucureștiului.

"Dacă pentru cel mai mare accelerator de particule din lume, LHC-CERN din Geneva, e un puzzle accelerarea particulelor la energii ultra-înalte, pentru experimentul Auger e un mister deslușirea originii mesagerilor cosmici observați", declară Gina Isar.

Studiul razelor cosmice este important deoarece ele sunt mostre pe care le primim din afara sistemului nostru solar. Studiind compoziția lor chimică aflăm indicii despre însăși originea noastră, despre cum a evoluat sistemul nostru solar și despre dinamica galaxiei noastre.
Colaborarea Auger numără 94 de membri instituționali din 18 țări odată cu includerea ISS. România este reprezentată și de Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București.

ISS își propune să contribuie la eforturile experimentului Auger cu suport hardware computațional performant, la dezvoltarea de detectori, cu servicii de mentenanță și control, și nu în ultimul rând, cu prelucrarea, simularea, analiza și interpretarea datelor experimentale – mai exact a evenimentelor radio.
„Asocierea Institutului de Științe Spațiale la colaborarea Auger deschide un întreg teritoriu științific cercetătorilor noștri, oferindu-le oportunități extraordinare de cercetare în domeniul fizicii astroparticulelor. Mai mult decât atât, sperăm ca astfel de colaborări internaționale să îi atragă pe tinerii români către cercetarea românească și în particular către institutul nostru”, a declarat Dr. Sorin Zgură, Directorul ISS.