x close

Milioane de euro de la CFR Călători pentru firma unui fost director al companiei de stat

0
Autor: Ion Alexandru 02 Oct 2017 - 09:05
Milioane de euro de la CFR Călători pentru firma unui fost director al companiei de stat Dan Marinescu/Intact Images
Vezi galeria foto


Aproximativ 40 de milioane de lei este valoarea contractelor pe care compania deținută de unul dintre foștii directori ai Societății Naționale de Transport Feroviar “CFR Călători SA” le-a încheiat cu societatea de stat pe care a condus-o, dar și cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Tudor Vlad, numit la conducerea companiei de stat încă din anul 2005, a rezistat în funcții importante sub mai multe guvernări și, în final, în 2012, a devenit acţionar majoritar al SC Euro Construct SA Constanța, entitate agreată la majoritatea contractelor încheiate de CFR pentru servicii de salubrizare a vagoanelor de călători sau de întreținere și lucrări de reparații curente. Firma în cauză a fost preluată de la un fost consilier local al fostului partid al lui Dan Diaconescu, PP-DD, iar ca cenzor a activat, la un moment dat, soția unui alt șef de la CFR Călători – Sucursala Regională Constanța.

 

Afacerile în zona transportului de persoane pe calea ferată merg foarte bine, în condițiile în care CFR se confruntă, de ani de zile, cu mari probleme. Atât de bine merg aceste afaceri, încât un fost director al CFR Călători reușește să pună mâna pe zeci de contracte scoase la “mezat” de compania pe care a condus-o.

 

Contract fără licitație

Potrivit unui anunț publicat de SNTCF “CFR Călători” SA pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), compania de stat a contractat, fără licitație, la sfârșitul lunii trecute, servicii de salubrizare pentru vagoanele de călători și automotoare. Valoarea contractului, împărțit pe mai multe loturi, se ridică la 3.155.344,1 lei cu TVA inclus, adică 701.187,6 euro. Loturile pe care acest contract a fost împărțit se referă la serviciile de salubrizare a vagoanelor de călători aflate în Revizia de Vagoane București-Grivița, în Depoul de Vagoane București-Basarab și în Depoul de Vagoane de Călători București.

Autoritatea contractantă nu a organizat vreo licitație pentru a atribui acest contract, alegând calea negocierii, fără publicarea unui anunţ de participare. CFR Călători SA justifică această manieră de atribuire, invocând faptul că serviciile, produsele sau lucrările contractate nu pot fi oferite decât de un anumit ofertant, din motive tehnice.

Astfel, din anunțul de atribuire citat, aflăm și cine este acel ofertant special, deoarece doar acesta a depus oferte. Este vorba despre compania constănţeană SC Euro Construct SA, care și-a adjudecat toate cele trei loturi, încadrându-se, așa cum se va vedea în continuare, în singurul criteriu de atribuire stabilit de autoritatea contractantă. Anume, acela al prețului cel mai scăzut.

 

Prețul cel mai scăzut, adică o diferență de câteva sute de lei

În data de 19 septembrie 2017, între SNTCF CFR Călători SA și SC Euro Construct SA Constanța, a fost încheiat contractul cu numărul 286, negociat de la o valoare fără TVA de 1.556.180 de lei, la o valoare finală fără TVA de 1.555.240 de lei, rezultând o diferență de preț între valoarea totală estimată de CFR și cea finală, atribuită, de 940 de lei. Acest lot este aferent serviciilor pe care SC Euro Construct SA urmează să le presteze la Revizia de Vagoane București-Grivița.

În aceeași zi, a mai fost încheiat între cele două entități contractul având numărul 288, a cărui valoare inițială estimată de către autoritatea contractantă se ridica la suma de 870.120 de lei fără TVA. SC Euro Construct SA a oferit, în final, un preț de 869.160 de lei fără TVA, CFR reușind, astfel, să economisească pentru serviciile pe care le-a achiziționat, aferente vagoanelor Reviziei de Vagoane București-Basarab, 960 de lei.

Tot în data de 19 septembrie 2017, SNTCF “CFR Călători” SA a mai încheiat cu aceeași firmă contractul cu numărul 287, aferent serviciilor de salubritate a vagoanelor aflate la Depoul București Călători – Revizia de Automotoare. Suma pe care autoritatea contractantă a fost dispusă să o cheltuiască pentru acest lot se ridica la 227.400 de fără TVA, iar SC Euro Construct SA a oferit un preț de 227.150 de lei fără TVA, cu 250 de lei mai scăzut.

În total, cele trei loturi au scos din bugetul SNTCF “CFR Călători SA”, doar pentru aceste servicii, suma de 3.155.344,1 lei cu TVA (701.187,6 euro).

