x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete 65 de milioane de euro pentru marcaje rutiere

65 de milioane de euro pentru marcaje rutiere

de Iulia Barbu    |    03 Feb 2011   •   18:47
65 de milioane de euro pentru marcaje rutiere
Sursa foto: Alexandru Molovata/Jurnalul Naţional

DN1 este coşmarul oricărui şofer care merge la munte sau vrea să iasă din ţară pe la vama Borş. Drumul are 640 de kilometri, leagă Capitala de Ungaria şi a înghiţit bani pe măsură. La începutul lunii ianuarie, Ministerul Transporturilor a anunţat că va investi în DN 1 alte 88 de milioane de euro, din care în jur de 23 de mili­oane de euro sunt fonduri europene. Celelalte 65 de milioane sunt bani de la buget. Nu mai departe de anul 2005, cu proiecte aprobate şi licitaţii încheiate, CNADNR a pierdut, de această dată bani de la Banca Mondială, tot pe un proiect privind siguranţa traficului pe DN 1.

Milioanele aprobate de curând nu vor fi folosite pentru fluidizarea tra­ficului cu vreo bandă de circulaţie în plus. Fluidizarea traficului pe DN1, "rezolvată" de alfel cu alte milioane de euro, trece de această dată pe locul doi în favoarea siguranţei. Astfel, cum DN 1 aliniază sistematic sute de ma­şini, iar viteza de deplasare spre sta­ţi­u­nile montane depăşeşte orice bun simţ, Ministerul Transporturilor vrea să se asigure că vom circula mai încet! Prac­tic, în cele 65 de milioane de euro se vor identifica "punctele negre" de pe DN 1. Compania de drumuri va ame­na­ja astfel în zonele cu probleme in­tersecţii, scuaruri sau treceri de pie­toni. Zonele identificate ca fiind peri­cu­loase vor fi semnalizate corespun­ză­tor şi vor fi montate de asemenea şi opritoare de viteză. Se vor face, bi­ne­în­ţe­les, şi unele exproprieri, acolo unde este necesară o mai bună vizi­bi­li­tate. Cum CNADNR ne-a obişnuit cu licitaţii grandioase pentru câteva in­dicatoare de circulaţie, proiectul, fi­nan­ţat în parte şi din bani europeni, va fi o afacere bună tot pentru clienţii de casă ai Companiei. Suma de 65 de milioane de euro, care va fi folosită pentru semnalizări şi amenajări de in­ter­secţii, ar fi făcut posibilă, spre exemplu reabilitarea a aproximativ 100 de kilometri de drum. Proiectul adus la viaţă în acest moment de Mi­nis­­terul Transporturilor, zace însă de ani buni în sertarele CNADNR, fon­durile europene de aproape 23 de milioane de euro fiind bani alocaţi României pentru pre-aderare. Interesant este că, în loc să fie demarate şantiere serioase cu lucrări ample care să angreneze cât mai multe lo­curi de muncă, rămânem la lucrări de nişă: semnalizări, borduri, scuaruri şi treceri de pietoni. 

DN 1 a avut de altfel mai multe în­cercări de modernizare. Ultima re­a­bi­li­tare, care abia s-a încheiat, a durat vreo patru ani. CNADNR a împărţit în trei sectoare, cei 100 de kilometri ai DN 1 dintre Braşov şi Sibiu. 60 de mi­li­oane de euro au fost plătiţi pentru reabilitarea porţiunii care leagă cele două judeţe.

Finanţarea a fost asigurată atât de banii de la buget cât şi de la Uniu­nea Europeană. Cum proiectul s-a de­rulat prin fonduri ISPA, CNADNR a pierdut bani frumoşi şi pe claim-uri (n. red. – pretenţii, solicitări). Astfel că, la sumele iniţiale date pe lucrări se mai adaugă alte 10 milioane de euro. Banii au fost plătiţi de Companie pentru pretenţiile cerute de con­structori. În urma solicitărilor, an­treprenorul care s-a ocupat de re­a­bilitarea DN1, porţiunea dintre Bra­şov – Şercaia, a fost "despăgubit" de Com­panie cu aproape 5.000.000 de euro. Porţiunea imediat următoare a DN 1, între Şercaia şi limita ju­de­ţe­lor Braşov şi Sibiu a costat statul ro­mân alte 2.300.000 de euro, fără TVA. Aproape 2.600.000 de euro s-au dat pentru aceleaşi claimuri pe DN1, în apropiere de Vestem. Consultanţa pentru supervizarea lucrărilor a scos alţi bani frumoşi. Printr-un act adi­ţi­o­­nal din 2008, serviciile de consultanţă pentru Pro­iec­ta­rea şi Supervizarea Lu­cră­ri­lor de Reabilitare a DN 1 Braşov – Si­biu, realizate de SC SPEA IN­GI­NE­RIA EUROPEA SA au fost evalu­a­te la aproape 1 milion de euro.

