Celebrul blat de la Cluj se dovedește a nu fi nici pe departe legat de impotențe politice ale PSD în zonă. Resorturile lui țin de interesele murdare ale grupării care la un capăt îl are pe Ioan Rus, iar la celălalt pe Emil Boc, personal sau prin ai lui Tișe, Buda, Nicoară și Uioreanu.
Documente ale DNA, ANRMAP, ale Curții de Conturi sau Consiliului Județean arată cum s-au drenat banii publici din instituțiile conduse de Boc și ai lui spre firmele de casă ale lui Rus.
Preacinstitul Emil Boc locuiește într-un modest apartament din Cluj-Napoca. Conduce o mașină modestă. Nu merge în vacanțe exotice. Unii încă ar mai băga mâna în foc că doar i-a fost slugă lui Băsescu, nu că ar fi luat și șpaga de 300.000 de euro pe lună de care vorbește fostul său ministru Sandu. S-a și uitat poate că succesorul său de la Primăria Cluj-Napoca, Sorin Apostu, a stat la pușcărie pentru contractele cu turcii de la Kiat pe care Boc i-a adus la banii urbei, preluându-i de la Liviu Negoiță.
A rămas doar un detaliu de cancan și alergatul premierului cu ursuleți de pluș după doamna care reprezenta firma turcilor și al cărei soț a fost promovat vicepreședinte la ANAF-ul condus de Blejnar. Niciun procuror nu l-a întrebat nici despre șpaga de la Sandu, nici despre Gala Bute, nici despre miliardele de la ANRP furate sub protecția lui, care, mai mult, a și urgentat jaful prin hotărârile de guvern luate.
Documentele celor patru instituții arătate mai sus dovedesc că Emil Boc a patronat, în realitate, mafia care a secat bugetele Primăriei și Consiliului Județean din Cluj în ultimii ani!
Rețeta perfectă a furtului total
Cu Emil Boc premier și finul său, Alin Tișe, președinte al Consiliului Județean, firmele oamenilor lui Ioan Rus au drenat zeci de milioane de euro din contractele cu instituțiile clujene. Tartor peste ele, David Ciceo, directorul aeroportului din Cluj, un personaj ținut în brațe, lăudat public și finanțat de la Guvern de fostul premier.
Unul dintre aceste contracte, doar, ar putea constitui oricând rețeta furtului total din banul public. În septembrie 2011, Aeroportul Cluj, aflat în subordinea Consiliului Județean, încheie contractul pentru executarea unei piste noi, de 3.500 de metri, plus suprafețe de mișcare aferente, împărțit ulterior în trei etape, astfel încât, până la urmă, rămân doar 2.100 de metri de pistă de executat. Lucrare a fost câștigată de asocierea SCC Napoca SA - SC Icco Systems SRL - SC Geo Arc SRL, ponderea factorilor de evaluare fiind 60% prețul ofertei, 40% durata de execuție a lucrărilor. Prețul contractului a fost de 137,8 milioane de lei fără TVA, în care erau incluse și lucrări neprevăzute de 12,5 milioane de lei fără TVA. Lucrarea trebuia făcută în 180 de zile, iar plata, în trei ani de la recepție, în rate trimestriale egale. După doar 30 de zile de la semnare, începe un șir lung de acte adiționale, în total 24, din care primele 13 în mandatul lui Alin Tișe, următoarele în mandatul lui Horia Uioreanu, între timp arestat de DNA pentru că ar fi luat șpagă de la constructorul pistei.