Alt contract, semnat la trei zile după primul

Potrivit unor date furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, SC Euro Construct SA Constanța, firma care și-a adjudecat acest contract, este controlată de către fostul director general al SNTCF “CFR Călători SA”, Tudor Vlad, în calitate de acționar majoritar. De altflel, la doar trei zile după parafarea acestei afaceri în data de 22 septembrie 2017, aceeași autoritate contractantă a atribuit un alt contract, în valoare de 314.217,12 lei cu TVA inclus (aproximativ 70.000 de euro), pentru contractarea de servicii de salubrizare a amortizoarelor și/sau a ramelor electrice expuse în vagoanele de călători ale companiei, aflate la Depoul Medgidia (Stația Medgidia, Stația Constanța și Stația Mangalia).

Și de această dată a fost depusă, pentru contractarea serviciilor aferente acestui lot, o singură ofertă. Cea a SC Euro Construct SA, care a oferit un preţ fără TVA mai mic cu 104 lei decât cel pe care SNTCF “CFR Călători SA” era dispusă să-l achite, potrivit anunțului de atribuire.

Relațiile patronului Euro Construct SA cu CFR Călători

SC Euro Construct SA Constanța, companie care a luat ființă în anul 2002, este controlată de fostul director general al SNTCF “CFR Călători SA”, Tudor Vlad, personaj care a ocupat mai multe funcții de conducere în Guvernul României, inclusiv cea de director al Sucursalei CFR Călători Constanța. Tudor Vlad a fost numit la conducerea CFR Călători în anul 2005 și a condus compania până în anul 2006. Ulterior, la inițiativa fostului ministru democrat-liberal al Transporturilor, Radu Berceanu, Tudor Vlad a fost propus la conducerea Autorității Feroviare Române.

În perioada 2009-2012, Vlad a ocupat funcția de șef al Regionalei CFR Călători Constanța. Potrivit informațiilor apărute în presa locală, același Tudor Vlad a deținut acțiuni într-o altă societate abonată la contractele companiei de stat, în special ale Regionalei Constanța. Este vorba despre SC 2010 SRL, înființată de fostul director al SNTCF “CFR Călători” SA în anul 2007. Ulterior, în firma cu pricina a intrat ca asociat persoană juridică SC Transfer Grup SRL, iar în anul 2009, Tudor Vlad a decis să renunțe la calitatea de asociat în firma pe care a fondat-o cu doi ani înainte.

Afaceri similare, pe bandă rulantă, începând cu anul 2009

Revenind la SC Euro Construct SA Constanța, aflăm informații extrem de interesante. Una dintre acestea ar fi aceea potrivit căreia societatea l-a avut, până în anul 2012, drept asociat majoritar pe omul de afaceri Vasile Ivanof, fost consilier local la Primăria Medgidia, din partea Partidului Poporului – Dan Diaconescu (PPDD). De la acesta a cumpărat Tudor Vlad majoritatea ațiunilor în anul 2012, devenind asociat majoritar cu 87,25 la sută din SC Euro Construct SA.

Ceilalți acționari ai SC Euro Construct SA Constanța sunt, conform informațiilor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, Constantin Străinu, Gheorghe Șerbănescu, Ovidiu Mugurel Gherț, Nicoleta Papuc și Niculina Bolchiș.

Și acționarul Constantinn Străinu a lucrat la CFR Călători și mai deține, în calitate de asociat, Compania Euroest SRL și SC Eurofer Trans SRL, care au derulat, la rândul lor, contracte cu Compania Națională de Căi Ferate. 

O altă informație la fel de interesantă este aceea potrivit căreia, până în anul 2013, unul dintre cenzorii SC Euro Construct SA a fost Daniela Țăranu, soția lui Gabriel Țăranu, fost director, la rândul lui, al Sucursalei CFR Călători Constanța.

În aceste condiții, este de înțeles relația contractuală pe care SC Euro Construct SA Constanța a derulat-o, în ultimii ani, nu doar cu CFR Călători SA, dar și cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. “Jurnalul Național” a luat la mână toate contractele atribuite de companiile de căi ferate în ultimii opt ani. Este vorba despre contracte de salubrizare a vagoanelor de călători sau a automotoarelor, sau de contracte vizând prestarea de servicii de întreținere sau lucrări curente la calea ferată. Între 10 iunie 2009 și luna trecută a anului curent, potrivit acestor evidențe, SC Euro Construct SA Constanţa a încheiat cu aceste autorități contractante nu mai puțin de 41 de contracte. Unele atribuite direct, altele prin licitații organizate, unele (majoritatea) derulate individual, existând, însă, și câteva pe care compania constănțeană le-a derulat în parteneriat cu alți operatori economici de profil. Valoarea totală a acestor contracte se ridică la nu mai puţin de 35.708.357,2 lei cu TVA inclus și se referă la alte contracte decât cele două despre care am făcut referire la începutul acestui articol.

