x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Tehnicile FBI aplicate pe piață. Intelligence pentru afaceri

Tehnicile FBI aplicate pe piață. Intelligence pentru afaceri

de Diana Scarlat    |    01 Feb 2018   •   14:30
Tehnicile FBI aplicate pe piață. Intelligence pentru afaceri

Succesul unora dintre cele mai mari companii din țările cu economie foarte dezvoltată are la bază și cunoașterea celor mai bune metode de analiză a informațiilor. Pentru a-și asigura succesul pe piață, companiile folosesc resursele din intelligence pentru a-și crește afacerile sau pentru a le salva de strategii eronate, care ar putea să le aducă pierderi sau chiar falimentul. Acest trend a ajuns și în România, după 2010, fiind atras chiar de nevoia marilor companii de a beneficia de astfel de servicii. S-a creat și o nouă meserie, înregistrată în nomenclatorul ocupațiilor din România. Cei care vor să se specializeze în informații pentru afaceri pot face cursuri universitare sau de scurtă durată, iar corporațiile au fost primele care au apelat la acest tip de servicii și care și-au școlit managerii, cu cei mai buni specialiști din România, pentru a le aduce beneficii.

Un specialist venit de la FBI e o adevărată comoară pentru marile corporații, care au nevoie de cea mai bună analiză a pieței și de cele mai corecte strategii, dar și de cyber security care să le protejeze și să le crească afacerile. La fel  cum Joe Navarro, Paul Ekman și alți experți de la FBI au devenit adevărate vedete internaționale, după ce au publicat studii despre limbajul nonverbal și analiza microexpresiilor, generând o piață prosperă a cursurilor de specializare în astfel de analzie, se poate vorbi acum și despre un trend crescător al tuturor celorlalte specializări pe care se bazează analiza de informații și intelligence, direcționată către buna gestionare a afacerilor. Specialiști din serviciile de informații se reprofilează în toate țările, pentru a veni în sprijinul firmelor private, dar și pentru a forma experți care să aibă aceleași abilități. Unul dintre secretele activităților de Business & Competitive Intelligence (BI/CI) este folosirea specialiștilor din țările în care companiile își deschid filiale, pentru că un american, de exemplu, oricât de bun specailist ar fi la FBI, va avea întotdeauna mai puține cunoștințe despre o țară din sud-estul Europei decât un expert din țara respectivă.

“România urmează modelul de inițiere al funcției de BI/CI, așa cum l-au dezvoltat, perfecționat și implementat, în practica de afaceri, începând cu anii '70, oamenii de cultură anglo-saxonă cu pregătire dublă: în științe economice/managementul afacerilor și Intelligence academic, aceasta din urmă reprezentând o preocupare intelectuală curentă în state dezvoltate precum SUA, Suedia, UK, Olanda, Norvegia, Australia, Noua Zeelandă și Africa de Sud. Deși în formă incipientă, nevoia de dezvoltare a acestui domeniu a început să fie conștientizată, în special de filialele românești ale companiilor multinaționale din foarte multe domenii: domeniul bancar, IT, asigurări, pharma, automotive, energie, FMCG, audit sau consultanță, dar și în pricipalele universități care au și profil economic sau de afaceri în România, de exemplu Academia de Studii Economice, UBB Cluj, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Academia Națională de Informații și Universitatea București”, explică Adriean Pârlog, președinte ICSS.

Cum devii expert BI/CI în România

Cei care vor să se specializeze în acest domeniu au acum la  dispoziție cursuri de formare profesională de scurtă durată și programe de master, la cele mai bune universități din România. „Specialist în BI/CI poate deveni orice persoană cu studii superioare care urmează cursuri post-universitare sau masterale în universitățile menționate anterior, precum și orice persoană cu studii superioare care alege un curs de scurtă durata, acreditat ANC și organizat în logica existentă a SCIP (Strategic and Competitive Intelligence Professionals), cursul de «Expert informații pentru afaceri». SCIP este o organizație globală, comunitate de experți în afaceri din industrie, din mediul academic și din guvern, care se întâlnesc pentru a construi și a împărtăși informații de BI/CI, de Intelligence strategic, instrumente de cercetare pentru fundamentarea deciziilor, procese și capacități de analiză”, explică Ionuț Corduneanu, partener ICSS. Sunt, evident, diferențe între nivelul de pregătire în urma unor cursuri universitare de lungă durată și abilitățile dobândite după un curs de cinci zile. „În privința diferențelor de competențe, putem spune că acele cursuri de scurtă durată conferă abilități profesionale din sfera exclusiv operațională a BI/CI. Cursurile post-universitare sau masterale, pe lângă abilitățile profesionale operaționale, beneficiază și de componentă academică din domeniile conexe CI, adică Analiza Riscului, Științe Comportamentale, Marketing, Psihosociologie, Economie, Relații Internaționale, Securitatea sistemelor dinamice, etc.”, mai spune specialistull.