Facilităţi după facilităţi
Primul act adițional îl scapă pe constructor de depunerea OBLIGATORIE a garanției de bună execuție a lucrării, în valoare de 8,5 milioane de lei, înlocuind-o cu acceptarea unor bilete la ordin. Următoarele acte adiționale măresc termenul de execuție a lucrării, apoi, și mai grav, prevăd decontarea unor sume pentru constructor ca avans, deși plata urma să se facă după recepția lucrării, lucru sancționat și în raportul Curții de Conturi. Prin două acte adiționale se renunță la lucrări în valoare de 9,3 milioane de euro fără TVA. Cu toate acestea, valoarea contractului crește cu peste 50 de milioane de euro plus TVA, prin alte zece acte adiționale. Valoarea actului adițional 11 este de 6.136.522,24 fără TVA, în timp ce lucrările care fac obiectul lui sunt de doar 5.671.000 de lei fără TVA. La trei acte sunt aduse ca probă pentru lucrări noi aceleași fotografii. Trei acte (12, 16, 17) prevăd alocarea a 28 de milioane de lei plus TVA pentru calea de rulare ECHO. Ea este una dintre lucrările la care se renunțase în acte anterioare!
Alte planuri, alţi bani
După toate acestea, aeroportul încearcă să scoată bani de la Consiliul Județean și pentru construirea unui dig de protecție la inundații, în baza unui proiect făcut de un membru al asocierii, S.C. Geo Arc SRL, în condițiile în care contractul prevedea că proiectul S.C. IPTANA S.A. este singurul acceptat. Directorul Administrației Bazinale Apele Române le zădărnicește planul, arătând că „nu există risc de inundabilitate, debitele existente sunt supraestimate în proiect, iar lucrările de amenajare/ regularizare a unui curs de apă se fac pe zona de izvorâre, acestea fiind incluse în programele de investiții ale Administrației Naționale Apele Române, și nu intră în atribuțiile R.A. Aeroportul Internațional”.
Oamenii lui Rus
Cine sunt cei care au putut avea protecția, spatele, pentru a jefui cu atât tupeu banul public? Pentru cine accepta Tișe atâtea acte adiționale când banii veneau de la Consiliul Județean, care trebuia să autorizeze orice mișcare? Napoca Construcții este firma deținută la începuturi de Ioan Rus și Ion Țiriac și condusă de fostul președinte al PSD Cluj Ștefan Dimitriu. Ulterior, Rus s-a camuflat în spatele unei firme, Transilvania Invest, care deţinea aproape 54% din Construcţii Napoca și era administrată de asociații săi din firma Autosincron, Viorica Hentz şi Dumitru Matiş. În 2011, Napoca a fost preluată de Ioan Bene, patronul mai multor firme din Cluj interconectate cu familia Rus. Copii lui Rus, Ioana (măritată Puşcaş) şi Ioan Alexandru au preluat Hotelul Meridian din Cluj-Napoca împreună cu Bene. Firma RIA Meridian care a cumpărat hotelul are ca acţionari alte două persoane juridice, Romproduct Serv şi Napocamin SRL. Romproduct Serv este a copiilor lui Rus, iar Napocamin, a lui Bene.
Boc sporește și el averea familiei Rus
Dacă toate cele de mai sus au fost făcute sub Tișe și Uioreanu, Boc însuși este și el direct implicat în afacerile familiei Rus. Presa din Cluj a dezvăluit cum regiile din subordinea Primăriei încheie contracte cu dedicație pentru firmele lui Rus. Este cazul, de exemplu, Regiei Domeniului Public, care deschide procedura de achiziței a unei autoutilitare de 98.000 lei scriind direct în documentație că trebuie să fie FORD, când firma lui Rus este singurul dealer de FORD din județ.
În paralel, ginerele lui Rus, Vasile Pușcaș Jr, primește autorizații suspecte pentru construcții de imobile în Cluj. Este cazul unei clădiri de P+8 etaje în zona istorică al orașului, unde regimul de înălțime este de P+2, sau al unui mall de 15 etaje de pe Calea Mănăștur, care a primit autorizația de la Primărie fără să pregătească drumul de legătură pentru o astfel de construcție. În schimb, Primăria repară la țanc, pe fonduri europene, drumul din fața clădirii lui Pușcaș
Amenzi mai mari decât bugetul
ANRMAP a constatat 27 de contravenţii legate de încheierea actelor adiționale prin nego¬ciere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare și a aplicat amenzi contraven¬ţionale în cuantum total de 390.000 lei (circa 90.000 de euro), mult peste întregul profit al aeroportului aferent lui 2013, 277.965 de lei
Au furat și dealul!
