Criza globală generată de COVID-19, care atinge, din ce în ce mai acut, mediul ecomonic, nu sperie deloc anumite instituții ale statului care, în această perioadă, fac achiziții unele mai interesante decât altele. Spre exemplu, la Timișoara, primăria a atribuit, chiar săptămâna aceasta, un contract în vederea proiectării și construcției unei fântâni ornamentale, luminate. La București însă, edilul de la sectorul 5 a încheiat, la sfârșitul săptămânii trecute, un contract de peste 15 milioane de lei pentru servicii tehnice aferente amenajării parcurilor, spațiilor verzi și locurilor de joacă din zona administrată. Registrul Auto Român cumpără autoturisme în leasing, iar parlamentarii și-au cumpărat bilete de avion, pe rute interne, pentru tot anul. Este drept, aproape jumătate dintre rutele contractate au fost anulate deja, pe cale administrativă.
În plină pandemie generată de coronavirus și în momente mai mult decât critice pentru economia privată, cauzate de instaurarea stării de urgență pe întreg teritoriul României, unele autorități publice locale dintre cele mai importante reușesc să strecoare mici afaceri mai mult decât interesante. Spre exemplu, Primăria Municipiului Timișoara, condusă de celebrul liberal Nicolae Robu, a încheiat, luni, un contract în valoare de aproape 90.000 de euro pentru proiectarea și construirea unei fântâni ornamentale în Piața Iuliu Maniu, din centrul orașului.
Astfel, conform unui document oficial publicat pe Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice, în data de 23 martie 2020, la șapte zile de la instaurarea situației de urgență la nivel național, Primăria Municipiului Timișoara a încheiat cu societatea comercială SC Aquajet SRL un contract în valoare de 327.000 de lei fără TVA (389.130 de lei cu TVA inclusă), pentru execuția lucrărilor constând în proiectare și execuție, aferente obiectivului de investiții denumit „Execuție fântână ornamentală - Iuliu Maniu”. Conform anunțului de atribuire publicat de autoritatea contractantă, lucrările vor cuprinde elaborarea documentației tehnico-economice, încă din faza de proiectare, asistența tehnică din partea proiectantului, verificarea tehnică a proiectului tehnic și execuția lucrărilor propriu-zise.
Fântâna despre care vorbim urmează să fie montată în Piața Iuliu Maniu, din Timișoara, în sensul giratoriu existent pe acest amplasament. Durata contractului prevăzută în caietul de sarcini care a însoțit achiziția este de șase luni. Compania care a fost selectată de primăria condusă de Nicolae Robu, SC Aquajet SRL, este deținută, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) de bucureșteanul Cristian Vlad Ghergu, în calitate de asociat unic, și a fost declarată câștigătoare a licitației deschise, organizată de Primăria Municipiului Timișoara, având criteriu de atribuire „prețul cel mai scăzut”.
Obiectivul face parte dintr-un plan mult mai ambițios de-al lui Robu
Mai în glumă, mai în serios, fântâna ornamentală din Piața Iuliu Maniu poate fi considerată, astfel, primul „monument” proiectat spre a fi construit în vremea pandemiei de coronavirus, după ce, tot la Timișoara, există și monumentul cunoscut sub denumirea „Coloana Ciumei” sau „Statuia Ciumei”, care este amplasat în centrul Pieței Unirii din Timișoara. Concret, edificiul amintește de încetarea epidemiei de ciumă care a devastat întreaga zonă a Banatului între anii 1731 și 1738, când numai la Timișoara au murit peste 1.300 de oameni. Piatra de fundație a „Coloanei Ciumei” a fost pusă în data de 21 noiembrie 1740 de către Johan Antin Deschan von Hansen, care era, la acel moment, consilier al administrației locale, însă construcția propriu-zisă a monumentului s-a realizat între anii 1755 și 1758. El a fost amplasat, inițial, pe locul unde astăzi se regăsește magazinul universal Bega, fiind mutat în Piața Unirii, în anii ’70.
Revenind la fântâna ornamentală contractată de primăria condusă de Nicolae Robu la vremea pandemiei de COVID-19, anul trecut, site-ul pressalert.ro dezvăluia că instituția și-a planificat să realizeze nu una, ci patru noi fântâni ornamentale, în mai multe zone din Timișoara. Amplasamentele alese sunt Calea Aradului, Calea Lipovei, Piața Iuliu Maniu și Praktiker, Primăria Timișoara precizând, atunci, că investiția va costa bugetul local aproape 600.000 de euro. Conform sursei citate, toate fântânile vor fi dotate cu jocuri de lumini și apă, pentru că „zgomotul făcut de apă în cădere va asigura o imagine spectaculoasă a fântânii ornamentale”. „Necesitatea investiţiei este justificată de faptul că fântâna ornamentală cu joc de apă este bine-venită într-un asemenea spaţiu, aceasta având un rol nu doar decorativ, dar şi unul biologic: stropii de apă ionizează aerul, având efect benefic asupra sănătăţii oamenilor într-o zonă deosebit de poluată din cauza traficului rutier intens”, se arată în documentația care însoțește proiectul de hotărâre, citată de publicația Press Alert. Conform jurnaliștilor, investiția se ridică la 215.000 euro, iar durata de realizare a fântânii ornamentale este estimată la șase luni. De asemenea, Primăria Timișoara vrea să realizeze o fântână ornamentală și în sensul giratoriu Ion Ionescu de la Brad, de pe Calea Lipovei. Valoarea investiției se va ridica la 67.000 de euro, iar durata de realizare a fântânii este estimată tot la șase luni. O altă fântână ornamentală va fi amenajată și în centrul Pieței Iuliu Maniu, fiind necesară o sumă de 112.000 de euro, iar cea de-a patru, pe str. Demetriade, în sensul giratoriu Praktiker, fiind necesară o sumă de 173.000 de euro, mai spuneau jurnaliștii.