Mai departe, bani frumoşi s-au plă­­tit pe amenajarea DN 1 în nordul Bucureştiului. Porţiunea din Capitală a dat multe bătăi de cap CNADNR. Zeci de milioane de euro a în­ghi­ţit drumul na­ţi­o­nal pentru consultanţă şi flui­di­zarea traficului. Astfel, în 2006, Search Corporation asista CNADNR pentru "fluidizarea trafi­cu­lui pe DN1 dar şi reabilitarea unei porţiuni a centurii rutiere a munici­piu­lui Bucureşti". Pentru aceste servicii, Compania a plătit 400.000 de euro. În 2009, un act adiţional pentru aceleaşi lucrări scotea din bugetul Companiei alte 2 500.000 de euro. În 2007, re­abi­l­i­tarea unui pod de pe DN1, afectat de inun­daţii, era plătită cu 2.700.000 de euro. Tot în 2007 era atribuit contractul de 12 milioane de euro prin care firma Lena se angaja să fluidi­zeze traficul în zona de nord a Bu­cureştiului, prin lărgirea DN 1 între Aeroportul Băneasa şi Pasajul Oto­peni. În 2008, printr-un act adiţional Lena mai primea 2.100.000 euro pentru aceleaşi lucrări. Pe raza DRDP Bucureşti, DN 1 a fost plombat în ur­mă cu aproape doi ani, va­loarea lu­crărilor a fost estimată la aproape 500.000 euro. Pentru servicii de pro­iec­tare a două poduri, aflate tot pe raza DRDP Bucureşti, Iptana primea în 2009 în jur de 20.000 de euro. SC Com­pania de Construcţii în Trans­por­turi SRL a consolidat versantul de pe DN 1 şi a refăcut zidul de sprijin de la Sinaia pentru 1.700.000 euro.

600.000 de lei, uscaţi pe marginea drumului
CNADNR a plătit cu vârf şi îndesat fluidizarea traficului pe DN 1, la ie­şirea din Bucureşti. 14 milioane de euro au costat lucrările şi consul­tan­ţa. Ulterior, Compania s-a gândit să amenajeze peisagistic cei 3,7 ki­lometri ai DN 1 din nordul Bu­cu­reş­tiu­lui. Lena s-a angajat să se ocupe de proiect şi a plantat în fericire 325 de arbuşti. Pentru investiţia peisa­gis­tică s-au dat 600.000 de lei! Cel mai scump arbust tuia de pe piaţa din România a fost cel de pe DN 1: 600.000 de lei pentru amenajare pe­is­agistică, 325 arbuşti tuia uscaţi. Final de ecuaţie: 18 milioane de lei bucata. Între timp arbuştii s-au us­cat şi au dispărut, CNADNR a tăcut, Lena şi-a văzut de treabă. Jurnalul Naţional a relatat în vara anului 2009 modul în care Compania a aruncat banii pe amenajarea peisa­gistică. Cum recepţia aşa-zisei lu­crări a avut loc din birourile Compa­niei, amenajarea peisagistică s-a re­dus de la jardiniere şi arbuşti fo­ioşi la câţiva arbuşti plătiţi la supra preţ. Iniţial autorităţile au refuzat să ne răs­pundă la două întrebări simple: cât au costat aceşti arbuşti şi câţi au fost plantaţi. Pe atunci, ne trimiteau să îi numărăm! Şi chiar am făcut as­ta! Vestea proastă este că am găsit doar 325 de tuia. Şi aceş­tia uscaţi. Ci­frele noastre nu s-au prea potrivit cu ale lor. Astfel, pe hârtiile au­to­ri­tă­ţilor, lucrurile ară­tau destul de roz, poate chiar verzi. DN 1 părea mai verde decât cea mai deasă pă­du­re! "În total, au fost plantaţi 550 de arbuşti răşnoşi şi 2.655 de ar­buşti foioşi iar su­pra­fa­ţa pe care a fost plantată iarbă este de 5.183 metri pătraţi", preciza un comunicat al CNADNR. Lucrarea ne­re­cep­ţi­o­nată şi pentru care ni­meni nu îşi asumă nici o obligaţie sfidează rea­li­­tatea. Între miile de copaci de pe hârtie şi arbuştii uscaţi pe marginea DN 1 sunt diferenţe de câteva zeci de mii de lei! Pentru DN 1, arbuştii tuia au venit la pachet cu un contract de reabilitare semnat de CNADNR cu Lena Construct. La doi ani de la "afacerea tuia", co­pă­ce­ii s-au uscat. Aici sunt banii dumneavoastră!

×