Nu doar banul public a fost jefuit de mafia oamenilor lui Rus cu cei ai lui Boc, ci și pământul... la propriu. Constructorul pistei este acuzat de Apele Române, de funcționarii Consiliului Județean și de procurorii DNA că a furat balastul de la aeroport pentru a-l vinde sau a-l folosi la alte lucrări, după care a furat pământ de la Someșul Mic și de la un dig pentru a astupa găurile de la pistă. Prima dată a semnalat furtul Administrația Bazinală de Apă Someș Tisa, care a adus la cunoștință Consiliului Județean Cluj că „pe o parte din terenul predat pentru realizarea obiectivului de investiții Amenajarea Râului Someșul Mic s-a exploatat balast de către constructorul pistei, solicitând CJ să ia măsuri pentru că, pe lângă riscul de inundații, se generează și costuri suplimentare semnificative pentru realizarea obiectivului, costuri ce nu vor fi acceptate la plată în cadrul proiectului finanțat din fonduri europene”.
Al doilea furt de pământ genera și el un pericol de surpare a unui versant al construcţiilor de la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor, interceptările DNA surprinzând momentul în care arhitectul-șef, aflat în control la aeroport, descoperă nu doar parcarea ilegală, ci și dealul furat, și îi comunică asta directoarei de investiții, care era și coordonatorul proiectului pentru Centrul de Management Integrat al Deşeurilor:
SALANTA CLAUDIU: Auziţi. Staţi să-ţi spun în felul următor, să nu mai cauţi dealul, că ţi l-am găsit.
RAŢIU MARIANA: E la aeroport, nu, dealul?
SALANTA CLAUDIU: Îhî.
RAŢIU MARIANA: Ce ţi-am spus?
SALANTA CLAUDIU: Deci să nu-l mai cauţi, că ţi l-am găsit. Ţi-am făcut şi poză.
RAŢIU MARIANA: Bun, dar nu constataţi partea de acolo cu de aici? Că ŞTEFAN o zis că-i furt.
Parcare fără licitație, cu 11 milioane mai scumpă
Ultimul exemplu de tupeu maxim al mafiei de mai sus este contractul pentru construirea platformei de staţionare aeronave, cunoscut drept APRON 4. Aceeași asociere de la pistă a primit și acest contract, care trebuie să coste 5 milioane de lei și a ajuns la 15,8 milioane de lei. Oamenii lui Rus l-au primit de la oamenii lui Boc fără licitație și fără autorizații de la Consiliul Județean. Rechizitoriul DNA în cazul Uioreanu arată că afacerea a fost aruncată în penal de arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanta, care a descoperit lucrarea gata făcută și a refuzat să-i acopere, așa cum îi cerea președintele CJ, întocmind documente oficiale prin care cerea intrarea în legalitate. Abia atunci, cu lucrarea gata făcută, aeroportul a venit să ceară autorizație. Cu toate acestea, directorul CICEO este liber.
Instanța le-a anulat contractul pentru paza aeroportului
Oamenii lui Rus au pus mâna și pe contractul pentru paza aeroportului printr-o altă firmă construită cu oameni-paravan, Napoca Security. Bene și-a asumat firma însă doar ca director, după cum notează Cotidian Transilvan. Acționar unic este Florin Horaţiu Marchiş, fiul Lilianei Marchiș, acţionar la Ben Ben SA, alături de Ioan Bene.
În 2013, Curtea de Apel anulează actul prin care Napoca Security a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei şi obligă aeroportul la reluarea evaluării ofertelor. Aeroportul face recurs și pierde din nou, printr-o nouă sentinţă, definitivă, după verdictul dat și de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Napoca Security a obținut contractul de 6,1 milioane lei, susținând că va avea un timp de intervenție de... trei secunde.
Multe afaceri derulate în Cluj duc direct la Emil Boc şi Ioan Rus. Cei doi par să fi colaborat foarte bine pentru prosperitatea lor şi a celor apropiaţi, în pofida „divergențelor” politice.