Spații verzi și locuri de joacă pentru sectorul 5
Edilul de la Timișoara nu este însă singurul care face achiziții în vederea execuției unor lucrări, chiar după ce Klaus Iohannis a decretat starea de urgență. O altă autoritate publică locală aflată într-o astfel de situație este Primăria Sectorului 5 din București, condusă de social democratul Daniel Florea.
Tot de pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) aflăm că, în data de 20 martie 2020, Primăria Sectorului 5 finalizat procedura de achiziție publică în vederea contractării unor servicii care vizează elaborarea documentației economice pentru amenajarea și modernizarea parcurilor, a spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a locurilor de agrement de pe raza sectorului 5, dar și a peluzelor, scuarurilor și aliniamentelor din aceeași zonă administrativă a Capitalei.
Mai exact, serviciile referitoare la elaborarea documentației economice aferente peluzelor, scuarurilor și aliniamentelor vizează, conform caietului de sarcini care a stat la baza contractării acestor servicii, o suprafață totală de 227.065,2 metri pătrați, în timp ce serviciile referitoare la elaborarea documentației economice aferente amenajării și modernizării parcurilor, a spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a locurilor de agrement vizează o suprafață totală de 151.537,47 de metri pătrați.
Contractul, care a necesitat organizarea unei licitații deschise de către Primăria Sectorului 5, cu amendamentul că se va încheia un acord-cadru, a fost atribuit, așa cum precizam mai sus, în data de 20 martie 2020, când deja era în funcțiune decretul referitor la instituirea situației de urgență generată de pandemia de coronavirus. Ofertantul declarat câștigător al procedurii este compania SC Struct Quality and Building SRL, cu sediul în Capitală, iar valoarea totală a ambelor loturi, ce urmează a fi încasată de aceasta, se ridică la 12.615.984 de lei fără TVA (15.013.020,96 de lei cu TVA inclusă).
Din datele furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, rezultă că, până în data de 10 februarie 2020, capitalul social al companiei SC Struct Quality and Building SRL era împărțit de un anume Ionuț Tudoroiu cu soția sa, Arabela Claudia Tudoroiu, ambii domiciliați în localitatea Afumați, județul Ilfov. În 10 febriarie însă, cei doi acționari au convocat o adunare a asociaților în cadrul căreia s-a luat decizia ca Arabela Claudia Tudoroiu să părăsească structura acționariatului.
Parlamentul a cumpărat bitete de avion, pe curse interne
Nu doar autoritățile locale au făcut achiziții în această perioadă, ci și cele centrale. Jurnalul a luat la mână câteva dintre acestea și s-a oprit asupra celor contractate de Compania Națională de Aeroporturi București, de Registrul Auto Român și de Camera Deputaților.
Astfel, la 18 martie 2020, Compania Națională de Aeroporturi București (CNAB) a încheiat un contract, în valoare de 302.399,99 lei fără TVA, pentru achiziția unei autoutilitare cu nacelă pentru serviciul tehnic și de mentenanță al Aeroportului Internațional București-Băneasa “Aurel Vlaicu”. Ofertantul câștigător este anonimizat în cadrul anunțului de atribuire publicat de autoritatea contractantă pe portalul Sistemului Electronic al Achizițiilor Publice.
În schimb, Registrul Auto Român (RAR) a achiziționat, prin leasing operațional, la data de 16 martie 2020, două autoturisme, pentru suma de 307.107 lei fără TVA. Compania căreia i-a fost atribuit contractual se numește Operațional Autoleasing SRL.
Nu în ultimul rând, Parlamentul României, prin Camera Deputaților, a făcut, la rândul său, achiziții în această perioadă. Este drept, contractul a fost parafat cu doar câteva zile înainte de a fi instituită starea de urgență la nivel național. Astfel, în 12 martie, Camera Deputaților a încheiat cu Compania Națională de Transporturi Aeriene Române (TAROM SA), un contract în valoare de 2.587.100 de lei fără TVA, în vederea achiziției de servicii de transport aerian pentru senatori și pentru deputați, pe curse regulate, pe rute naționale interne, defalcate pe 12 loturi. Perioada în care acest contract se va derula este din 1 mai până în 31 decembrie 2020, însă anumite curse au fost deja anulate pe cale administrativă.
Concret, în caietul de sarcini aferent acestei achiziții publice, Parlamentul contractase zboruri aeriene aferente rutelor București – Bacău și retur, București – Baia Mare și retur, București – Cluj-Napoca și retur, București – Iași și retur, București – Oradea și retur, București – Satu Mare și retur, București – Sibiu și retur, București – Suceava și retur, București – Târgu Mureș și retur, București – Timișoara și retur, București – Constanța și retur, respectiv București – Arad și retur.
Rutele anulate, ulterior, pe cale administrativă, sunt cele către și dinspre
Târgu Mureș, Sibiu, Arad, Bacău și Constanța.