 

Patronul SC Euro Construct SA a fost director al CFR Călători, nominalizat de Radu Berceanu la conducerea Autorității Feroviare Române și, ulterior, a condus Sucursala CFR Călători de la Constanța.

 

Din compania care astăzi prestează servicii pentru CFR Călători mai face parte un alt salariat al societății de stat, iar până acum câțiva ani, cenzor a fost soția unui alt șef al Sucursalei CFR Călători Constanța.

 

 

Citeşte mai multe despre:   CFR calatori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Stejărel Olaru: Interesele personale și de grup transced partidele politice

Stejărel Olaru: Interesele personale și de grup transced partidele politice
Lipsa sau amânarea demersurilor de a reforma în mod real sistemul de securitate națională, în special cadrul legal privind activitatea serviciilor de informații și a instituțiilor din sistemul...

Primarul învins de lenea propriilor alegători

Primarul învins de lenea propriilor alegători
Un primar a decis ca persoanele ce primesc de mâncare la cantina săracilor să presteze şi ore de muncă în folosul comunităţii, ca o răsplată că le înţelege necazul şi le asigură o...

În prag de decapitare, DNA se repopulează cu procurori

În prag de decapitare, DNA se repopulează cu procurori
Opt procurori au fost numiți pe funcții la DNA, printr-o hotărâre a Secției pentru Procurori a CSM. Cei în cauză au promovat cu brio un interviu, susţinut în fața conducerii instituției conduse...

Atunci când nu comandă studii de fezabilitate, Compania de Drumuri angajează supervizori

Atunci când nu comandă studii de fezabilitate, Compania de Drumuri angajează supervizori
Galerie Foto Reabilitarea și modernizarea unei porțiuni de 11 kilometri din Drumul Național 5 va fi supervizată, pe bani grei, de firma unui fost șef al Regiei de Drumuri și Poduri București.  153.000 de euro va...

Mihnea Predeţeanu: România a evoluat în bine, dar mai are paşi importanţi de făcut

Mihnea Predeţeanu: România a evoluat în bine, dar mai are paşi importanţi de făcut
Aşteptările societăţii sunt mai mari decât ritmul în care evoluează societatea, fie că vorbim de infrastructura publică, de serviciile medicale, de cele fiscale sau edilitare. Problema vine din ritmul...

Ioana Petrescu: Societatea nu se mai simte reprezentată de clasa politică

Ioana Petrescu: Societatea nu se mai simte reprezentată de clasa politică
România traversează o perioadă în care la vârful politicii se succed persoane mediocre și lipsite de viziune. Este nevoie ca acest vid să fie umplut de lideri autentici, care şi-au dovedit...

Primăria lui Boc atrage finanțare europeană cu ajutorul firmei fondate de o “penală” din dosarul lui Adomniței

Primăria lui Boc atrage finanțare europeană cu ajutorul firmei fondate de o “penală” din dosarul lui Adomniței
Galerie Foto O companie de consultanță, fondată de fosta directoare a Direcției de Dezvoltare din Consiliul Judeţean Iași, trimisă în judecată pentru corupție și fals intelectual, alături de fostul președinte al...

Radu Tudor: Zero autostrăzi şi spitale noi, cea mai mare greşeală a clasei politice

Radu Tudor: Zero autostrăzi şi spitale noi, cea mai mare greşeală a clasei politice
Infrastructura jalnică, lipsa marilor investiţii, dezvoltarea haotică, lipsa unei viziuni clare privind domeniile în care trebuie investite miliardele statului şi din fondurile europene,  ţin departe...

Teodor Manta: O nouă clasă de politicieni ar putea schimba în bine evoluţia ţării

Teodor Manta: O nouă clasă de politicieni ar putea schimba în bine evoluţia ţării
Sistemul învechit şi inflexibil de gândire a unei părți a românilor și lipsa de motivație și inițiativă a societății ca întreg nu oferă perspective prea favorabile pentru viitor, fiind...

Tel Drum, obligată să ramburseze anticipat liniile de credit, după instituirea sechestrelor asigurătorii

Tel Drum, obligată să ramburseze anticipat liniile de credit, după instituirea sechestrelor asigurătorii
“Măsurile asigurătorii dispuse în cadrul dosarului penal nu sunt incompatibile cu procedura insolvenței”, precizează judecătorul sindic Mariana Nuți Dobrin, de la Secția Civilă a Tribunalului...

Dan Dungaciu: “România a căzut de pe hartă, iar asta nu e asumat de către nimeni”

Dan Dungaciu: “România a căzut de pe hartă, iar asta nu e asumat de către nimeni”
Nu am fructificat aproape deloc – dincolo de anumite avantaje economice – faptul de a fi membru UE și NATO în această regiune. România a ajuns într-o criză internă fără precedent din...
Serviciul de email marketing furnizat de