x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Muzeul locomotivelor din Reşiţa va merge la export?

Muzeul locomotivelor din Reşiţa va merge la export?

de Adrian Mogos    |    27 Feb 2012   •   21:00
Muzeul locomotivelor din Reşiţa va merge la export?

Muzeul de locomotive din Resita este unicat in Romania si se afla pe lista monumentelor istorice, dar a ajuns pe mana unui ONG obscur. Intr-un parc amenajat in 1972 sunt expuse 16 locomotive construite de-a lungul timpului la Resita. Cea mai veche dintre ele, denumita 'Resicza', a fost proiectata de scotianul John Haswell si pusa in functiune in 1872, fiind una dintre primele trei locomotive cu aburi din sud-estul Europei. In 1964, dupa aproape un secol, constructia locomotivelor cu aburi in uzinele de la Resita se incheie.

Intre primaria orasului si UCM Resita, proprietara a 15 dintre lo­co­mo­tive, au avut loc mai multe in­te­le­geri legat de modul de administrare a muzeului. In iunie 2002 s-a incheiat ul­tima conventie intre cele doua parti prin care locomotivele au fost date in administrarea Primariei Resita pa­na in 2006, cu posibilitatea de prelun­gire a acestei intelegeri. In aceasta conventie se arata ca muzeul de locomotive nu reprezinta numai istoria UCMR, ci si a intregului oras Resita si de aceea conducerea manageriala va analiza posibilitatea ca dupa 2006 lo­comotivele proprietate a UCMR sa fie transferate gratis, sau vandute la un pret modic, catre primarie.

O sin­gura locomotiva nu era in patrimoniul UCMR, ci apartinea Muzeului Tehnic 'Dimitrie Leonida' din Bucuresti. Actul a fost semnat din par­tea UCMR de managerul general de atunci, Dan Obadau. Locomotivele nu au mai fost vandute pri­ma­riei, pentru ca pe 23 decembrie 2003 a fost semnat contractul de privatizare a UCMR. Singura firma care a ­fa­cut oferta pentru pachetul majoritar de actiuni a fost INET AG din Elvetia impreuna cu Asociatia salariatilor.

INET AG, in spatele careia se afla Bog­dan Buzaianu, mogulul energiei si partenerul de afaceri al fratelui pre­sedintelui Romaniei. Ani de zile, presedintele Consiliului de Administratie al UCMR a fost Adrian Che­bu­tiu, care si-a dat demisia dupa ce a fost arestat si trimis in judecata pentru fapte de coruptie, fiind acuzat de procurorii DNA de implicare intr-o afacere cu motoare din care statul ar fi fost prejudiciat cu 60 de milioane de euro in urma returnarii de TVA. Chebutiu este strans legat si de Sorin Frunzaverde, presedintele CJ Caras-Severin, care a si fost platit drept consi­lier de una dintre firmele infiin­tate de Chebutiu.

In presupusa rea­bi­li­tare a acestui muzeu s-a implicat si Consiliul Judetean. In aprilie si septembrie 2009, CJ Caras-Severin in ca­litate de beneficiar al proiectului 'Re­a­menajare Muzeu de Locomotive Resita', ca parte a Programului Ope­rational Regional 2007-2013 axa pri­o­ritara 5 'Dezvoltarea si promo­va­rea turismului', domeniul major de interventie 5.1 'Restaurarea si va­lo­­rificarea durabila a patrimoniului cultural, precum si crearea/moderni­za­rea infrastructurilor conexe' a aprobat doua hotarari prin care s-a dat unda verde studiului de fezabilitate si ulterior proiectului tehnic si detaliilor de executie pentru reamenajarea muzeului cu contributie financiara nerambursabila din partea UE. Ceea ce nu s-a intamplat.

Lo­co­mo­ti­vele stau si ruginesc, sunt doar vopsite la exterior din cand in cand.
In contractul de privatizare in­che­iat intre INET AG si AVAS nu apa­re nicaieri vreo specificatie legata de aceste locomotive de patrimoniu. Ul­terior privatizarii, ele au ajuns in po­sesia unui ONG detinut de nevas­ta lui Adrian Chebutiu. Chebutiu a pus pe butuci UCMR, vanzand tot ce se putea. Nici actuala conducere nu a fost capabila sa lamureasca situatia lo­co­motivelor. 'Ne plange tuturor su­fletul dupa ele', a declarat un oficial din Ministerul Culturii care a precizat ca este nevoie de o actiune legislativa sau o hotarare de guvern prin care sa se remedieze situatia muzeului. Acelasi oficial a mai precizat ca se poate declansa o ancheta prin Directia de Patrimoniu a Ministerului.

Afaceri bizare
Concedieri masive Comisia de negociere a AVAS a fost formata din Valerica Maitan – presedinte, Marina Ghita – secretar, Iulia Popescu – membru, Doina Aspru, Simona Popescu – membru.
In contract se prevedea si concedierea a 800 de angajati, dar si scutirea la plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel aferente obligatiilor restante. Presedintele Consiliului de administratie a fost numit Adrian Chebutiu. La doi ani de la privatizare, INET AG, care oricum nu indeplinise criteriile cerute de AVAS, detinea aproape 90%
din actiuni. In septembrie 2006, a mai fost incheiat un contract de vanzare de actiuni prin care procentul de 0,32% cat mai detinea AVAS a ajuns tot la INET AG. Directorul general al INET AG si cel care a purtat negocierile direct cu seful AVAS a fost Beat E. Corpataux.

Beat Corpataux omul mogulului energiei, Bogdan Buzaianu, este legat de Energy Holding, care asigura energie electrica firmei fratelui presedintelui Traian Basescu. Corpataux a fost in mijlocul scandalului legat de retehnologizarea pentru sume exorbitante a hidrocentralelor de la Portile de Fier I si II.

Evaziune fiscala
Adrian Chebutiu, un alt pion al lui Buzaianu, a fost numit dupa privatizare presedintele Consi­liu­­lui de Administratie. S-a re­mar­cat prin faptul ca a impartit UCM Resita in mai multe firmu­lete si a vandut masiv din activele acestor firme. Chebutiu a infiintat in 2004 la Timisoara firma AC Management prin care s-a asociat cu firmele desprinse din UCMR. AC Management a fost apoi preluata de Forces Motrices France din Franta, reprezentata de Dana Chebutiu, fosta sotie a lui Adrian Che­bu­tiu.

Pe statele de plata ale AC management cu suma de 60.000 de ron s-a aflat si Sorin Frunzaverde, presedintele Consiliului Judetean Caras-Severin si prim-vicepresedinte PDL la nivel national. Actuala sotie a lui Chebutiu a pus mana prin Fundatia UDR pe muzeul de locomotive. In 2011 Chebutiu a fost arestat, pe cand era director general al UCMR, impreuna cu mai multe persoane pentru evaziune fiscala, complicitate la evaziune fiscala si fals intelectual. Procurorii DNA au aratat ca un om de afaceri libanez Said Baaklini impreuna cu Adrian Chebutiu si cativa complici au pus la cale o returnare de TVA de 60 de milioane de euro, mimandu-se exportul unor motoare a caror valoare fusese supraevaluata.

×
Subiecte în articol: ancheta