Cum se aplică în Business

Există nișe profesionale care initial nu s-au identificat și nu au conștientizat legătura cu BI/CI, dar chiar asta fac dintr-o perspectivă foarte specializată tehnic. Câteva exemple pot clarifica aceasta perspectivă. Consultanții fiscali constituie un corp profesional suficient de numeros și bine organizat ca breaslă, care, deși a apărut în România de numai două decenii, are o voce puternică în mediul economic. Activitatea lor este complexă, dar, într-o formă sintetizată se rezumă la câteva situații concrete: Primesc o solicitare de la un client care dorește un raport de informare cu privire la o speță de fiscalitate, taxe cu care se confruntă compania sa. Clientul așteaptă o descriere pe înțelesul său a situației și mai ales scenarii de evoluție ulterioară și recomandări specializate. O altă posibilitate: Consultantul fiscal identifică într-un mod cât mai clar nevoia reală a clientului, își face un plan de acțiune și se apucă să culeagă informații, atât din interiorul firmei clientului, cât și din mediul în care aceasta funcționează. O altă variantă de lucru este ca informațiile să fie procesate și sintetizate în raportul final diseminat către client.

Experții în informații pentru afaceri salvează companiile de atacuri de orice fel, de la cele cibernetice până la spionajul economic, dar le și ajută să facă o planificare cât mai bună a activității, bazată pe analiza corectă a informațiilor din piață.

Standardele ocupaționale au fost introduse de compania Integrated Corporate Security Services (ICSS). Specialiștii români în acest domeniu au înființat și Asociația Specialiștilor în Informații pentru Afaceri (ASIA), care are ca nucleu echipa de experți ai ICSS și Institute of Business Competitive Intelligence.

“Prima și cea mai importantă evoluție a fost înregistrarea ocupației «Expert informații pentru afaceri» (EIA, cod COR 242217), în vara anului 2011, ocupație introdusă și descrisă exclusiv din perspectiva mediului de afaceri, deci încadrată perfect domeniului BI/CI, fără suprapuneri cu zona de responsabilitate a Intelligence-ului statal clasic (agenții și servicii de Intelligence/Counterintelligence).

Folosirea în denumirea acestor ocupații a termenului de Intelligence și a formelor asociate nu a fost posibilă, pentru că legislația românească nu permite folosirea termenilor străini în denumirea ocupațiilor, iar Intelligence, deși este un termen consacrat și folosit în mod curent, nu este încă inclus în DEX, deși se fac eforturi în acest sens, la nivel academic”, explică Amira Rădulescu, Product Development Director ICSS. În august 2012 a fost acreditat de către Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) cursul de inițiere „Expert informații pentru afaceri” organizat de ICSS. Începând cu luna octombrie 2012, au fost organizate 26 de serii ale acestui curs, absolvite de către peste 230 de participanți. “Cu mulți dintre ei ne întâlnim în mediul de afaceri și feedback-ul primit este excelent. Piață începe să simtă beneficiile utilizării instrumentelor de BI/CI”, mai spune Amira Rădulescu.

Studiile și știrile false pot distruge o companie

Studiile sociologice și studiile de piață pot fi falsificate, iar împreună cu știrile false, acestea pot determina unele companii să-și calculeze greșit riscurile și să-și construiască eronat strategiile, astfel încât să meargă sigur către faliment, dacă managerii acestora nu-și dau seama de eroarea în care sunt induși și se orientează în funcție aceste datele eronate. “Business Intelligence poate să contracareze acest fenomen, aceasta fiind rațiunea BI, de a aborda calitativ informațiile pentru afaceri. „Fake news” din business pot fi contracarate de BI/CI, care se ocupă exclusiv cu studiul balansat al amenințărilor și vulnerabilităților depistate ca existente în domeniul Informațiilor pentru Afaceri (BI/CI)”, explică Adriean Pârlog, președinte ICSS.

Dezvoltarea domeniului BI/CI se poate realiza atât prin diversificarea cursurilor post-universitare sau masterale din domeniu cât și prin încurajarea apariției a cât mai multor companii care să aibă ca obiect de activitate oferirea de servicii de consultanță și training din domeniul BI/CI, că și ICSS.

Amira Rădulescu, Director ICSS

Până în prezent au fost introduse în COR mai multe standarde ocupaționale: Manager informații pentru afaceri - Cod COR 121308, Analist informaţii de firmă, cod COR: 242222 și analist de informaţii, cod COR: 242224. “În România putem vorbi mai mult despre Competitive Intelligence, pentru că Business Intelligence este asociat în special cu aplicații software în țara noastră. CI se bazează pe culegerea informațiilor din exteriorul organizației, iar Counter CI presupune protejarea față de culegere, securitate organizațională. În privința specialiștilor, cei de la FBI sunt considerați mai buni pe CCI, în timp ce pentru CI sunt mai buni cei de la CIA”, explică un specialist român. 

×
Subiecte în articol: tehnici fbi aplicate pe piaţă